PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Items where Year is 2021

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Creators | Item Type | No Grouping
Jump to: A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | V | W | Z
Number of items: 208.

A

Aebersold Seydoux, Ursula; Funariu, Natalia (2021). Isolated – connected – digitally inspired – thinking – exploring – illustrating – painting. Heft, Publikation des Verbandes der Lehrerinnen und Lehrer für Bildnerische Gestaltung, 14, pp. 244-258.

Arnaldi, Ursula; Fiechter, Ursula (2021). Jahrgangs- und fächerübergreifendes Lernen im Zyklus 1: Konzept für eine Unterrichtsplanung im Basisstufenpraktikum. In: Zaugg, Alexandra; Chiavaro-Jörg, Petra; Dütsch, Thomas; Amberg, Lucia; Fasseing Heim, Karin; Lehner, Ruth; Streit, Christine; Wannack, Evelyne (eds.) Individualisierung im Spannungsfeld von Instruktion und Konstruktion: Kompetenzförderung durch spielbasiertes Lernen bei vier- bis achtjährigen Kindern (pp. 177-194). Münster, New York: Waxmann

B

Badr, Nadja; Mombelli, Dominik; Schefer, Niklaus (2021). Der Mensch im Zentrum - Das Schwerpunktfach Philosophie/Pädagogik/Psychologie an Schweizer Gymnasien. In: Geiß, Paul; Tulis, Maria (eds.) Psychologie unterrichten. Fachdidaktische Grundlagen für Deutschland, Österrich und die Schweiz. (pp. 316-329). Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich

Bauer, Catherine Eve; Trösch, Larissa Maria; Aksoy, Dilan (2021). “So I had to give it up”: The role of social support for career persistence or attrition in a qualitative sample of second career teachers. Swiss Journal of Educational Research, 43 (3), pp. 464-475. 10.24452/sjer.43.3.9

Beckert, Christine; Bürki, Gisela (2021). Wissenschaftliche Abschlussarbeiten an den beiden Grundausbildungsinstituten der Pädagogischen Hochschule Bern. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung BzL 39 (1), pp. 21-30.

Berger, Regine; Rubeli, Benjamin; Valkanover, Stefan (2021). Mit kreativem Darstellen und Tanzen sich selbst kennenlernen: Selbstkonzeptförderung konkret. sportunterricht, 70 (6), pp. 265-268.

Bernecker, Katharina; Becker, Daniela (2021). Beyond self-control: Mechanisms of hedonic goal pursuit and its relevance for well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 47 (4), pp. 627-642. 10.1177/0146167220941998

Bernecker, Katharina; Ninaus, Manuel (2021). No Pain, no Gain? Investigating motivational mechanisms of game elements in cognitive tasks. Computers in Human Behaviour, 114.

Bernhofer, Andreas; Brunner, Georg; Hammerich, Helen; Krämer, Oliver; Mommartz, Sabine; Schellberg, Gabriele (2021). Musik-Hochschullehre neu denken zwischen Digitalität und Präsenz. Ergebnisse einer Zukunftswerkstatt. Diskussion Musikpädagogik, 92, pp. 37-45.

Bertholet, Nicolas; Marmet, Simon; Wicki, Matthias; Gmel, Gerhard; Studer, Joseph (2021). Prevalence, modes of administration and motives for cannabidiol use in young Swiss men. Swiss Medical Weekly, 151 (5152), w30054. 10.4414/smw.2021.w30054

Bietenhard, Sophia (2021). Entwicklungen von Lehrpersonen in kompetenzorientierter (philosophischer) Gesprächsführung. In: Franz, Ute; Giest, Hartmut; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas; Kan, Julia (eds.) Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 31 (pp. 198-204). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt

Bietenhard, Sophia (2021). Was heisst es, glücklich zu sein? Sichtweisen im Dialog wahrnehmen, verstehen und ausdrücken. Grundschule Sachunterricht, 89 (1), pp. 14-23.

Bollag, Jessica; Bühler, Caroline; Clerc, Isabelle; Ducommun, Mira; Schär, Sonja (2021). Auf dem Weg zu einer gendergerechten Informatikdidaktik Einstellungen und Erfahrungen von Lehrpersonen auf verschiedenen Stufen des schweizerischen Bildungssystems. Abschlussbericht. Bern: Institut für Vorschulstufe und Primarstufe und Institut für Sekundarstufe I, PHBern und Institut New Work, Berner Fachhochschule Wirtschaft.

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (2021). Standortbestimmung zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13 (pp. 219-236). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (2021). Die Ausbildung im Fach NMG an Schweizer Hochschulen: Professionalisierung durch Austausch. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz (pp. 11-17). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Brugger, Ladina; Juska-Bacher, Britta (2021). Assessing primary grade children’s lexical inferencing strategies while reading – A review. Bulletin suisse de linguistique appliquée, 113, pp. 213-232.

Brunner, Georg; Bernhofer, Andreas; Mommartz, Sabine; Schellberg, Gabriele; Weyrauch, Ilona (2021). Teaching music (education) digitally in comparison to pre and post corona times at universities. online: www.researchgate.net. 10.13140/RG.2.2.14609.76643

Brülisauer, Karin; Bissig-Stadler, U.; Bussmann, P.; Portmann, M.; Graber Vögelin, D. (2021). Textile Projekte (Sport-Style. Dein Sweatshirt! Mein Style. Textil Design). In: Lehrmittelverlag ZH (ed.) Design-Studio: Digitales Lehrmittel für Textiles und Technisches Gestalten, Zyklus 3 (digital). Zürich: Lehrmittelverlag ZH

Burger, Moritz; Gubler, Moritz; Heinimann, Andreas; Brönnimann, Stefan (2021). Modelling the spatial pattern of heatwaves in the city of Bern using a land use regression approach. Urban Climate, 38, p. 100885. https://doi.org/10.1016/j.uclim.2021.100885

Bühler, Caroline (2021). Editorial: Lehren aus der Corona-Krise. journal für lehrerInnenbildung jlb, 21 (2), pp. 7-11. https://doi.org/10.35468/jlb-02-2021-edi

C

Carigiet, Tamara; Schaller, Pascale (2021). Erfolgreich in den Kindergarten – wie Kinder und deren Eltern den Übergang ins formale Bildungssystem bewältigen. SKBF Magazin, 1, p. 2.

Carraro, Katia; Trinder, Ruth (2021). Technology in formal and informal learning environments: Student perspectives. Global Journal of Foreign Language Teaching, 11 (1), pp. 39-50. 10.18844/gjflt.v11i1.5219

Christophe, Barbara; Ritzer, Nadine (2021). Erinnerungen und Geschichtsunterricht in der Kontingenzgesellschaft: Was war der Vietnamkrieg? zeitschrift für didaktik der gesellschaftswissenschaften, pp. 160-180.

Cocard, Yves; Tettenborn, Annette (2021). In Schule und Unterricht erlebte Praxis reflektieren: Der Studienabschluss im Bereich der Bildungs- und Sozialwissenschaften im Masterstudiengang der Sekundarstufe I der PH Luzern. Revue Suisse des Sciences de l’éducation, 43 (1), pp. 169-179. 10.5281/zenodo.5001826

Conrad, Sarah-Jane (2021). Vielfältig mit Vielfalt umgehen. In: Sprachwelt 1: Grundlagenband (pp. 102-105). Bern: SchulverlagPlus

Conrad, Sarah-Jane (2021). Wollen wir Geschlechter machen? [Movie]. In: Philosophieren ... Vimeo: Dampfzentrale Bern

D

Dobricki, Martin; Kim, Kevin G.; Coppi, Alessia E.; Dillenbourg, Pierre; Cattaneo, Alberto (2021). Perceived educational usefulness of a virtual-reality work situation depends on the spatial human-environment relation. Research in Learning Technology, 29, p. 2453. 10.25304/rlt.v29.2453

Dobricki, Martin; Weibel, David; Angelini, Leonardo; Mugellini, Elena; Mast, Fred W. (2021). Locomotor illusions are generated by perceptual body-environment organization. PLoS One, 16 (5), e0251562. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251562

Durrer, Kathrin; Güdel, Karin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Schüpbach, Hans Ulrich; Stettler, Andreas; von Arx, Matthias (2021). Prisma Natur und Technik 3: Digitale Ausgabe für Schülerinnen und Schüler. Themenbuch, ohne Lösungen [Edited Textbook]. Prisma: Vol. 3. Baar: Klatt und Balmer Verlag.

Durrer, Kathrin; Güdel, Karin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Schüpbach, Hans Ulrich; Stettler, Andreas; von Arx, Matthias (2021). Prisma Natur und Technik 3: Digitale Ausgabe Begleitband [Edited Textbook]. Prisma, Natur und Technik mit Physik, Chemie, Biologie: Vol. 3. Baar: Klett und Balmer.

Durrer, Kathrin; Güdel, Karin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Schüpbach, Hans Ulrich; Stettler, Andreas; von Arx, Matthias (2021). Prisma 3: Natur und Technik mit Physik, Chemie, Biologie: Themenbuch [Textbook]. Prisma: Vol. 3. Baar: Klett und Balmer Verlag.

Durrer, Kathrin; Güdel, Karin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Schüpbach, Hans Ulrich; Stettler, Andreas; von Arx, Matthias (2021). Prisma Natur und Technik 3: Digitale Ausgabe, Ausgabe für Lehrpersonen. Themenbuch, mit Lösungen [Textbook]. Prisma: Vol. 3. Baar: Klett und Balmer Verlag.

Dängeli, Michel; Jöhr, Michael; Kalcsics, Katharina (2021). Dossier Weitblick: ANPACKEN! Für die Gemeinde Arbeiten. Dossier Weitblick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Dängeli, Michel; Kalcsics, Katharina (2021). Politische Bildung im Rahmen der sozialwissenschaftlichen Perspektive des Sachunterrichts. In: Simon, Toni (ed.) Demokratie im Sachunterricht – Sachunterricht in der DemokratieBeiträge zum Verhältnis von Demokratie(lernen) und Sachunterricht(sdidaktik) (pp. 53-67). Wiesbaden: Springer 10.1007/978-3-658-33555-7_4

Döbeli, Fabienne; Epprecht, Cornelia; Sterchi, Silvia; Eicher, Anita; Piller, Pascal (2021). Unterrichtsmaterial aus Masterarbeiten als OER publizieren: Die IdeenSets der Pädagogischen Hochschule Bern. In: Gabellini, Cinzia; Gallner, Sabrina; Imboden, Franziska; Kuurstra, Maaike; Tremp, Peter (eds.) Lehrentwicklung by Openess - Open Education Resources im Hochschulkontext (pp. 85-87). Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern

E

Egger, Fabienne (2021). Moving Minds - Bewegungspausen zur Förderung kognitiver Fähigkeiten. Sportpädagogik. Zeitschrift für Sport, Spiel und Bewegungserziehung, 45 (1), pp. 6-7.

Egger, Fabienne (2021). Machen Bewegungspausen schlau? SCHULEkonkret, 21 (3), pp. 34-37.

Ehrlich, Nina (2021). Potenziale wissenschaftlicher Abschlussarbeiten für die Entwicklung der Fachdidaktik. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (2), pp. 222-231. 10.25656/01:23395

Eichelberger, Elisabeth; Fluri, Nora; Janke, Elisabeth; Spring, Stéphanie (2021). entsorgetragen. (Studien zur Materiellen Kultur 42). Oldenburg: Universität Oldenburg.

Eichelberger, Elisabeth; Holliger, Susanna (2021). Was tun, wenn das Lieblingskleid kaputt ist?. (Integraler Methodenpool Universität Halle). Halle: Universität Halle Deutschland.

Eichelberger, Elisabeth; Rychner, Marianne (2021). Textilunterricht: Lesarten eines Schulfachs. Studien zur Materiellen Kultur: Vol. 41. Oldenburg: Universität Oldenburg, Ellwanger; Derwanz; Eichelberger.

Erhardt, Tobias; Bigler, Matthias; Federer, Urs; Gfeller, Gideon; Leuenberger, Daiana; Stowasser, Olivia; Röthlisberger, Regine; Schüpbach, Simon; Ruth, Urs; Twarloh, Birthe; Wegner, Anna; Goto-Azuma, Kumiko; Takayuki, Kuramoto; Kjær, Helle Astrid; Vallelonga, Paul T; Siggaard-Andersen, Marie-Louise; Hansson, Margareta E; Benton, Ailsa K; Fleet, Louise G; Mulvaney, Rob; ... (2021). High resolution aerosol concentration data from the Greenland NorthGRIP and NEEM deep ice cores [Dataset]. In: PANGAEA. 10.1594/PANGAEA.935838

Espinoza, Franziska; Mommartz, Sabine (2021). Sehnsucht Agilität: Eine Klärung des Agilitätsbegriffs und eine Einführung in die Patterns of Integrated Organization. Journal für Psychologie, 29 (1), pp. 120-146. 10.30820/0942-2285-2021-1-120

F

Fiechter, Ursula; Adamina, Marco; Ganguillet, Simone; Misini, Trime; Reck, Beat; Schwab, Susanna; Wälti, Beat; Weidmann, Laura (2021). Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus: Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen. Beiträge für die Praxis: Vol. 11. Bern: hep Verlag.

Fiscalini, Sandro; Hänni, Markus (2021). Mit dem IWM der PHBern auf Gestaltungskurs. Berner Schule (5), p. 28.

Freisler-Mühlemann, Daniela; Hascher, Tina; Ammann, Christiane; Winkler, Anja; Böhlen, Larissa (2021). Chancen und Herausforderungen von Praxislehrpersonen in der Begleitung von Studierenden im Semesterpraktikum. Bern: Pädagogische Hochschule.

Freisler-Mühlemann, Daniela; Schafer, Yves; Winkler, Anja (2021). Lesson planning in the career entry phase: Relevant personal and social resources. Swiss Journal of Educational Research, 43 (1), pp. 139-154. 10.24452/sjer.43.1.11

Freisler-Mühlemann, Daniela; Schafer, Yves; Winkler, Anja (2021). Bereit für die Praxis? Eine berufsbiografische Studie zum Berufseinstieg von Lehrpersonen: SchlussReport. PHBern: PHBern.

Freisler-Mühlemann, Daniela; Schafer, Yves; Winkler, Anja (2021). Unterrichtsplanung in der Berufseinstiegsphase: Relevante personale und soziale Ressourcen. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43 (1), pp. 139-153. 10.24452/sjer.43.1.11

Freisler-Mühlemann, Daniela; Winkler, Anja; Böhlen, Larissa (2021). Die Doppelrolle von Praxislehrpersonen im Langzeitpraktikum der einphasigen Lehrkräftebildung. SEMINAR - Lehrerbildung und Schule (3), pp. 70-81.

Freisler-Mühlemann, Daniela; Winkler, Anja; Schafer, Yves; Böhlen, Larissa (2021). Die Bedeutung des Mentorats für die Reflexivität von Lehrpersonen am Anfang ihrer beruflichen Laufbahn. Journal für LehrerInnenbildung, 1, pp. 96-104. 10.25656/01:22110

Funariu, Natalia (2021). Figur im Raum. Zeichnen, malen und virtuell ins Bild blicken unter Einbezug von Augmented und Virtual Reality. In: Peez, Georg (ed.) Mixed Reality und Augmented Reality im Kunstunterricht: Unterrichtsbeispiele, Foschungen und Reflexionen zur Verknüpfung von physischen und virtuellen Wirklichkeitsanteilen in der Kunstpädagogik (pp. 189-201). München: kopaed

Furrer, Vitus; Descoudres, Magali; Häusermann, Stefan (2021). Lernende mit besonderen Bedürfnissen. In: Kompetenzorientiertes Lernen und Lehren im Bewegungs- und Sportunterricht (pp. 87-91). Bern: hep Verlag AG

Furrer, Vitus; Mumenthaler, Fabian; Valkanover, Stefan; Eckhart, Michael; Nagel, Siegfried (2021). Zum Zusammenhang zwischen der Einstellung der Lehrkraft zu inklusivem Sportunterricht und sozialer Interaktionen von Kindern. ZfG Zeitschrift für Grundschulforschung, 14 (2), pp. 237-256. 10.1007/s42278-021-00108-9

Furrer, Vitus; Valkanover, Stefan (2021). Die Rolle der Sportlehrperson für die soziale Partizipation von Kindern im integrativen Sportunterricht (Unpublished). In: Jahrestagung Dozierende Bewegung und Sport (DOBS). Muttenz. 19.-20. August 2021.

Furrer, Vitus (2021). Soziale Partizipation von Kindern im inklusiven Schulsport – Auszüge aus der Vorstudie (Unpublished). In: 34. Jahrestagung der Sektion Sportpädagogik der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs). Online. 03.-04. Juni 2021.

G

Garrote, Ariana; Niederbacher, Edith; Hofmann, Jan; Röstli, Ilona; Neuenschwander, Markus P. (2021). Teacher expectations and parental stress during emergency distance learning and their relationship to students’ perception. Frontiers in Psychology, 12, p. 3961. 10.3389/fpsyg.2021.712447

Gessler, Michael; Nägele, Christof; Stalder, Barbara E. (2021). Scoping review on research at the boundary between learning and working: A bibliometric mapping analysis of the last decade. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8 (4), pp. 170-206. 10.13152/IJRVET.8.4.8

Glaser, Iris; Sariaslan, Emine (2021). Stärkung der Zusammenarbeit mit allen Eltern: Zugewanderte Eltern partizipieren in der Schule. terra cognita, 38, pp. 102-103.

Greipl, Simon; Bernecker, Katharina; Ninaus, Manuel (2021). Facial and Bodily Expressions of Emotional Engagement: How Dynamic Measures Reflect the Use of Game Elements and Subjective Experience of Emotions and Effort. Proceedings of the ACM Human-Computer Interaction, 5. 10.1145/3474667

Grgic, Marina (19 February 2021). Digital Diversity bei Lehrpersonen im Rahmen der Modullehrplaneinführung Medien und Informatik. In: Kolloquium für Doktorandinnen und Doktoranden der PHBern 2021.

Grgic, Marina (19 August 2021). Requirements for the digital competencies of teachers in context of the new curriculum Media and ICT. In: Junior Researcher Conference online (JURE) 2021.

Grgic, Marina (2 September 2021). Digital Competencies of teachers: Requirements in context of the new curriculum Media and ICT in Switzerland (Ignite Talk). In: Emerging Researchers Conference online (ERC) 2021 (online).

Grgic, Marina; Jutzi, Michelle; Stocker, Mira; Wicki, Thomas; Hostettler, Ueli (29 April 2021). Transfertagung mit Akteurinnen und Akteuren aus Bildungspolitik und Verwaltung, aus den Pädagogischen Hochschulen sowie der Schulpraxis im Projekt "reform@work". In: Transfertagung reform@work.

Gubler, Moritz; Christen, Andreas; Remund, Jan; Brönnimann, Stefan (2021). Evaluation and application of a low-cost measurement network to study intra-urban temperature differences during summer 2018 in Bern, Switzerland. Urban Climate, 37, p. 100817. 10.1016/j.uclim.2021.100817

Guidon, Irene; Profe-Bracht, Isabel; Bühler, Caroline (2021). "Wir haben es einfach probiert!" Potenziale des Studienbegleitenden Berufseinstiegs. journal für lehrerInnenbildung, 21 (2), pp. 92-100. 10.35468/jlb-02-2021-09

Göbel, Kerstin; Wyss, Corinne; Neuber, Katharina; Raaflaub, Meike (2021). Student Feedback as a Source for Reflection in Practical Phases of Teacher Education. In: Rollet, Wolfram; Bijlsma, Hannah; Röhl, Sebastian (eds.) Student Feedback on Teaching in Schools: Using Student Perceptions for the Development of Teaching and Teachers (pp. 173-189). Springer International Publishing 10.1007/978-3-030-75150-0_11

H

Hagenauer, Gerda; Waber, Jennifer; de Zordo, Lea (2021). ‘She never actually let you walk into a trap’: exploring relational turning point events in the mentor–mentee relationship in the practicum. Professional Development in Education, 49 (3), pp. 402-415. 10.1080/19415257.2021.1876155

Hagenauer, Gerda; de Zordo, Lea; Waber, Jennifer (2021). Relational Turning Point Events in der Beziehungsentwicklung von Lehramtsstudierenden im Teampraktikum. In: Hagenauer, Gerda; Raufelder, Diana (eds.) Soziale Eingebundenheit: Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (pp. 223-236). Münster: Waxmann 10.31244/9783830992660

Hascher, Tina; Waber, Jennifer (2021). Teacher well-being: A systematic review of the research literature from the year 2000–2019. Educational Research Review, 34, p. 100411. 10.1016/j.edurev.2021.100411

Hess, Dominique B. (2021). “The Filipinos,They Can Do It”: Migrant Workers in a Multilingual Water Manufacturing Company in Saipan. In: Gonçalves, Kellie; Helen, Kelly-Holmes (eds.) Languages, Global Mobilities, Blue-Collar Workers and Blue-collar Workplaces (pp. 204-223). New York / London: Routledge

Holliger, Susanna Ursula (2021). Seien Sie neugierig, wie Schülerinnen und Schüler die Welt sehen. In: Schlegel-Matthies, Kirstin; Wespi, Chlaudia (eds.) Wirksamer Unterricht für Lebensführung. Wirksamer Fachunterricht: Vol. 12 (pp. 120-132). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren

I

Ittner, Doris (4 November 2021). Towards a Model of Teachers’ Moral Health: Professional Satisfaction, Moral Emotions and Teacher Ethos (Podcast & Talk). In: AME - Association of Moral Education: AME 2021 - Moral Education for Social Justice. Whova (Online). 2021.

Ittner, Doris; Hascher, Tina (2021). Towards a model of teachers’ moral health: Professional satisfaction, moral emotions and teacher ethos. In: Oser, Fritz; Heinrichs, Karin; Bauer, Johannes; Lovat, Terry (eds.) The International Handbook of Teacher Ethos (pp. 211-234). Springer 10.1007/978-3-030-73644-6_14

Ittner, Doris; Mejeh, Mathias; Diedrich, Martina (2021). Governance im Bildungssystem: Schulische Governance im Spiegel von Theorie, Bildungspolitik und Steuerungspraxis. In: Handbuch Schulforschung (pp. 1-17). Wiesbaden: Springer 10.1007/978-3-658-24734-8_13-1

J

Jahnke, Elisabeth (2021). Zugänge zur Textilen Sachkultur: Konzept der ästhetisch-künstlerischen Forschung im Kontext TTG. werkspuren, 2021 (2), pp. 54-55.

Jonas, Albert (2021). Blue precipitation – Color reaction where the solvent polarity changes in a thermochromic three‐component mixture. CHEMKON, 28 (8), pp. 349-352. 10.1002/ckon.202000071

Juska-Bacher, Britta; Brugger, Ladina; Korthus, Rahel; Zangger, Christoph (2021). Definitionskompetenzen von Erst- und Zweitklässlern. Mit einem Ausblick auf die weitere Entwicklung. Muttersprache, 131 (2), pp. 117-137. 10.53371/60203

Juska-Bacher, Britta; Röthlisberger, Martina (2021). Das Konstrukt Wortschatz: Dimension(en) Umfang und Tiefe? Emprische Ergebnisse aus der Unterstufe. Bulletin suisse de linguistique appliquée, 113, pp. 49-68.

Juska-Bacher, Britta; Röthlisberger, Martina; Brugger, Ladina; Zangger, Christoph (2021). Lesen im 1. Schuljahr: Die Bedeutung von phonologischer Bewusstheit, Benennungsgeschwindigkeit und Wortschatz. In: Gailberger, Steffen; Sappok, Christopher (eds.) Weiterführende Grundlagenforschung in der empirischen Leseforschung und Lesedidaktik. Theorie – Empirie – Didaktik. SLLD-B: Vol. 1 (pp. 11-26). Bochum: Universitätsbibliothek der Ruhr-Universität Bochum 10.46586/SLLD.189

Jutzi, Michelle; Wicki, Thomas; Hostettler, Ueli (2021). Ganztagesschule in Entwicklung. Berner Schule, 153 (5), pp. 12-13.

K

Kalcsics, Katharina (2021). Vorstellungen von Schülerinnen und Schüler als Dreh- und Angelpunkt des Sachunterrichts. Erziehung und Bildung. Österreichische pädgogische Zeitschrift, 171, pp. 586-593.

Kalcsics, Katharina (2021). Es geht nur im Team: Plädoyer für enge fachliche Zusammenarbeit im Sachunterricht. PFLB Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung, 3 (5), pp. 123-150. https://doi.org/10.11576/pflb-4781

Kalcsics, Katharina; Conrad, Sarah-Jane (2021). Natur, Mensch, Gesellschaft (NMG) im Studiengang Vorschulstufe und Primarstufe an der PHBern. In: Natur, MensCH, GesellsCHaft (NMG). Standortbestimmung zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13 (pp. 17-28). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneiderverlag Hohengehren

Kalcsics, Katharina; Dängeli, Michel (2021). Umsichtige Planung und forschendentdeckende Auseinandersetzung. In: Reinhardt, Volker; Rehm, Markus; Willhelm, Markus; Billion-Kramer, Tim (eds.) Wirksamer Sachunterricht. Unterrichtsqualität: Perspektiven von Expertinnen und Experten: Vol. 16 (pp. 81-91). Baltmannsweiler / Hohengehren: Schneider

Kalcsics, Katharina; Pisall, Verena (2021). Historisches Erzählen aus geschichts- und deutsch-didaktischer Perspektive. In: Franz, Ute; Giest, Hartmut; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas; Kantreiter, Julia; Michalik, Kerstin (eds.) Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 31 (pp. 15-23). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt

Kamer, Mario; Hayoz, Christelle (2021). Der Bewegungs- und Sportunterricht im Kontext einer bewegungsfreundlichen Schule. In: Kompetenzorientiertes Lernen und Lehren im Bewegungs- und Sportunterricht (pp. 33-40). Bern: hep

Kamm, Chantal (2021). Vorstellungen von Bildungsgerechtigkeit als kollektive Orientierung? Die Rekonstruktion von Kollektivität/Divergenz in Primarschulen in benachteiligten Lagen. In: Zala-Mezö, Enikö; Häbig, Julia; Bremm, Nina (eds.) Dokumentarische Methode in der Schulentwicklungsforschung (pp. 59-75). Münster & New York: Waxmann

Kamm, Chantal (2021). Schulentwicklung ermöglichen in herausfordernden Lagen. journal für lehrerInnenbildung, 2021 (4), pp. 76-86. 10.35468/jlb-04-2021

Kammer, Peter M. (2021). Alpenpflanzen einfach bestimmen: Schritt für Schritt Pflanzenarten der Alpen kennenlernen. Bern: Haupt Verlag.

Kammer, Peter Manuel (2021). Pflanzen einfach bestimmen [Textbook]. Bern: Haupt Verlag.

Kesser, Stefan; Kamm, Chantal; Dernbach-Stolz, Stefanie (2021). Das Schweizer Übergangssystem im Schatten der vielbeachteten Berufsbildung. In: Dernbach-Stolz, Stefanie; Eigenmann, Philipp; Kamm, Chantal; Kessler, Stefan (eds.) Transformationen von Arbeit, Beruf und Bildung in internationaler Betrachtung (pp. 297-322). Wiesbaden: Springer VS https://doi.org/10.1007/978-3-658-32682-1_16

Kost, Jakob; Cleppien, Georg; Sauerbrey, Ulf; Grosskopf, Steffen (2021). Buchförmige Elternratgeber. Vermittlungsformen, Adressat*innenkonstruktion und Verwendungsweisen aus früh- und sozialpädagogischen Forschungsperspektiven. In: Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit (ed.) Familien im Kontext kindheits- und sozialpädagogischer Institutionen (pp. 198-210). Weinheim: Beltz Juventa

Koszuta, Anja; Werner, Ricarda; Huber, Stephan G. (2021). Aktivitäten von Akteuren in Schweizer Bildungslandschaften - Welchen potenziellen Beitrag zu mehr Chancengerechtigkeit könnten sie leisten? Zeitschrift für Bildungsforschung, 11 (2), pp. 255-270. https://10.1007/s35834-021-00304-8

Kukowski, Charlotte; Bernecker, Katharina; Brandstätter, Veronika (2021). Self-Control and Beliefs Surrounding Others’ Cooperation Predict Own Health-Protective Behaviors and Support for COVID-19 Government Regulations: Evidence From Two European Countries. Social Psychological Bulletin, 16 (1), e4391.

Kumschik, Irina; Torchetti, Loredana; Kuenzle, Roland; Tettenborn, Annette (2021). Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (1), pp. 141-156. https://DOI: 10.25656/01:22435

L

Stettler, Andreas (2021). Offenheit der Aufgabenstellung und Strukturiertheit des Unterrichts im Technischen Gestalten. (Dissertation, Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Natur- und Kulturwissenschaften, Mathematik und Sport)

Lanfranconi, Lucia Marina; Gebhard Ludwig, Oriana; Lischer, Suzanne; Safi, Netkey (2021). Das gute Leben im Lockdown? Unterschiede zwischen Frauen und Männern mit und ohne Kinder im Haushalt während des Covid-19-Lockdowns 2020: Befragung an einer Deutschschweizer Hochschule. Gender - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 2, pp. 29-47. https://doi.org/10.3224/gender.v13i2.03

Lietz, Meike (2021). Professionswissen von Lehrpersonen zu Grundlagen des Leseerwerbs und Diagnostik bei Leseschwierigkeiten – Entwicklung und Validierung eines Befragungsinstruments für ausgebildete und angehende Lehrpersonen und Schulische Heilpädagoginnen und Heilpädagogen. (Dissertation, Universität Zürich, Philosophische Fakultät)

Lischer, Christine; Kalcsics, Katharina; Arnold, Judith (2021). Das Leben gestalten. WeitBlick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Lischer, Christine; Kalcsics, Katharina; Arnold, Judith (2021). Menschen machen Räume [Textbook]. WeitBlick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Lischer, Christine; Kalcsics, Katharina; Arnold, Judith (2021). Schweiz erkunden [Textbook]. WeitBlick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Lischer, Christine; Kalcsics, Katharina; Arnold, Judith (2021). Markt und Handel entdecken [Textbook]. WeitBlick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Lischer, Suzanne; Caviezel Schmitz, Seraina; Krüger, Paula; Safi, Netkey; Dickson, Cheryl (2021). Distance Education in Social Work During the COVID-19 Pandemic: Changes and Challenges. Frontiers in Education, 6, pp. 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.720565

Lynch, Sara; Kuske, Eva; Hess, Dominique B. (2021). Cultural relations? Kinship terminology in three islands in the Northern Pacific. In: Peters, Pam; Peters, Burridge (eds.) Exploring the Ecology of World Englishes in the Twenty-first Century: Language, Society and Culture (pp. 129-150). Edinburgh: Edinburgh University Press 10.1515/9781474462877-010

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E.; Elfering, Achim (2021). Apprentices’ Resources at Work and School in Switzerland: A Person-Centred Approach. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8 (2), pp. 224-250. 10.13152/IJRVET.8.2.5

M

Margelisch, Katja (2021). Methodencoaching bei Masterarbeiten – ein Praxisbeispiel. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (2), pp. 186-196. 10.25656/01:23390

Marmet, Simon; Studer, Joseph; Wicki, Matthias; Gmel, Gerhard (2021). Cannabis use disorder trajectories and their prospective predictors in a large population-based sample of young Swiss men. Addiction, 116 (3), pp. 560-570. https://doi.org/10.1111/add.15177

Marmet, Simon; Studer, Joseph; Wicki, Matthias; Khazaal, Yasser; Gmel, Gerhard (2021). Online Gambling's Associations With Gambling Disorder and Related Problems in a Representative Sample of Young Swiss Men. Frontiers in Psychiatry, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.703118

Marmet, Simon; Wicki, Matthias; Gmel, Gerhard; Gachoud, Céline; Bertholet, Nicolas; Studer, Joseph (2021). Sexual Minority Orientation Is Associated With Greater Psychological Impact Due to the COVID-19 Crisis — Evidence From a Longitudinal Cohort Study of Young Swiss Men. Frontiers in Public Health, 2021 (9), p. 692884. 10.3389/fpubh.2021.692884

Marmet, Simon; Wicki, Matthias; Gmel, Gerhard; Gachoud, Céline; Daeppen, Jean-Bernard; Bertholet, Nicolas; Studer, Joseph (2021). The psychological impact of the COVID-19 crisis on young Swiss men participating in a cohort study. Swiss Medical Weekly, 151 (3940), w30028. 10.4414/smw.2021.w30028

Marmet, Simon; Wicki, Matthias; Gmel, Gerhard; Gachoud, Céline; Daeppen, Jean-Bernard; Bertholet, Nicolas; Studer, Joseph (2021). The psychological impact of the COVID-19 crisis is higher among young Swiss men with a lower socioeconomic status: Evidence from a cohort study. PLOS ONE, 16 (7), e0255050. 10.1371/journal.pone.0255050

Marti, Beat (2021). Kinder konstruieren die Welt: Wenn Lehrpersonen mit der Klasse die Welt bereisen. 4bis8 Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, pp. 34-35.

Meyer, Lukas; Gubler, Moritz; Meyer, Fred; Brönnimann, Stefan (2021). Intercomparison and combination of low-cost urban air temperature measurement approaches. Meteorologische Zeitschrift, pp. 1-18. https://doi.org/10.1127/metz/2021/1107

Montefiori, Nadia; Ritzer, Nadine (2021). Sprache - macht - Wissen. Historisch-politische Konzepte im sprachsensiblen Fachunterricht. In: Wegner, Anke; Frisch, Julia; Vetter, Eva; Busch, Matthias (eds.) Bedingungen und Bezüge politischer und sprachlicher Bildung. sprache - macht - gesellschaft (pp. 188-209). Franzkfurt am Main: Wochenschau

Moroni, Sandra; Reusser, Kurt; Weil, Markus (2021). Wissenschaftliche Abschlussarbeiten in der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Ein Überblick. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (1), pp. 117-140. 10.25656/01:22434

Möhring, Wenke; Ribner, Andrew D.; Segerer, Robin; Libertus, Melissa E.; Kahl, Tobias; Troesch, Larissa Maria; Grob, Alexander (2021). Developmental trajectories of children's spatial skills: Influencing variables and associations with later mathematical thinking. Learning and Instruction, 75, p. 101515. 10.1016/j.learninstruc.2021.101515

N

Neuenschwander, Markus P.; Mayland, Camille; Niederbacher, Edith; Garrote, Ariana (2021). Modifying Biased Teacher Expectations in Mathematics and German: A Teacher Intervention Study. Learning and Individual Differences, 87, p. 101995. 10.1016/j.lindif.2021.101995

Neuenschwander, Markus P.; Niederbacher, Edith (2021). Verzerrte Lehrpersonenerwartungen an Störverhalten von Schülerinnen und Schülern und selbsterfüllende Prophezeiungen. Erziehung und Unterricht, pp. 885-892.

Neuenschwander, Markus P.; Niederbacher, Edith (2021). Disparitäten in Anstrengungsbereitschaft und Leistung nach SES, Familiensprache und Geschlecht: Folgen von Sozialisation oder von Diskriminierung durch verzerrte Lehrpersonenerwartungen. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 41 (4), pp. 449-466. 10.3262/ZSE2104449

Niederbacher, Edith (2021). Erklärung von Schulniveauerwartungen von Eltern und Lehrpersonen durch Herkunftsmerkmale und Überzeugungen sowie Folgen von Erwartungsdiskrepanzen für Leistungen. Empirische Pädagogik, 35 (2), pp. 164-182.

Notz, Thomas; Frey, Walter (2021). Geschichte fürs Gymnasium [Textbook]. Geschichte fürs Gymnasium: Vol. 3. Bern: hep Verlag.

O

Oetken, Marco; Ducci, Matthias; Jonas, Albert (2021). Thermopapier aus chemischer Sicht (Online Ergänzung). Spektrum der Wissenschaft (4), pp. 1-8.

P

Probst, Matthias (2021). Wasser und Mensch eng vernetzt. GeoAgenda, 2021 (2), pp. 50-55.

Probst, Matthias (2021). L’eau et l’être humain en relation étroite [Textbook]. Cours d'EAU. Bern: Loisir et Pédagogie.

Probst, Matthias; Niggli, Deborah (2021). Education for Sustainable Development: Enhancing competences to understand and address sustainability problems. Bern: Centre for Development and Environment (CDE) der Universität Bern

Pryde, Martin; Schönherr, Valentin; Probst, Matthias; Reusser, Stefan (2021). Nord Stream 2 verstehen: Die Zeit ist reif für ein Schwerpunktfach Geografie und Geschichte. Gymnasium Helveticum (5), 14d-15d.

R

Raaflaub, Meike; Wyss, Corinne; Hüsler, Nina (2021). Unterschiedliche Perspektiven auf Schülerfeedback. In: Göbel, Kerstin; Wyss, Corinne; Neuber, Katharina; Raaflaub, Meike (eds.) Quo vadis Forschung zu Schülerrückmeldungen zum Unterricht: konzeptionelle Überlegungen und empirische Befunde zu Chancen und Herausforderungen (pp. 119-140). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-32694-4_7

Reber, Corinne (2021). Einen besseren Zugang zur digitalen Welt ermöglichen: Mehr Medienkompetenz für Menschen mit Behinderung und betagte Personen. CURAVIVA (10), pp. 41-43.

Reber, Corinne; Luginbühl, Monika (2021). Digitales Spielen in der Kita? Wertvoll oder verwerflich? undKinder (108), pp. 45-52.

Reber, Corinne; Zimmermann, Maria (2021). Pädagogisches Handeln heute - einige Denkanstösse. SozialAktuell, 2021 (April), pp. 20-21.

Reck, Beat; Fiechter, Ursula (2021). Fach Deutsch: Schreibaufgaben für kreative und umsichtige Autorinnen und Autoren. In: Fiechter, Ursula; Adamina, Marco; Ganguillet, Simone; Misini, Trime; Reck, Beat (eds.) Jahrgangsübergreifendes Lehren und Lernen im 2. Zyklus: Exemplarische Unterrichtsanalysen und fachdidaktische Herausforderungen. Beiträge für die Praxis: Vol. 11 (pp. 57-73). Bern: hep

Reusser, Stefan; Probst, Matthias (2021). Die Zeit ist reif für ein Schwerpunktfach Geografie und Geschichte. GeoAgenda (1), pp. 36-39.

Rindlisbacher, Barbara (2021). Eine Untersuchung der Lesekompetenzen im ersten Lernjahr Frühfranzösisch bei Schülerinnen und Schülern mit und ohne (Schrift-)Sprachstörungen. Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2021 (2), pp. 104-111. 10.55393/babylonia.v2i.68

Rindlisbacher, Barbara (2021). Lesen in der Fremdsprache Französisch: Kompetenzen von Drittklässlerinnen und Drittklässlern mit unterschiedlichen Schrift- und Sprachfähigkeiten in der Erstsprache Deutsch. (Dissertation, Universität Freiburg, Philosophische Fakultät)

Robin, Jésabel (2021). Le projet bilingue et pluridisciplinaire "Politiques linguistiques familiales de parents francophones à Berne" : réflexions méthodologiques en cours et premières esquisses. In: Sorba, Nicolas (ed.) Transmettre les langues : pourquoi et comment ? Questions politiques, familiales et migratoires (pp. 282-307). Louvain-La-Neuve: Editions EME

Robin, Jésabel (2021). La transmission des langues familiales : un rôle genré ? Exemples de pères francophones en ville de Berne. Babylonia, pp. 74-78. https://doi.org/10.55393/babylonia.v3i.112

Robin, Jésabel (2021). Apparentes résistances envers les dispositifs bilingues à Berne : approche pluridisciplinaire et plurilingue de politiques linguistiques familiales francophones. Revue TDFLE, 78. https://doi.org/10.34745/numerev_1703

Rubo, Marius; Gamer, Matthias (2021). Stronger reactivity to social gaze in virtual reality compared to a classical laboratory environment. British Journal of Psychology, 112 (1), pp. 301-314. 10.1111/bjop.12453

Rubo, Marius; Messerli, Nadine; Munsch, Simone (2021). The human source memory system struggles to distinguish virtual reality and reality. Computers in Human Behavior Reports, 2021 (4), p. 100111. 10.1016/j.chbr.2021.100111

Ruelmann, Merle; Torchetti, Loredana; Zulliger, Sandra; Buholzer, Alois; Praetorius, Anna-Katharina (2021). Kognitiv-motivationale Schüler*innenprofile und ihre Bedeutung für die Schüler*innenwahrnehmung der Lernunterstützung durch die Lehrperson. Unterrichtswissenschaft, 49, pp. 395-422. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00100-3

Ryser, Sarah (2021). Bildung für nachhaltige Entwicklung im technischen und textilen Gestalten. Eine Schweizer Perspektive. technik-education (tedu). Fachzeitschrift für Unterrichtspraxis und Unterrichtsforschung im allgemeinbindenden Technikunterricht, 1 (2), pp. 3-11. 10.25656/01:24295

Röthlisberger, Martina; Schneider, Hansjakob; Juska-Bacher, Britta (2021). Lesen von Kindern mit Deutsch als Erst- und Zweitsprache – Wortschatz als limitierender Faktor. Zeitschrift für Grundschulforschung, 14 (2), pp. 259-374. 10.1007/s42278-021-00115-w

S

Sahli Lozano, Caroline; Crameri, Stefania; Gosteli, Dshamilja Adeifio (2021). Integrative und separative schulische Massnahmen in der Schweiz (InSeMa) Kantonale Vergabe und Umsetzungsrichtlinien. Bern: Edition SZH/CSPS.

Sahli Lozano, Caroline; Crameri, Stefania; Gosteli, Dshamilja Adeifio (2021). Integrative und separative Massnahmen der Schweiz. Eine interaktive, digitale Landkarte. [Software & Other Digital Items]

Sahli Lozano, Caroline; Eckhart, Michael; Gross, Brigitte (2021). Das Modell inklusiver Prozesse (MiP) Ein Instrument zur Analyse und Weiterentwicklung von Schulen hin zur Inklusion. In: Resch, Katharina; Lindner, Katharina-Theresa; Streese, Bettina; Proyer, Michell; Schwab, Susanne (eds.) Inklusive Schule und Schulentwicklung. Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Beiträge zur Bildungsforschung: Vol. 8 (pp. 102-112). Münster: Waxmann

Sahli Lozano, Caroline; Sharma, Umesh; Wüthrich, Sergej (2021). A comparison of Australian and Swiss secondary school teachers’ attitudes, concerns, self-efficacy, and intentions to teach in inclusive classrooms: does the context matter? International Journal of Inclusive Education, 28 (7), pp. 1205-1223. 10.1080/13603116.2021.1988158

Sasdi, Philippe (2021). Überschlagen und schätzen: Spielerisch zur Leistungsbewertung. Mathematik 5-10, 2021 (57), pp. 14-17.

Scherzinger, Marion; Roth, Benjamin; Wettstein, Alexander (2021). Pädagogische Interaktionen als Grundbaustein der Lehrperson-Schüler*innen-Beziehung. Die Erfassung mit State Space Grids. Unterrichtswissenschaft, 49 (3), pp. 303-324. 10.1007/s42010-020-00089-1

Schindler, André (2021). Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwerer und mehrfacher Behinderung gestalten. Studie zum Bildunsgverständnis des heilpädagogischen Fachpersonals. Lehren und Lernen mit behinderten Menschen: Vol. 41. Düsseldorf: wbv - Athena. 10.3278/6006403w

Schletti, Claudia; Edelmann, Doris; Beeler, Kathrin (2021). Wissenschaftliche Begleitung des Frühförderprogramms "ping:pong". Schlussbericht. Bern: Pädagogische Hochschule Bern.

Schluchter, Thierry; Eckhart, Michael; Nagel, Siegfried; Valkanover, Stefan (2021). Kinder mit kognitiver Beeinträchtigung und Sport: Untersuchung zu sportlichen Freizeitaktivitäten und dem sportbezogenen Fähigkeitsselbstkonzept. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 27 (01-02), pp. 26-33.

Schluchter, Thierry; Eckhart, Michael; Nagel, Siegfried; Valkanover, Stefan (2021). Selbstkonzept und sportliche Aktivität von Kindern mit geistiger Behinderung. Empirische Sonderpädagogik, 13 (3), pp. 185-200.

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; Grosse Holtforth, M.; La Marca, R. (2021). Association Between Hair Cortisol Concentration and Teacher-Student-Relationship. Psychoneuroendocrinology, 131, S19. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105518

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2021). Perceived social isolation is associated with the cortisol awakening response on workdays and free days in teachers. Journal of Neural Transmission, 128 (11), pp. 1767-1812. 10.1007/s00702-021-02422-z

Schoop-Kasteler, Noemi; Müller, Christoph Michael (2021). Brief Research Report: Agreement Between Teacher and Student Reports on Students’ Acceptance and Rejection. Frontiers in Education, 6. 10.3389/feduc.2021.726854

Schweizer, Andrea (2021). Fallstudie 8: Hochschulen auf dem Prüfstand: Einführung eines Beitragssystems im Bildungswesen. In: Ritz, Adrian; Blankart, Carl Rudolf; Jacobs, Claus D.; Lienhard, Andreas; Radulescu, Doina; Sager, Fritz (eds.) Praxisfälle Public Management: Ein multidisziplinärer Ansatz mit konzeptionellen Bausteinen (pp. 77-86). Schweiz: Springer 10.1007/978-3-658-31068-4_9

Schädeli, Daniela (2021). Illustrationen: Sandro Fiscalini. In: Schädeli, Daniela (ed.) Traumberuf Schulleitung (p. 151). Bern: hep

Schönbächler, Marie-Theres (2021). Monitoring Kontrollprüfung 2021. Bern: PHBern.

Schönbächler, Marie-Theres (2021). Ergänzende Perspektive: Anpassungsnotwendigkeit der Evaluation von Hochschullehre. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (3), pp. 392-395. https://doi.org/10.25656/01:23689

Seele, Katrin (2021). Peripatetisches Philosophieren. In: Tiedemann, Markus (ed.) Außerschulische Lernorte, Erlebnispädagogik und philosophische Bildung. Philosophische Bildung in Schule und Hochschule: Vol. 1 (pp. 47-73). Frankfurt am Main: Springer 10.1007/978-3-476-05770-9_3

Stahns, Ruven; Harcsa, Romana (2021). Ein Vorschlag zur Modellierung der Dimensionen kognitive Aktivierung und kognitive Unterstützung für klassenöffentliche Gesprächsphasen im Rechtschreibunterricht. Leseräume, 8 (7).

Stalder, Barbara E.; Kammermann, Marlise; Lehmann, Sabine; Schönbächler, Marie-Theres (2021). Pre–apprenticeship for refugees in Switzerland. In: Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8. –9. April (pp. 332-337). Muttenz/Bern: European Research Network on Vocational Education and Training, VETNET, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland and Bern University of Teacher Education 10.5281/zenodo.4602289

Steiger, Alexander; Mumenthaler, Fabian; Nagel, Siegfried (2021). Friendships in Integrative Settings: Network Analyses in Organized Sports and a Comparison with School. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (12), pp. 1-20. https://doi.org/10.3390/ijerph18126603

Stettler, Andreas (2021). Offene Aufgabenstellungen und strukturierter Unterricht im Technischen Gestalten. Werkspuren, 4/2021 (164), pp. 52-55 werken.ch.

Studer, Joseph; Marmet, Simon; Gmel, Gerhard; Wicki, Matthias; Labhart, Florian; Gachoud, Céline; Daeppen, Jean-Bernard; Bertholet, Nicolas (2021). Changes in substance use and other reinforcing behaviours during the COVID-19 crisis in a general population cohort study of young Swiss men. Journal of Behvioral Addictions, 10 (4), pp. 901-911. https://doi.org/10.1556/2006.2021.00073

Sägesser, Judith (2021). Wissenswertes zur fein- und grafomotorischen Förderung. 4bis8, Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2021 (4), pp. 8-9.

Sägesser, Judith (2021). Unterstützung von Schülerinnen und Schülern mit speziellem Förderbedarf beim Schriftspracherwerb. Handschrifterwerb. In: Hartmann, Walter; Tschannen, Ursula; Trachsel, Nadine (eds.) Sprachwelt 1,Grundlagen. Hinweise zum Einsatz des Lehrmittels. Sprachwelt (94 - 97). Bern: schulverlag plus AG

Sägesser, Judith; Truxius, Lidia; Eckhart, Michael (2021). Grafomotorische Förderung - Wirkungen unterschiedlicher Settings (SNF-Projekt grafset). Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 2021 (1), pp. 64-65. 10.2378/vhn2021.art06d

Sägesser Wyss, Judith; Gasser-Haas, Olivia (2021). Entwicklungen in der Schweizer Psychomotoriktherapie. motorik: Zeitschrift für Psychomotorik in Entwicklung, Bildung und Gesundheit, 161 - 165.

Sägesser Wyss, Judith; Sahli Lozano, Caroline; Eckhart, Michael (2021). Grafomotorik und Inklusion. Entwicklung und Anwendung eines Rahmenmodells. In: Vetter, Martin; Wuttig, Bettina; Spahn, Lea; Göhle, Ulf Henrik (eds.) Profession - Gender - Inklusion. Motologie und Psychomotorik - Marburger Beiträge zu einer responsiven Fachentwicklung, Forschung und Theoriebildung (Band 1). Marburger Beiträge zu einer responsiven Fachentwicklung, Forschung und Theoriebildung (pp. 139-171). Marburg: WVPM Verlag

Sägesser Wyss, Judith; Sahli Lozano, Caroline; Simovic, Liana (2021). GRAFINK - Grafomotorik und Inklusion - Grundlagen und Materialien für das Erstschreiben [Textbook]. Göttingen: Hogrefe.

T

Tanner, Rolf Peter (2021). Nachhaltige Kulturlandschaft in Raum und Zeit - ein interdisziplinärer Ansatz zu Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE). Didactica Historica, 2021 (7), pp. 83-89. 10.33055/DIDACTICAHISTORICA.2021.007.01.83

Tanner, Rolf Peter (2021). Landschaftswandel als Thema im Unterricht der Volksschule und in der Ausbildung von Lehrkräften. In: Dix, Andreas (ed.) Zwischen Geschichte und Geographie, zwischen Raum und Zeit II: Beiträge der Tagung vom 11.02.2016 und 12.02.2016 an der Universität Bamberg. Historische Geographie/Historical Geography: Vol. 6 (pp. 233-245). Berlin: LIT Verlag

Tanner, Rolf Peter (2021). „Les Pays de l’entre-deux“, zweitausend Jahre Brüche und Brücken in der Mitte Europas. Siedlungsforschung. Archäologie – Geschichte – Geographie, 38, pp. 35-70.

Tanner, Rolf Peter (2021). Die Kulturlandschaft – ein Lerngegenstand für den interdisziplinären Unterricht. Didactica Historica (7), pp. 1-12.

Tempelmann, Sebastian; Baumgartner, Markus; Bäumler, Esther; Favre, Pascal (2021). Das Fach NMG unterrichten lernen: Die Ausbildung von Primarlehrpersonen an der Pädagogischen Hochschule FHNW. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13 (pp. 29-46). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Tempelmann, Sebastian; Cacchione, Trix (2021). Intuitive Didaktik? Der Gebrauch intuitiver Erklärungsmuster in der naturwissenschaftlichen Unterrichtssprache von Lehrpersonen. In: Franz, Ute; Giest, Hartmut; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas; Kantreiter, Julia; Michalik, Kerstin (eds.) Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 31 (pp. 115-123). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Tempelmann, Sebastian; Sowula, Jakub (2021). Naturwissenschaftsdidaktische Kompetenzen von Primarlehrpersonen fördern: Beispiel für die forschungsbasierte Planung einer Ausbildungsveranstaltung. Progress in Science Education (PriSE), 4 (2), pp. 52-62. https://doi.org/10.25321/prise.2021.1147

Templer, Franziska; Lehmann, Sabine; Weich, Miriam; Stalder, Barbara E. (2021). GYM3 und GYM4: Fernunterricht und Vorbereitung aufs Studium. Ergebnisse zur vierten und fünften Befragung [MEGY-Info 04]. Bern: PHBern.

Till, Christoph (2021). Semantisch-lexikalische Diagnostik bei sukzessiv-bilingualen Kindern. Bulletin suisse de linguistique appliquée (113), pp. 175-192.

Till, Christoph; Hartmann, Erich; Winkes, Julia; Rindlisbacher, Barbara (2021). Sentence comprehension abilities of children learning (Swiss) German as a second language Quantitative and qualitative data from the TROG-project in Freiburg/SWITZERLAND. Forschung Sprache (1), pp. 36-51.

Till, Christoph; Schüpbach, Renate; Schilter, Margrith (2021). Interaktive Advance Organizer zum Thema Schriftspracherwerb. Der förderdiagnostische Kreislauf in der Hochschullehre. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 27 (7), pp. 17-23.

Till, Christoph; Winkes, Julia (2021). Leseunterricht an Sprachheilschulen. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 27 (3), pp. 39-49.

Topuz, Kazim; Jones, Brett D.; Sumeyra, Sahbaz; Moqbel, Murad (2021). Methodology to combine theoretical knowledge with a data-driven probabilistic graphical model. Journal of Business Analytics, 4 (2), pp. 125-139. 10.1080/2573234X.2021.1937351

V

Valkanover, Stefan; Rubeli, Benjamin; Rordorf-Keller, Valerie; Berger, Regine (2021). Selbstkonzeptförderung durch Darstellen und Tanzen im Sportunterricht: Zur Bedeutung von Feedback. Sportunterricht, 70 (6), pp. 258-263.

Villiger, Caroline (2021). Benefits and constraints of parent involvement in children’s reading promotion: General research trends and evidence from a Swiss Paired Reading Intervention study. In: Benedetto, Loredana (ed.) Parenting - Studies by an Ecocultural and Transactional Perspective (pp. 1-21). London: IntechOpen 10.5772/intechopen.93136

Vitale, Judith (2021). The destruction and rediscovery of Edo Castle: ‘picturesque ruins’, ‘war ruins’. Japan Forum, 33 (1), pp. 103-130. 10.1080/09555803.2019.1646786

W

Waber, Jennifer; Hagenauer, Gerda; Hascher, Tina; de Zordo, Lea (2021). Emotions in social interactions in pre-service teachers’ team practica. Teachers and Teaching, 27 (6), pp. 520-541. https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1977271

Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy; Kansok-Dusche, Julia; Wright, Michelle F. (2021). Playing by the rules? An Investigation of the Relationship between Social Norms and Adolescents’ Hate Speech Perpetration in Schools. Journal of Interpersonal Violence, 37 (21-22), pp. 1-22. 10.1177/08862605211056032

Wannack, Evelyne (2021). Von der Körpererziehung zu Bewegung und Sport. 4 bis 8. Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 111 (4), pp. 26-27.

Wannack, Evelyne; Herger, Kirsten (2021). Classroom Management in der Eingangsstufe: Eine empirische Studie. Münster: Waxmann.

Wettstein, Alexander (2021). Hate Speech. Aggressionstheoretische und sozialpsychologische Erklärungsansätze. In: Wachs, Sebastian; Koch-Priewe, Barbara; Zick, Andreas (eds.) Hate Speech - Multidisziplinäre Analysen und Handlungsoptionen. Theoretische und empirische Annäherungen an ein interdisziplinäres Phänomen (pp. 227-252). Wiesbaden: Springer https://doi.org/10.1007/978-3-658-31793-5_10

Wettstein, Alexander (2021). Rezension zu: Aggressive Verhaltensweisen bei Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Diagnostik und gezielte Interventionen. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 90 (1), pp. 79-80. 10.2378/vhn2021.art10d

Wettstein, Alexander; Ramseier, Erich; Scherzinger, Marion (2021). Class- and subject teachers’ self-efficacy and emotional stability and students’ perceptions of the teacher-student relationship, classroom management, and classroom disruptions. BMC Psychology, 9 (103), pp. 1-12. 10.1186/s40359-021-00606-6

Wettstein, Alexander; Raufelder, Diana (2021). Beziehungs- und Interaktionsqualität im Unterricht: Theoretische Grundlagen und empirische Erfassbarkeit. In: Soziale Eingebundenheit: Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (pp. 17-32). Münster: Waxmann

Wettstein, Alexander; Scherzinger, Marion (2021). Soziale Interaktionen als Grundbaustein der Beziehung zwischen Lehrperson und Schüler*innen. In: Hagenauer, Gerda; Raufelder, Diana (eds.) Soziale Eingebundenheit: Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung (pp. 129-142). Münster: Waxmann 10.31244/9783830992660

Wettstein, Alexander; Schneider, Sandra; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2021). Teacher Stress: A Psychobiological Approach to Stressful Interactions in the Classroom. Frontiers in Education, 6, pp. 1-6. 10.3389/feduc.2021.681258

Wicki, Matthias; Marmet, Simon; Studer, Joseph; Epaulard, Olivier; Gmel, Gerhard (2021). Curvilinear associations between sexual orientation and problematic substance use, behavioural addictions and mental health among young Swiss men. Addictive Behaviours, 112 (1), p. 106609. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.106609

Wiedmer, Raymond; Liechti, Max (2021). Studentische Perspektive auf die Lehrerinnen- und Lehrerbildung während der Covid-19-Pandemie. Eine Einschätzung von Studierenden der Pädagogischen Hochschule Bern. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39 (3), pp. 427-434. 10.25656/01:23706

Wilhelm, Markus; Kalcsics, Katharina; Bättig, Matthias; Helbling, Dominik; Adamina, Marco (2021). Der Masterstudiengang Fachdidaktik NMG+NE der Pädagogischen Hochschule Bern und der Pädagogischen Hochschule Luzern. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, GesellsCHaft (NMG): Standortbestimmung zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz (pp. 193-206). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Windlinger, Regula (2021). Leadership in schools and teacher well-being: an investigation of influence processes (Unpublished). (Dissertation)

Windlinger, Regula; Züger, Laura (2021). Job Demands, Job Resources and Well-Being of Staff in Extended Education Services in Switzerland: A Longitudinal Study. IJREE – International Journal for Research on Extended Education, 9 (2), pp. 250-267. https://doi.org/10.3224/ijree.v9i2.02

Winkes, Julia; Schaller, Pascale; Hartmann, Erich (2021). Curriculumbasiertes Messen im Bereich Schreiben – State of the art und Perspektiven. In: Blumenthal, Stefan; Blumenthal, Yvonne; Mahlau, Kathrin (eds.) Kinder mit Lern- und emotional-sozialen Entwicklungsauffälligkeiten in der Schule: Diagnostik – Prävention – Förderung (pp. 89-94). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer

Winkler, Anja; Freisler-Mühlemann, Daniela; Hascher, Tina; Böhlen, Larissa; Ammann, Christiane (2021). Chancen professioneller Entwicklung für Praxislehrpersonen durch Mentoring im Langzeitpraktikum. In: Reintjes, Christian; Idel, Till-Sebastian; Bellenberg, Gabriele; Thönes, Kathi V (eds.) Schulpraktische Studien und Professionalisierung: Kohärenzambitionen und alternative Zugänge zum Lehrberuf. Schriftenreihe der Internationalen Gesellschaft für Schulpraktische Studien und Professionalisierung IGSP. Band 6. (pp. 85-99). Münster: Waxmann

Wittmann, Erich Ch.; Müller, Gerhard N.; Wehrlin, Johanna; Kocher, Katrin; Krummenacher, Rita; Reusser, Lis (2021). Blitzrechenkartei 2 zum Schweizer Zahlenbuch. Baal: Klett und Balmer

Z

Zingg, Irene (2021). Mehr Sprache(n) und Schriften für alle: Pilotprojekt zur pädagogischen Kooperation von Lehrpersonen. (SKBF Magazin). Aarau: Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung.

Zingg, Irène; Rothen, Christina Anna (2021). Unterricht in Deutsch als Zweitsprache und Kindergarten: zwei marginalisierte Bildungsberufe im Spiegel der Geschlechtergeschichte. Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2021 (3), pp. 46-51. 10.55393/babylonia.v3i.65

This list was generated on Wed Oct 30 01:45:32 2024 CET.