PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Items where Year is 2022

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Creators | Item Type | No Grouping
Number of items: 173.

Billett, Stephen; Stalder, Barbara E.; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Stev (eds.) (2022). The standing of vocational education and the occupations it serves: Current concerns and strategies for enhancing that standing. Professional and Practice-based Learning: Vol. 32. Cham: Springer Natur. 10.1007/978-3-030-96237-1

Huber Nievergelt, Verena; Eichelberger, Elisabeth; Käser, Andreas (eds.) (2022). Forschend lernen und lehren im Textilen und Technischen Gestalten: Tagungsband. Bern: hep.

Dlamini, S. Nombuso; Stienen, Angela (eds.) (2022). Spatialized Injustice in the Contemporary City: Protesting as Public Pedagogy. Routledge Advances in Sociology. London, New York: Routledge. 10.4324/9780429434570

Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina (eds.) (2022). La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse : quelles postures scientifiques face aux pratiques de terrain? Transversales: Vol. 49. Bruxelles: Peter Lang.

Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Niederberger, Claudia; Junger, Susanne (2022). KUNST & BILD: Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 [Textbook]. Bern: hep Verlag.

Aebersold, Ursula; Amrein, Monika (2022). Sehen und Zeichnen. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 85-92). Bern: hep Verlag

Aebersold, Ursula; Huber Nievergelt, Verena (2022). Lernprozesse dokumentieren im Fachbereich Gestalten: Entwickeln und Forschen mit Bachelorstudierenden im Studiengang Primarstufe. In: Eichelberger, Elisabeth; Huber Nievergelt, Verena; Käser, Andreas (eds.) Forschend lernen und lehren im Textilen und Technischen Gestalten: Tagungsband (pp. 99-109). Bern: hep

Aebersold, Ursula; Junger, Susanne; Baraud, Samuel; Bechstein, Vesna; Bleuer, Rahel; Brupbacher, Gini (2022). Malend Bilder wagen. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 153-160). Bern: hep Verlag

Aebersold Seydoux, Ursula; Junger, Susanne; Brülhart, Jaëlle; Lerch Hirsig, Karin (2022). Farbkarten. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 143-152). Bern: hep Verlag

Althaus, Irene; Arnold, Gustav; Bossart, Marie-Nicole; Fischer, Katharina; Ries, Simone (2022). The Boy in the Dress: Digital Ways of Teaching Identity-Related Vocabulary in Sek-I Classrooms. Babylonia Journal of Language Education, 2022 (1), pp. 26-31. 10.55393/babylonia.v1i.154

Arnet, Sandro (2022). Adieu, Mille feuilles! - Oder doch nicht? hauptstadt, pp. 1-2.

Ballaschk, Cindy; Schulze-Reichelt, Friederike; Wachs, Sebastian; Krause, Norman; Wettstein, Alexander; Kansok-Dusche, Julia; Bilz, Ludwig; Schubarth, Wilfried (2022). Ist das (schon) Hatespeech? – Eine qualitative Untersuchung zum Verständnis von Hatespeech unter pädagogischem Schulpersonal. Zeitschrift für Bildungsforschung, 12 (3), pp. 579-596. 10.1007/s35834-022-00367-1

Bauer, Catherine; Sahli Lozano, Caroline; Zingg, Sabine; Geiser, Denise; Willen, Michelle; Koller, Christine (2022). Aktuelle Forschungsprojekte: Schweizer Längsschnittstudie StAr: Studienverläufe, Arbeitskontexte und Professionalisierung in der Schulischen Heilpädagogik. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 91 (4), pp. 334-336. 10.2378/vhn2022.art39d

Bietenhard, Sophia; Conk, Caroline; Huber Nievergelt, Verena; Marti, Beat; Molinari, Vera; Probst, Matthias; Rindlisbacher, Fabian (2022). Fachdidaktische Forschung und Unterrichtsentwicklung mit videobasierter Fallarbeit: Ergebnisse und Perspektiven aus der fächer- und stufenübergreifenden Entwicklungsforschung. In: Dipartimento formazione e apprendimento (DFA); Scuola universitaria professional (eds.) Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken: Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplinen in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven (pp. 2-13). Locarno: Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana (SUPSI) https://doi.org/10.33683/dida.22.05.03

Bollag, Jessica; Bühler, Caroline (2022). Der Gruebe widerstanden. In: Bühler, Caroline; Kräuch, Heinz; Lerch, Fredi; Rieder, Katrin; Rietmann, Tanja (eds.) Knabenheim "Auf der Grube". 188 Jahre Zwangserziehung. Innenblicke und Aussenblicke (pp. 50-64). Zürich: Hier und Jetzt, Verlag für Kultur und Geschichte

Bollag, Jessica; Fischer, Evelyn; Heierle, Daniela; Zaugg, Pascal (2022). Schritte Richtung Digitalisierung: Wer kommt mit? Soziale Ungleichheiten im digitalen Bereich. In: Standl, Bernhard (ed.) Digitale Lehre nachhaltig gestalten. Medien in der Wissenschaft: Vol. 80 (pp. 149-155). Münster, New York: Waxmann

Bourquin, Selin; Liniger, Dominique Nadya (2022). Muster über Muster. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 287-292). Bern: hep Verlag

Brandstätter, Veronika; Bernecker, Katharina (2022). Persistence and Disengagement in Personal Goal Pursuit. Annual Review of Psychology, 73 (1), pp. 271-299. 10.1146/annurev-psych-020821-110710

Brunner, Georg; Bernhofer, Andreas; Mommartz, Sabine; Schellberg, Gabriele; Weyrauch, Ilona (2022). Teaching music (education) digitally in comparison to pre- and post-COVID-19-times at universities. In: De Beats, T; Brunner, G; Schmid, S (eds.) Music is What People Do. European Perspectives on Music Education: Vol. 11. Innsbruck: Helbling

Brunner, Georg; Bernhofer, Andreas; Schellberg, Gabriele; Mommartz, Sabine; Weyrauch, Ilona (2022). Teaching Music (Education) Digitally in Comparison to Pre- and Post-Covid-19- Times at Universities. In: Buchborn, Thade; De Baets, Thomas; Brunner, Georg; Schmid, Silke (eds.) Music Is What People Do. European Perspectives on Music Education: Vol. 11 (pp. 295-309). Innsbruck: Helbling

Brunner, Georg; Weyrauch, Ilona; Krämer, Oliver; Hammerich, Helen; Schellberg, Gabriele; Bernhofer, Andreas; Mommartz, Sabine (2022). Zukunftswerkstatt zur digitalen Hochschullehre. In: Göllner, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Weidner, Verena (eds.) Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung: Vol. 43 (pp. 249-251). Waxmann Verlag GmbH 10.31244/9783830996125.16

Brönnimann, Caroline (2022). Vorstellungen von Lernenden zu nachhaltiger Entwicklung. GeoAgenda, 2022 (1), pp. 32-35.

Brülisauer, Karin (2022). Designprozess+: Exploratives Forschungsprojekt zu interdisziplinären Fachverbindungen. werkspuren, 2022 (1), pp. 34-38.

Brülisauer, Karin (2022). Praxisforschungsprojekt Designprozess+. Werkspuren, 2022 (1), pp. 50-51.

Burger, Moritz; Gubler, Moritz; Brönnimann, Stefan (2022). Modeling the intra-urban nocturnal summertime air temperature fields at a daily basis in a city with complex topography. PLOS Climate, 1 (12), e0000089. 10.1371/journal.pclm.0000089

Bühler, Caroline; Ducommun, Mira (2022). Das Schweigen der Mütter. Zur Reproduktion von psychiatrisch-psychologischen Konzepten in Fremdplatzierungsprozessen im Kanton Bern, 1960-1980. In: Das Problem Kind - Zur Geschichte der Kinder- und Jugendpsychiatrie der Schweiz im 20. Jahrhundert. ITINERA: Vol. 50 (pp. 180-196). Basel: Schwabe Verlag 10.24894/978-3-7965-4619-8

Bürgi, Regula; Kamm, Chantal (2022). Konstruktionen von Berufen: Wie Berufsverbände Berufe vermitteln. Swiss Journal of Sociology, 48 (1), pp. 215-239.

Bürki, Gisela; Ammann, Daniel (2022). Didaktische Begleitmaterialien zur Lernplattform Fuel. Bern: PHBern

Carigiet, Tamara; Trösch, Larissa Maria (2022). Die Determinanten eines gelungenen Kindergarteneintritts: Ergebnisse einer querschnittlichen Studie aus der Schweiz. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, pp. 1-14. 10.1024/1010-0652/a000353

Catillaz, Manuela; Biller, Jasmin (2022). burner climbing: Spiele für vertikale Action [Textbook]. Burner Motion. Schorndorf: Hofmann.

Cocard, Yves; Tettenborn, Annette (2022). Klassenleitungen als Drehscheiben des inner- und ausserschulischen Zusammenwirkens: Gewachsene Anforderungen an eine zentrale Funktion im Schulsystem. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40 (2), pp. 230-253. 10.5281/zenodo.7092302

Conrad, Sarah-Jane (2022). Vielfältig mit Vielfalt umgehen. In: Sprachwelt 2: Grundlagenband (pp. 100-104). Bern: SchulverlagPlus

Conrad, Sarah-Jane (15 April 2022). Spielen wir Geschlechter? philosophie.ch.

Dammert, Yvonne; Gasser, Luciano (2022). Literarisch-dialogische Unterrichtsgespräche begleiten lernen: Ein videobasiertes Coachingprogramm für Lehrpersonen. In: Heins, Jochen; Kleinschmidt-Schinke, Katrin; Wieser, Dorothee; Wiesner, Esther (eds.) Üben: Theoretische und empirische Perspektiven in der Deutschdidaktik. SLLD-B: Vol. 5 (pp. 299-326). Bochum: Sprachlich-literarisches Lernen und Deutschdidaktik 10.46586/SLLD.248

Dietrich-Grappin, Sarah; Robin, Jésabel (2022). La didactique du FLE : Enjeux contextualisés de l’émergence d’un champ (ou non) dans deux Hautes Écoles Pédagogiques germanophones. Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde (DHFLES), 68 (68), online. 10.4000/dhfles.8914

Dlamini, S. Nombuso; Stienen, Angela (2022). Introduction: Experiencing and Contesting Spatialized Injustice in the City. In: Dlamini, S. Nombuso; Stienen, Angela (eds.) Spatialized Injustice in the Contemporary City: Protesting as Public Pedagogy. Routledge Advances in Sociology (pp. 1-15). London, New York: Routledge 10.4324/9780429434570

Dubach, Josua (2022). Bienchen und Blümchen - worum es bei der Bestäubung noch geht. SCHULEkonkret, 2022 (6), pp. 16-19 KünzlerBachmann Verlag. 10.5281/zenodo.7871290

Dubach, Josua; Schelleis, Natalie; Bölsterli, Katrin; Cacchione, Trix; Martarelli, Corinna; Probst, Matthias; Tempelmann, Sebastian (2022). Unzugängliche Welten für das erfahrungsbasierte Lernen erschließen. Immersive Virtuelle Realität im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. In: Becher, Andrea; Blumberg, Eva; Goll, Thomas; Michalik, Kerstin; Tenberge, Claudi (eds.) Sachunterricht in der Informationsgesellschaft. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 32 (pp. 147-154). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.25656/01:24211

Eichelberger, Elisabeth; Huber Nievergelt, Verena (2022). Textiles Gestalten kompetenzorieniert unterrichten: Anregungen aus der fachdidaktischen Entwicklungsforschung. Reihe Vermittlung: Vol. 8. Oldenburg: Institut für Materielle Kultur.

Eichelberger, Elisabeth; Huber Nievergelt, Verena (2022). Textile Produkte kooperativ entwickeln. Einblicke in ein Projekt aus der fachdidaktischen Entwicklungsforschung. In: Eichelberger, Elisabeth; Huber Nievergelt, Verena; Käser, Andreas (eds.) Forschend lernen und lehren im Textilen und Technischen Gestalten: Tagungsband (pp. 165-174). Bern: hep

Erhardt, Tobias; Bigler, Matthias; Federer, Urs; Gfeller, Gideon; Leuenberger, Daiana; Stowasser, Olivia; Röthlisberger, Regine; Schüpbach, Simon; Ruth, Urs; Twarloh, Birthe; Wegner, Anna; Goto-Azuma, Kumiko; Kuramoto, Takayuki; Kjær, Helle A.; Vallelonga, Paul T.; Siggaard-Andersen, Marie-Louise; Hansson, Margareta E.; Benton, Ailsa K.; Fleet, Louise G.; Mulvaney, Rob; ... (2022). High-resolution aerosol concentration data from the Greenland NorthGRIP and NEEM deep ice cores. Earth System Science Data, 14 (3), pp. 1215-1231. 10.5194/essd-14-1215-2022

Etter, Jonas; Kappeler, Nico (2022). Tricksen und Überraschen. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 303-310). Bern: hep Verlag

Fankhauser, Regula; Kaspar, Angela (2022). Gestures in the classroom. In: Kraus, Anja; Wulf, Christoph (eds.) The Palgrave Handbook of Embodiment and Learning (pp. 163-177). London: Palgrave Macmillan https://doi.org/10.1007/978-3-030-93001-1_10

Fiscalini, Sandro (2022). «Gezeichnet» – Arbeitsblatt für Schulen. (Ausstellung «Gezeichnet», die besten Schweizer Pressezeichnungen des Jahres). Bern: Museum für Kommunikation.

Fiscalini, Sandro; Bänziger, Urs; Kradolfer, Beatrice (2022). Vom Figurenzeichnen zur Inszenierung im Raum. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 241-248). Bern: hep Verlag

Fluri, Nora; Troxler, Romy; Krieger, Myriam; Müller, Joscha (2022). Fantastische Mischwesen. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 169-178). Bern: hep Verlag

Freisler-Mühlemann, Daniela (2022). Rezension zu: Christa Scherrer, Simone Heller-Andrist, Susanne Amft, Jürg Arpagaus, J. (2021). Mittendrin ist vielerorts. 22 Porträts. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 48 (1), pp. 246-248.

Freisler-Mühlemann, Daniela; Winkler, Anja (2022). Einblicke in die professionelle Entwicklung von Lehrpersonen im ersten Berufsjahr. Erziehung & Unterricht, 2022 (3+4), pp. 190-198.

Funariu, Natalia (2022). Virtuelle Venus & fiktionaler Flamingo: Gestaltungsprozesse in den virtuellen Umgebungen von Tilt Brush und SculptrVR – Charakteristika und Besonderheiten. In: Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken: Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplinen in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven (pp. 282-294). Locarno: Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana (SUPSI) 10.33683/dida.22.05.53

Funariu, Natalia; Weibel, Anja (2022). Die Welt braucht Superdings. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 293-302). Bern: hep Verlag

Furrer, Vitus (2022). Social Participation in Inclusive Physical Education: On the Importance of Class, Teaching Methods and Teacher Characteristics (Unpublished). In: Intersectional Research and Critical Pedagogies in Physical Education & Sport. Muttenz. 15.-17. September 2022.

Furrer, Vitus; Valkanover, Stefan (2022). Fokus Diversität in der sportdidaktischen (Grund-) Ausbildung – Auswerten von Unterricht mittels Fallarbeit (Unpublished). In: Netzwerk Fachdidaktik Bewegung und Sport Tagung. Bellinzona. 18.-19. August 2022.

Ganguillet, Simone (2022). Diskussion erster Ergebnisse des Projekts: «Differenzierung im lehrwerkbasierten Französischunterricht: Eine Fallstudie in vier jahrgangsübergreifenden Klassen». In: Dipartimento formazione e apprendimento – DFA,; Swissuniversities (eds.) Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplin in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven (pp. 301-307). Locarno: SUPSI 10.33683/dida.22.05.55

Ganguillet, Simone (2022). Rezension zu: Robin, Jésabel & Zimmermann, Martina (2022) (Hrsg.). La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse. Quelles postures scientifiques face aux pratiques de terrain? Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik, 16 (2), pp. 205-210.

Ganguillet, Simone (2022). Diskussion erster Ergebnisse des Projekts: «Differenzierung im Französischunterricht: Eine Untersuchung an jahrgangsübergreifenden Klassen». In: swissuniversities (ed.) Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplinen in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven - Vorpublikation 5. Tagung Fachdidaktiken (pp. 324-330). Locarno: swissuniversities

Ganguillet, Simone (2022). Rezension zu: Böttger Heiner & Sambanis Michaela (2021): Sprachen lernen in der Pubertät. Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik, 16 (1), pp. 190-191.

Gasser, Luciano; Cillessen, Antonius; Huber, Christian; Mainhard, Tim; Müller, Christoph; Zurbriggen, Carmen (2022). Editorial: The Role of Teachers in Students’ Social Inclusion in the Classroom. Frontiers in Education, 2022 (7), pp. 1-3. 10.3389/feduc.2022.830973

Gasser, Luciano; Dammert, Yvonne; Murphy, Karen P. (2022). How Do Children Socially Learn from Narrative Fiction: Getting the Lesson, Simulating Social Worlds, or Dialogic Inquiry? Educational Psychology Review, 34 (3), pp. 1445-1475. 10.1007/s10648-022-09667-4

Glauser Abou-Ismail, Nathalie; Pahl, Angelika; Tschiesner, Reinhard (2022). Play‐Based Physics Learning in Kindergarten. Education Sciences, 12 (5), p. 300. 10.3390/educsci12050300

Gmel, Gerhard; Marmet, Simon; Bertholet, Nicolas; Wicki, Matthias; Studer, Joseph (2022). Longitudinal Associations between Sensation Seeking and Its Components and Alcohol Use in Young SWISS Men—Are There Bidirectional Associations? International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (19), p. 12475. 10.3390/ijerph191912475

Grünig, Anna Katharina; Holliger, Susanna Ursula; May, Andrea (2022). Aha! WAH. Band 1: Arbeiten, Produzieren, Konsumieren [Textbook]. Bern: hep.

Grüning, Miriam; Winkler, Anja; Hascher, Tina (2022). Mitbestimmungsmöglichkeiten Lehramtsstudierender in Praxisphasen. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 15 (2), pp. 277-296 Verlag Empirische Pädagogik.

Guidon, Irene; Arpagaus, Andrea; Bühler, Caroline (2022). Die Rolle der Klassenlehrperson in der Ausbildung aktiv erleben: Studienbegleitender Berufseinstieg (SBBE) an der Pädagogischen Hochschule Bern. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40 (2), pp. 192-199.

Gysin, Stefanie; Scherzinger, Marion (2022). Freundschaften machen das Leben wertvoll. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 28 (9), pp. 8-12.

Hangartner, Judith; Fankhauser, Regula; Budde, Jürgen; Forkby, Torbjörn; Alstam, Kristina (2022). How the self-governing imperative alters the classroom as a public space. In: Hühnersdorf, Bettina; Breidenstein, Georg; Dinkelaker, Jörg; Schnoor, Oliver; Tyagunova, Tanya (eds.) Going public? Erziehungswissenschaftliche Ethnographie und ihre Öffentlichkeiten (pp. 135-148). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-34085-8_9

Hangartner, Judith; Svaton, Carla Jana (2022). Distributed leadership, teacher autonomy, and power relations between headteachers and teachers under low-stakes accountability conditions: An ethnographic account from Switzerland. Research in Educational Administration and Leadership, 7 (2), pp. 247-281. 10.30828/real.1063609

Hangartner, Judith; Weidmann, Laura; Fankhauser, Regula (2022). Der Lernmanager als post-panoptische Kommunikationsplattform. In: Kuttner, Claudia; Münte-Goussar, Stephan (eds.) Praxistheoretische Perspektiven auf Schule in einer Kultur der Digitalität. Schule und Gesellschaft: Vol. 62 (pp. 197-216). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-35566-1_10

Hartmann, Erich; Till, Christoph (2022). Lernende mit Sprachentwicklungsstörungen: pädagogische Herausforderungen und Gelingensbedingungen für den inklusiven (Deutsch-)Unterricht. In: Autorinnen- und Autorenteam (ed.) Sprachwelt 2 (pp. 111-117). Bern: Schulverlag plus

Hess, Dominique B. (2022). Language change in Saipan: Attitudes and visions. In: Burrell, Ajani; Bunts-Anderson, Kimberly (eds.) A Marianas mosaic: Signs and shifts in contemporary island life (pp. 219-228). Guam: University of Guam Press

Holliger, Susanna Ursula (2022). Das Potenzial der Vielfalt im selbst organisierten Lernen nutzen. Haushalt in Bildung und Forschung, Bildung für Lebensführung - Umgang mit Diversität, 11 (2), pp. 49-60. 10.3224/hibifo.v11i2.04

Hürzeler, André; Hollósi, Brigitta; Burger, Moritz; Gubler, Moritz; Brönnimann, Stefan (2022). Performance analysis of the urban climate model MUKLIMO_3 for three extreme heatwave events in Bern. City and Environment Interactions, 16, p. 100090. 10.1016/j.cacint.2022.100090

Ittner, Doris; Beeli-Zimmermann, Sonja; Müller, Karin (13 September 2022). Comparing teachers’ and students’ beliefs on subject-integrated digital literacy education (DLE) – an analysis of verbal and visual data. In: Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Jahrestagung. Universität Lausanne. 2022.

Jahnke, Elisabeth (2022). Virtuell und handfest: Digitaler Spiel-Raum an der PHBern. werkspuren, 2022 (2), pp. 34-37.

Jaun-Holderegger, Barbara; Lehnert, Hans-Joachim; Lindemann-Matthies, Petra (2022). How Children Get to Know and Identify Species. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18 (1). 10.29333/ejmste/11443

Jaun-Holderegger, Barbara; Lehnert, Hans-Joachim; Lindemann-Matthies, Petra (2022). Knowledge and perception of common local wild plant and animal species by children and their teachers – a case study from Switzerland. International Journal of Science Education, 44 (8), pp. 1318-1335. 10.1080/09500693.2022.2076949

Juska-Bacher, Britta; Zangger, Christoph; Röthlisberger, Martina (2022). Methoden zur differenzierten Auswertung von Wortschatzkompetenzen und ihre Bedeutung für das frühe Lesen. In: Philipp, Maik; Jambor-Fahlen, Simone (eds.) Lesen: Prozess- und Produktperspektiven von der Wortebene bis zu multiplen Texten (pp. 35-55). Weinheim, Basel: Beltz Juventa

Jutzi, Michelle; Stampfli, Barbara; Wicki, Thomas; Windlinger, Regula; Stocker, Mira; Hostettler, Ueli (2022). Erfahrung Ganztagesschule in der Stadt Bern – Phase 2. Bericht zur Begleitforschung zu den drei neu eröffneten Ganztagesschulen in der Stadt Bern. Bern: PHBern, Schwerpunktprogramm Governance im System Schule.

Jutzi, Michelle; Stampfli, Barbara; Windlinger, Regula; Wicki, Thomas; Hostettler, Ueli (2022). Vor, während und nach der Schulschliessung: Erfahrungen von Schüler*innen im Fernunterricht. SchlussReport zur Teilstudie der Schweiz im Rahmen der internationalen WERA-Studie «Students’ Experience of Uncertain Times: Mental Health and Virtual Learning in Class and in Extended Education. Bern: PHBern, SPP Governance im System Schule.

Kalcsics, Katharina (2022). Rollenspiel. In: Baumgardt, Iris; Lange, Dirk (eds.) Young Citzens. Handbuch politische Bildung in der Grundschule. Schriftenreihe: Vol. 10777 (pp. 390-395). Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung

Kalcsics, Katharina; Wilhelm, Markus (2022). Bedeutung einer «wissenschaftlichen» Fachdidaktik im Hinblick auf die Professionskompetenz von Lehrpersonen zum interdisziplinären Fachbereich «Natur, Mensch, Gesellschaft». Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 2022 (1), pp. 58-71. 10.25656/01:24545

Kamm, Chantal; Gomensoro, Andrés; Heers, Marieke; Hupka-Brunner, Sandra (2022). Aspiring High in the Swiss VET-Dominated Education System: Second Generation Young Adults and Their Immigrant Parents. Journal of Vocational Education & Training, 75 (1), pp. 155-174. 10.1080/13636820.2022.2139746

Kammer, Peter M.; Rihm, Beat; Schöb, Christian (2022). Decreasing nitrogen deposition rates: Good news for oligotrophic grassland species? Basic and Applied Ecology, 63, pp. 125-138. 10.1016/j.baae.2022.06.001

Kammermann, Marlise; Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (2022). Fachkräftesicherung durch die Integrationsvorlehre: Ergebnisse zum Schweizer Pilotprogramm INVOL. BWP - Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, pp. 51-55.

Kessler, Stefan; Rothen, Christina (2022). Pro-amateur information space: www.bildungsgeschichte.ch. In: Oberdorf, Andreas (ed.) Digital Turn und Historische Bildungsforschung: Bestandesaufnahme und Forschungsperspektiven (pp. 113-125). Bad Heilbrunn: Klinkhardt 10.35468/5952-08

Kessler, Stefan; de Vries, Raffaela Christina; Rothen, Christina; Flury, Carmen (2022). The Training of Nurses as Part of State-Private Risk Management during the Second World War in Switzerland. In: Engelmann, Sebastian; Hemetsberger, Bernhard; Jacob, Frank (eds.) War and Education: The Pedagogical Preparation for Collective Mass Violence. War (Hi) Stories: Vol. 10 (pp. 169-198). Paderbron: Brill Schöningh 10.30965/9783657791965_009

Keusen, Franziska; Loepfe, Myriam; Cadisch, Martina (2022). Selbstportrait aus Plastilin. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 321-328). Bern: hep Verlag

Kukowski, Charlotte A.; Bernecker, Katharina; von der Heyde, Leoni; Boos, Margarete; Brandstätter, Veronika; Zogmaister, Cristina (2022). Climate policy support as a tool to control others’ (but not own) environmental behavior? PLOS ONE, 17 (6), e0269030. 10.1371/journal.pone.0269030

Kunz, Alexandra (2022). Fragen über Fragen: Eine Untersuchung zum Frageverhalten von Schülerinnen und Schülern des 2. Zyklus in ästhetisch forschenden Unterrichtsformen. In: Dipartimento formazione e apprendimento – DFA, Locarno und Swissuniversities (ed.) Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplin in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven. Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken (pp. 374-382). Locarno und Bern: SUPSI 10.33683/dida.22.05.65

Kunz, Alexandra; Heller, Nicole (2022). Unterwegs mit Lupe und Lauchstängel. In: Aebersold, Ursula; Bazzigher-Weder, Monica; Junger, Susanne; Niederberger, Claud (eds.) Kunst & Bild - Bildnerisches Gestalten im Zyklus 2 und 3 (pp. 311-320). Bern: hep Verlag

Lin, Jiamei; Svensson, Anders; Hvidberg, Christine S.; Lohmann, Johannes; Kristiansen, Steffen; Dahl-Jensen, Dorthe; Steffensen, Jørgen Peder; Rasmussen, Sune Olander; Cook, Eliza; Kjær, Helle Astrid; Vinther, Bo M.; Fischer, Hubertus; Stocker, Thomas; Sigl, Michael; Bigler, Matthias; Severi, Mirko; Traversi, Rita; Mulvaney, Robert (2022). Magnitude, frequency and climate forcing of global volcanism during the last glacial period as seen in Greenland and Antarctic ice cores (60–9 ka). Climate of the Past, 18 (3), pp. 485-506. 10.5194/cp-18-485-2022

Lischer, Christine; Kalcsics, Katharina; Arnold, Judith (2022). Menschen und Güter unterwegs [Textbook]. WeitBlick NMG. Bern: Schulverlag Plus.

Margelisch, Katja (28 September 2022). So trainieren Sie Ihren Gedächtnismuskel. Natürlich, pp. 11-13 Weber Verlag.

Molinari, Vera; Rindlisbacher, Fabian (2022). Videobasierte Fallarbeit zu kompetenzorientiertem Bewegungs- und Sportunterricht. Konkretes Lehr-Lern-Format für die fachdidaktische Ausbildung angehender Sportlehrpersonen. PraxisForschungLehrer*innenBildung, 4 (1), pp. 19-33. 10.11576/pflb-5094

Mussilier, Celine; Ganguillet, Simone (2022). Es ist nicht zu früh, ab der 3. Klasse Französisch zu lernen. Berner Schule (6), pp. 10-11.

Müller, Christoph Michael; Schoop-Kasteler, Noemi; Begert, Thomas; Nenniger, Gina; Hofmann, Verena (2022). Peerbeziehungen, Akzeptanz und Ablehnung an Heilpädagogischen Schulen - Ergebnisse der KomPeers-Studie. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 28 (9), pp. 20-27.

Neuenschwander, Markus P.; Niederbacher, Edith; Garrote, Ariana (2022). Wie Familienmerkmale und Lernverhalten von Schüler*innen den Effekt von Herkunft auf den Lernzuwachs im Fernunterricht während der COVID-19 Pandemie erklären – eine mehrperspektivische Analyse. Zeitschrift für Bildungsforschung, 2022 (12), pp. 313-329. 10.1007/s35834-022-00344-8

Nussbaum, Marie-Lou E.; Flück, Christa E. (2022). Typische und atypische Geschlechtsentwicklung: Grundlagen, Diagnostik und Therapie. In: Costa, SD.; Scharl, A.; Stute, P.; Janni, W. (eds.) Die Gynäkologie (pp. 1-14). Berlin / Heidelberg: Springer Reference Medizin 10.1007/978-3-662-47329-0_12-1

Odier-Guedj, Delphine; Sahli Lozano, Caroline (2022). Évolution vers l’inclusion : situation actuelle et prochaines étapes - Échanges entre deux chercheures sur les obstacles, les conditions facilitantes et les comparaisons entre pays. In: Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik (SZH) B (ed.) L’éducation inclusive - Qu’est-ce qui ne fonctionne pas encore? Inklusive Bildung - Was funktioniert noch nicht? ProSpectrum (pp. 15-38). Bern: Edition SZH/CSPS

Pahl, Angelika; Tschiesner, Reinhard (2022). What Influences Attitudes and Confidence in Teaching Physics and Technology Topics? An Investigation in Kindergarten and Primary‐School Trainee Teachers. Sustainability, 14 (1), p. 87. 10.3390/su14010087

Petermann, Brigitta; Jahnke, Elisabeth (2022). MINT-Projekt «Vom Entwurf zum Textildruck». In: Eichelberger, Elisabeth; Huber Nievergelt, Verena; Käser, Andreas (eds.) Forschend lernen und lehren im Textilen und Technischen Gestalten: Tagungsband (pp. 227-240). Bern: hep

Pisall, Verena (2022). Lesen und Schreiben. In: Hartmann, Walter; Trachsel, Nadine (eds.) Sprachwelt 2: Grundlagenband (pp. 59-64). Bern: Schulverlag plus

Pisall, Verena (2022). Literatur im Fokus. In: Hartmann, Walter; Trachsel, Nadine (eds.) Sprachwelt 2: Grundlagenband (pp. 81-84). Bern: Schulverlag plus

Pisall, Verena (2022). Sprachsensibler Unterricht. In: Hartmann, Walter; Trachsel, Nadine (eds.) Sprachwelt 2: Grundlagenband (pp. 97-99). Bern: Schulverlag plus

Probst, Matthias (2022). Lernmodule Hochwasserrisiken: Vom Verstehen zum Handeln. Bern: Oeschger-Zentrum für Klimaforschung der Universität Bern

Raaflaub, Meike; Reber, Brigitte (2022). Übersetzungsmaschinen im Englischunterricht des Zyklus 3. Babylonia Journal of Language Education, 2022 (1), pp. 42-49. 10.55393/babylonia.v1i.141

Reber, Brigitte (2022). Die Herausforderung dialogisches Sprechen mittels Tasks zu lehren: Wenn ein vertreitetes Modell an einen spezifischen Kontext angepasst werden muss. In: Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina (eds.) La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse / Fremdsprachendidaktik in der Schweizer Lehrer*innenbildung. Transversales: Vol. 49 (pp. 59-77). Bruxelles: Peter Lang

Regez, Adrian; Conk, Caroline; Lehmann, Martin; Michel, Markus; Schär, Sonja; Schluchter, Thierry; Zaugg, Pascal; Zuberbühler, Urs (2022). Überlegungen zu einem Perspektivrahmen Medien & Informatik. In: Dipartimento formazione e apprendimento (DFA); Scuola universitaria professional (eds.) Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken: Die Entwicklung der Fachdidaktiken als wissenschaftliche Disziplinen in der Schweiz: Bilanz und Perspektiven (pp. 473-479). Locarno: Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana (SUPSI) https://doi.org/10.33683/dida.22.05.78

Regez, Adrian; Schär, Sonja; Zaugg, Pascal; Conk, Caroline; Lehmann, Martin; Schluchter, Thierry; Michel, Markus; Zuberbühler, Urs (2022). Grundlagen eines Perspektivrahmens Medien & Informatik. Bern: PHBern. 10.5281/zenodo.6628333

Rihs, Michael; Fitze, Daniel C.; Ertl, Matthias; Wyssen, Gerda; Mast, Fred W. (2022). 3D Models of 6dof Motion. [Software & Other Digital Items] 10.5281/zenodo.6035612

Rihs, Michael; Mast, Fred; Hartmann, Matthias (2022). God is up and devil is down: mortality salience increases implicit spatial-religious associations. Religion, Brain & Behavior, 12 (3), pp. 271-283. 10.1080/2153599X.2022.2035800

Ritzer, Nadine (2022). Welche Geschichte braucht das Land? NZZ Geschichte (38), pp. 24-41.

Ritzer, Nadine; Hediger, Stephan (2022). Aus der Geschichte der Geschichtsdidaktik – vom lebendigen Erzählen der Nationalgeschichte zum quellenkritischen Umgang mit Weltgeschichte – geschichtsdidaktische Diskurse und Veränderungen in der Schweizer Volksschule nach 1945. In: Ziegler, Béatrice (ed.) Historisches Lehren und Lernen für die Orientierung und Teilhabe an der Geschichtskultur. Geschichtsdidaktik, eine eigenständige Disziplin: Vol. 4 (pp. 11-34). Bern: DGGD

Robin, Jésabel; Etienne-Tomasini, Delphine (2022). Stage dans une autre région linguistique et formation initiale des enseignants: étude comparée des pratiques dans deux institutions suisses. In: Jeannin, Magali; Le Guern, Anne-Laure; Ouvrard, Elise; Schneider, Elisabeth (eds.) Identités, inclusion et mobilités en contextes éducatifs et professionnels (pp. 287-301). Limoges: Editions Lambert-Lucas

Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina (2022). La didactique des langues en Suisse : postures scientifiques, pratiques de formation, enjeux de la disciplinarisation. In: 5° Convegno Sulle Didattiche Disciplinari. Locarno. 2022. 10.33683/dida.22.05.36

Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina (2022). Wissenschaftliche Positionen in der Fremd-)Sprachendidaktik der Schweizer Lehrer*innenbildung: ein Orientierungsversuch. In: Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina (eds.) La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse : quelles postures scientifiques face aux pratiques de terrain? Transversales: Vol. 49 (pp. 11-29). Bruxelles: Peter Lang

Rothen, Christina (2022). Rezension zu: Wasmuth, Helge: Fröbel’s Pedagogy of Kindergarten and Play. Modifications in Germany and the United States. Historische Bildungsforschung Online Berlin: H-Soz-Kult.

Röthlisberger, Martina; Zangger, Christoph; Juska-Bacher, Britta (2022). The Role of Vocabulary Components in Second Language Learner’s Early Reading Comprehension. Journal of Research in Reading, 46 (1), pp. 1-21. 10.1111/1467-9817.12411

Safi, Netkey; Schönbächler, Marie-Theres (2022). Monitoring Kontrollprüfung 2022. Bern: PHBern.

Sahli Lozano, Caroline; Brandenberg, Kathrin; Ganz, Anne Sophie; Wüthrich, Sergej (2022). Accommodations, modifications, and special education interventions: influence on teacher expectations. Educational Research and Evaluation, 27 (5-8), pp. 369-419. 10.1080/13803611.2022.2103571

Sahli Lozano, Caroline; Brandenberg, Kathrin; Lustenberger, Sara; Hauser, Janine; Wüthrich, Sergej (2022). Aktuelle Forschungsprojekte: Langfristige Bildungsverläufe von ehemaligen Regelschüler/innen mit integrativen schulischen Maßnahmen (LABIRINT). Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 2022 (2), pp. 157-159. 10.2378/vhn2022.art18d

Sahli Lozano, Caroline; Eckhart, Michael; Setz, Fabian (2022). Diversity, inclusion, and equal opportunities: Reception in the journal «BzL» and at the Swiss universities of teacher education. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40 (3), pp. 365-380.

Sahli Lozano, Caroline; Gosteli, Dshamilja Adeifio (2022). Sonderklassen und integrative Förderung im nationalen Vergleich. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 28 (4), pp. 16-23.

Sahli Lozano, Caroline; Wüthrich, Sergej; Büchi, Jonas Sebastian; Sharma, Umesh (2022). The concerns about inclusive education scale: Dimensionality, factor structure, and development of a short-form version (CIES-SF). International Journal of Educational Research, 111, p. 101913. 10.1016/j.ijer.2021.101913

Sahli Lozano, Caroline; Wüthrich, Sergej; Wicki, Matthias (2022). Chancen und Risiken von Lernzielreduktion und Nachteilsausgleich: Ausgewählte Ergebnisse einer Berner Längsschnittstudie zu Vergabe und Auswirkungen integrativer schulischer Massnahmen. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 28 (12), pp. 8-15.

Sassenberg, Kai; Roesel, Inka; Sudeck, Gorden; Bernecker, Katharina; Durst, Jennifer; Krauss, Inga (2022). The Relation of Attitude Toward Technology and Mastery Experience After an App-Guided Physical Exercise Intervention: Randomized Crossover Trial. JMIR Formative Research, 6 (2), e28913. 10.2196/28913

Schaerer, Laura; Wüthrich, Sergej (2022). Selektiver Mutismus: Die „Top-5-Mythen” unter der Lupe. Mutismus.de, 14 (26), pp. 10-15.

Schaller, Pascale; Winkes, Julia (18 February 2022). Lernverlaufsdiagnostik Schreiben - Von der Forschung in die Praxis. In: Forschungsforum der Angewandten Linguistik in der Schweiz. online. 18.2.2022.

Schaller, Pascale; Winkes, Julia (2022). Lernverlaufsdiagnostik (LVD) der Schreibflüssigkeit bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 49 (5), pp. 493-513 De Gruyter Berlin. 10.1515/infodaf-2022-0068

Scherzinger, Marion (2022). Gestritten wird immer: Kinder streiten oft und viel. 4 bis 8. Zeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2022 (6), pp. 4-5.

Scherzinger, Marion (2022). Soziale Konflikte im Heim - Chancen und Gefahren. In: Huber, Sven; Calabrese, Stefania (eds.) Herausforderndes Verhalten in stationären Einrichtungen: Konzeptionelle, methodische, organisationale und rechtliche Zugänge (pp. 140-150). Stuttgart: Kohlhammer

Scherzinger, Marion; Wettstein, Alexander (2022). Beziehungen in der Schule gestalten: Für ein gelingendes Miteinander. Brennpunkt Schule. Stuttgart: Kohlhammer.

Schneider, Sandra; Wettstein, Alexander; Tschacher, Wolfgang; Torchetti, Loredana; Jenni, Gabriel; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2022). Longitudinal Associations Between Core Self-Evaluation, Vital Exhaustion and Hair Cortisol in Teachers and the Mediating Effects of Resignation Tendency. Frontiers in Psychology, 13, pp. 1-9. 10.3389/fpsyg.2022.907056

Schoop-Kasteler, Noemi (2022). Staff-perceived social status and social skills of students with intellectual disabilities in special needs schools. International Journal of Educational Research Open, 3, p. 100150. 10.1016/j.ijedro.2022.100150

Schoop-Kasteler, Noemi (2022). Der soziale Status von Schülern und Schülerinnen mit geistiger Behinderung in Klassen Heilpädagogischer Schulen. (Dissertation, Universität Freiburg, Schweiz, Philosophische Fakultät)

Schwab, Susanna (2022). From a monolingual to a multilingual approach in language teaching. In: Kaushik, Ruchi; Khanna, A. L. (eds.) Critical Issues in ELT (pp. 62-74). Delhi: AAKAR BOOKS

Schwab, Susanna (2022). Teachers' Use of an EFL Textbook at Primary School in Switzerland. In: Fernández, Claudia R.; Berwick, Adon (eds.) Using Language Learning Materials: Theory and Practice (pp. 101-129). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing

Schwab, Susanna (2022). Catering for mixed-ability classes - Dealing with diversity inside the classroom. ETAS Journal, 39 (1), pp. 39-41.

Schwab, Susanna (2022). Student Teachers' Experiences with digital Tools for Vocabulary Learning. Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2022 (1), pp. 72-77.

Schär, Selina; Vehlen, Antonia; Ebneter, Julia; Schicktanz, Nathalie; de Quervain, Dominique J. F.; Wittmann, Lutz; Götzmann, Lutz; grosse Holtforth, Martin; Protic, Sonja; Wettstein, Alexander; Egloff, Niklaus; Streitberger, Konrad; Schwegler, Kyrill I. M. (2022). Guilt is effectively induced by a written auto-biographical essay but not reduced by experimental pain. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2022 (16), pp. 1-14. 10.3389/fnbeh.2022.891831

Senn, Lisette; Dubach, Josua (2022). Dossier Weitblick NMG: LEBEN AM UND IM WASSER - Bäche und Weiher erkunden [Textbook]. Bern: Schulverlag plus.

Stalder, Barbara E.; Choy, Sarojni; Le, Anh Hai (2022). The standing of vocational education: A global concern with diverse meanings and implications. In: Billett, Stephen; Stalder, Barbara E.; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Stev (eds.) The standing of vocational education and the occupations it serves. Current concerns and strategies for enhancing that standing. Professional and Practice-based Learning: Vol. 32 (pp. 3-17). Cham: Springer Natur 10.1007/978-3-030-96237-1

Stalder, Barbara E.; Lüthi, Fabienne (2022). Enhancing the standing of VET in Switzerland. In: Billett, Stephen; Stalder, Barbara E.; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Stev (eds.) The standing of vocational education and the occupations it serves: Current concerns and strategies for enhancing that standing. 32 (pp. 19-45). Switzerland: Springer 10.1007/978-3-030-96237-1_2

Stalder, Barbara E.; Templer, Franziska; Weich, Miriam (2022). Successful pathways through upper secondary general school: Exploring the development of subject-specific (dis-)engagement and its effect on student success. Study aims, design and sample. Bern: PHBern. 10.5281/zenodo.7010928

Steiner, Rudolf (2022). Fotografie etc. In: Schule für Gestaltung Bern:Biel SfgBB (ed.) Fotografie etc. (pp. 7-77). Biel/Bienne: Edition Haus am Gern

Stettler, Andreas (2022). Unterrichtsqualität im Technischen Gestalten. In: Eichelberger, Elisabeth; Käser, Andreas; Huber Nievergelt, Verena (eds.) Forschend lernen und lehren im Textilen und Technischen Gestalten: Tagungsband (pp. 57-66). Bern: hep

Studer, Joseph; Marmet, Simon; Wicki, Matthias; Khazaal, Yasser; Gmel, Gerhard (2022). Associations between smartphone use and mental health and well-being among young Swiss men. Journal of Psychiatric Research, 156, pp. 602-610. 10.1016/j.jpsychires.2022.10.036

Subban, Pearl; Bradford, Brent; Sharma, Umesh; Loreman, Tim; Avramidis, Elias; Kullmann, Harry; Sahli Lozano, Caroline; Romano, Alessandra; Woodcock, Stuart (2022). Does it really take a village to raise a child? Reflections on the need for collective responsibility in inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 38 (2), pp. 291-302. 10.1080/08856257.2022.2059632

Tanner, Rolf Peter (2022). Region Oberaargau im Kanton Bern - Zur Frage der Identität eines Übergangsraumes. Siedlungsforschung. Archäologie – Geschichte – Geographie, 39, pp. 85-124.

Till, Christoph (2022). "Ich spreche mir nach" - Video Self-Modeling in der Grammatiktherapie. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 22 (3), pp. 188-198.

Till, Christoph; Juska-Bacher, Britta; Troesch, Larissa Maria; Schaller, Pascale (2022). Integrierte durchgängige Sprachbildung – Übergänge als Handlungsfeld. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 28 (10), pp. 28-35.

Trösch, Larissa; Juska, Britta; Till, Christoph; Schaller, Pascale (2022). Bedürfnisse und Anliegen der pädagogischen Fachpersonen. Bern: Pädagogische Hochschule Bern.

Valkanover, Stefan; Meyer, Patrick (2022). Selbstkonzeptförderung im Spiegel psychomotorischer Praxislehrmittel. motorik, 45 (3), pp. 118-126. 10.2378/mot2022.art22d

Villiger, Caroline; Torchetti, Loredana; Hartmann, Erich; Hauri, Silke; Tettenborn, Annette; Näpflin, Catherine; Niggli, Alois (2022). Paired Reading with parent or volunteer tutors: Do implementation, process features, or tutor characteristics explain differential effects? International Journal of Educational Research, 115, p. 102037. 10.1016/j.ijer.2022.102037

Vogt, Franziska; Kunz Heim, Doris; Baez, Charlotte; Safi, Netkey; Zumwald, Bea (2022). Kooperation in Klassenteams: Qualität und Wirkungen aus der Sicht von Klassenlehrpersonen. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40 (2), pp. 213-229. 10.25656/01:25358

Waber, Jennifer; Hagenauer, Gerda; de Zordo, Lea (2022). Student teachers’ perceptions of trust during the team practicum. European Journal of Teacher Education, 45 (2), pp. 213-229. 10.1080/02619768.2020.1803269

Wachs, Sebastian; Bilz, Ludwig; Wettstein, Alexander; Wright, Michelle F.; Kansok-Dusche, Julia; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy (2022). Associations Between Witnessing and Perpetrating Online Hate Speech Among Adolescents: Testing Moderation Effects of Moral Disengagement and Empathy. Psychology of Violence, 12 (6), pp. 371-381. 10.1037/vio0000422

Wachs, Sebastian; Bilz, Ludwig; Wettstein, Alexander; Wright, Michelle F.; Krause, Norman; Ballaschk, Cindy; Kansok-Dusche, Julia (2022). The online hate speech cycle of violence: moderating effects of moral disengagement and empathy in the victim-to-perpetrator relationship. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25 (4), pp. 223-229. 10.1089/cyber.2021.0159

Wachs, Sebastian; Castellanos, Melisa; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Gámez-Guadix, Manuel (2022). Associations Between Classroom Climate, Empathy, Self-Efficacy, and Countering Hate Speech Among Adolescents: A Multilevel Mediation Analysis. Journal of Interpersonal Violence, 38 (5-6), pp. 5067-5091. 10.1177/08862605221120905

Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Gámez-Guadix, Manuel (2022). Adolescents’ motivations to perpetrate hate speech and links with social norms. Comunicar, 30 (71), pp. 9-20. 10.3916/C71-2022-01

Wehrlin, Johanna (2022). Sprechen beim Rechnen. 4 bis 8. Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2022 (3), pp. 22-23.

Wettstein, Alexander; Scherzinger, Marion (2022). Unterrichtsstörungen verstehen und wirksam vorbeugen. Brennpunkt Schule. Stuttgart: Kohlhammer.

Wettstein, Alexander; Schneider, Sandra; Jenni, Gabriel; grosse Holtforth, Martin; Tschacher, Wolfgang; La Marca, Roberto (2022). Association Between Workaholism, Vital Exhaustion, and Hair Cortisol Concentrations Among Teachers: A Longitudinal Study Testing the Moderation Effect of Neuroticism. Frontiers in Psychology, 13, pp. 1-10. 10.3389/fpsyg.2022.1046573

Winkes, Julia; Schaller, Pascale (2022). Generalizability of Written Expression Curriculum-Based-Measurement in the German Language: What Are the Major Sources of Variability? frontiers in Education, Educational Psychology, 7 (7), pp. 1-13. 10.3389/feduc.2022.919756

Winkes, Julia; Schaller, Pascale (2022). Lernverlaufsdiagnostik Schreiben (LVD – Schreiben): Reliabilität, Validität und Sensitivität für mittelfristige Lernfortschritte im deutschsprachigen Raum. VHNplus, 91, pp. 1-26. 10.2378/vhn2022.art22d

Wittmann, Erich Ch.; Müller, Gerhard N.; Kocher, Katrin; Krummenacher, Rita; Reusser, Lis; Wehrlin, Johanna (2022). Schweizer Zahlenbuch 3: Begleitband, Unterrichts-Cockpit pro Lernumgebung, Schulbuch und Arbeitsheft [Textbook]. Schweizer Zahlenbuch: Vol. 3. Baar: Klett und Balmer.

Wüthrich, Sergej; Sahli Lozano, Caroline; Torchetti, Loredana; Lüthi, Michelle (2022). Zusammenhänge des peerbezogenen Klassenklimas und der sozialen Partizipation von Schüler*innen mit kognitiven und sozial-emotionalen Beeinträchtigungen. Empirische Sonderpädagogik, 14 (2), pp. 123-138.

Zaugg, Pascal; Gumpert, Andrea (October 2022). Imagine Yourself as a Media and Computer Science Teacher. In: WiPSCE '22: The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (pp. 1-10). New York, NY, USA: ACM 10.1145/3556787.3556862

Ziegele, Uri; Schraner, Marco; Safi, Netkey (2022). Evaluation der Schulsozialarbeit im Kanton Glarus. Luzern: Hochschule für Soziale Arbeit. 10.5281/zenodo.5643140

Zingg, Irene (2022). Migrationsgesellschaftliche Mehrsprachigkeit in der Lehrer*innenbildung - welche Perspektiven eröffnen die Erstsprachen innerhalb der Sprach(en)didaktik? In: Dipartimento formazione e apprendimento; Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana (eds.) Atti del 5° Convegno sulle didattiche disciplinari. Swissuniversities (pp. 547-551). Locarno: Webdesign Plattform OJS, DFA-SUPSI https://doi.org/10.33683/dida.22.05.88

Zingg, Irene (2022). Rezension zu: Robin, Jésabel & Zimmermann, Martina (Hrsg.) (2022): La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse. Quelles postures scientifique face aux pratiques de terrain? Fremdsprachendidakik in der Schweizer Lehrer*innenbildung. Bern, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang. Zeitschrift für Interkulturellen Fremsprachenunterricht, 27 (2), pp. 379-383. 10.48694/zif.3520

Zingg, Irene (2022). Der mehrsprachige Homo digitalis geht online: Einblick in das neue «IdeenSet» Sprachförderprojekte zur Mehrsprachigkeit. Babylonia, 2022 (2), pp. 40-44. 10.55393/babylonia.v2i.181

Zingg, Irene; Gonçalves, Maria de Lurdes (2022). Línguas (I)legítimas ou "O que falar quer dizer": Qué Espaço(s) para a Colaboraçāo Didáctica entre Ensino de Língua de Herança e Ensino Regular na Suiça? Sisyphus, Journal of Education, 10 (3), pp. 265-293. 10.25749/sis.27255

Zingg, Irène (2022). Mehrsprachigkeit und soziale (Un-)Gerechtigkeit. Berner Schule, 22 (02), p. 35.

This list was generated on Fri Apr 19 01:45:42 2024 CEST.