PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Items where Year is 2024

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Creators | Item Type | No Grouping
Number of items: 135.

Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (eds.) (2024). The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany. London: Routledge. 10.4324/9781003379676

Robin, Jésabel; Ganguillet, Simone (eds.) (2024). La mobilité dans les formations d’enseignant.es en Suisse : quelles conceptions scientifiques pour quels défis didactiques? Champs Didactiques Plurilingues : données pour des politiques stratégiques: Vol. 21. Bruxelles, Berlin, Chennai, Lausanne, New York, Oxford: Peter Lang. 10.3726/b21622

Banholzer, Rahel; Ittner, Doris (eds.) (2024). Stark durch Kooperation - Gemeinsam Forschen(d) lernen als Weg zur evidenzinformierten Lehrpraxis - Tagungsheft: Beiträge der Tagung Hochschuldidaktik 2024. Bern: PHBern. 10.57694/7598

Nägele, Christof; Esmond, Bill; Kersh, Natasha; Stalder, Barbara E. (eds.) (2024). Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). VETNET proceedings: Vol. 7. Nicosia: VETNET. 10.5281/zenodo.13624225

Adler, Isabell K.; Fiedler, Daniela; Harms, Ute (2024). About birds and bees, snails and trees: Children's ideas on animal and plant evolution. Science Education, 108 (5), pp. 1356-1391. 10.1002/sce.21873

Aebersold Seydoux, Ursula; Kalcsics, Katharina (2024). Rahmenmodell für die Entwicklung von Unterricht. Ein interdisziplinäres Projekt. journal für lehrerInnenbildung, 2024 (02), pp. 78-88 Julius Klinkhardt. 10.35468/jlb-02-2024-06

Affolter, Simon; Sperisen, Vera (2024). Die reflexive Wende in Forschung und Lehre: Interventionen der Politischen Bildung für eine rassismuskritische Schule. In: Le Breton, Maritza; Burren, Susanne; Bachmann, Susanne (eds.) Differenzkritische Perspektiven auf Fachhochschulen und Universitäten: Analysen und Interventionen (pp. 135-156). Wiesbaden: Springer Fachmedien 10.1007/978-3-658-44988-9_8

Alpysbekova, Aigerim; Cisco, Mia M.; Vo, Duyen H.; Ertanir, Beyhan; Sahbaz, Sumeyra; Montero-Zamora, Pablo; Bautista, Tara; Scaramutti, Carolina; Bartoszak, Magdalena; Nehme, Lea; Duque, Maria; Schwartz, Seth J. (2024). The Effect of the Russian Invasion on Mental, Social, and Behavioral Health Among Ukrainians Living in the United States. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, Advance online publication. 10.1037/tra0001770

Arnold, Judith; Kalcsics, Michel (2024). Integriertes politisches Lernen im Lehrmittel WeitBlick NMG. In: Politische Bildung im Sachunterricht. Potenziale – Positionen – Perspektiven. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts (pp. 190-197). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.25656/01:30407

Bade, Gesine; Kalcsics, Katharina; Kallweit, Nina (2024). Kritische politische Bildung mit Kindern im Sachunterricht. Empowerment einer marginalisierten Statusgruppe. In: Handbuch Kritische Politische Bildung. Politik und Bildung (pp. 222-230). Frankfurt: Wochenschau Verlag 10.46499/1959

Ballmer, Sinja; Greber, Larissa; Juska-Bacher, Britta (2024). Wortschatzerwerb – Wortschatzdidaktik – Wortschatzarbeit: Ein Umsetzungsvorschlag von linguistischem und didaktischem Wissen in einem Deutschschweizer Kindergarten-Lehrmittel. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 2024 (80), pp. 1-33 De Gruyter Mouton. 10.1515/zfal-2024-2001

Baumeister, Franziska; Wolfer, Pauline; Sahbaz, Sumeyra; Rudelli, Nicola; Capallera, Marine; Daum, Moritz M.; Samson, Andrea C.; Corrigan, Grace; Naigles, Letitia; Durrleman, Stephanie (2024). Measuring Theory of Mind: A preliminary analysis of a novel linguistically simple and tablet-based measure for children. Frontiers in Developmental Psychology, 2. 10.3389/fdpys.2024.1445406

Becker, Daniela; Bernecker, Katharina (2024). Happy Hour: The association between trait hedonic capacity and motivation to drink alcohol. Addictive Behaviors Reports, 19, p. 100537. 10.1016/j.abrep.2024.100537

Becker, Daniela; Bernecker, Katharina; Aiste, Guobyte; Daniel, Ganama (2024). ‘Pleasureful self-control’? A new perspective on old problems. Current Opinion in Psychology, 60, p. 101888. 10.1016/j.copsyc.2024.101888

Beeli-Zimmermann, Sonja; Burri, Melodie; Ewald, Anne-Sophie; Wannack, Evelyne (2024). The Complexity of Managing Diverse Communication Channels in Family-School Relations as Seen by Parents and Schools. Australian and International Journal of Rural Education, 34 (2), pp. 1-18. 10.47381/aijre.v34i2.714

Bernecker, Katharina; Becker, Daniela; Weitkamp, Katharina; Wehrli, Fabienne (2024). Trait hedonic capacity correlates with sexual pleasure and motives for sexualized drug use in young adults. Current Psychology, 43 (27), pp. 23278-23294. 10.1007/s12144-024-06017-1

Bilz, Ludwig; Fischer, Saskia M.; Kansok-Dusche, Julia; Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander (2024). Teachers’ Intervention Strategies for Handling Hate-Speech Incidents in Schools. Social Psychology of Education, 27 (5), pp. 2701-2724. 10.1007/s11218-024-09929-9

Burger, Moritz; Gubler, Moritz; Brönnimann, Stefan (2024). High-resolution dataset of nocturnal air temperatures in Bern, Switzerland (2007-2022). Geoscience Data Journal, pp. 1-15. 10.1002/gdj3.237

Burger, Moritz; Gubler, Moritz; Holtmann, Achim; Brönnimann, Stefan (2024). Spoilt for choice - Intercomparison of four different urban climate models. Urban Climate, 58 (102166), p. 102166. 10.1016/j.uclim.2024.102166

Bühler, Caroline; Bascio, Tomas; Bollag, Jessica; Deluigi, Tamara; Hafner, Urs (2024). Stigmatisierung abweichender Familienkonstellationen in Fremdplatzierungsprozessen. In: Schicksale der Fremdplatzierung. Behördenentscheidungen und Auswirkungen auf den Lebenslauf. Nationales Forschungsprogramm «Fürsorge und Zwang»: Vol. 3 (pp. 105-117). Basel: Schwabe Verlag 10.24894/978-3-7965-4883-3

Conrad, Sarah-Jane (2024). Philosophierend die Privatsphäre erforschen. In: Bildung für Nachhaltige Entwicklung. Fachdidaktische Zugänge Ethik, Religionen, Gemeinschaft mit Bildung für nachhaltige Entwicklung (pp. 14-20). bern: hep

Conrad, Sarah-Jane (2024). Aber das ist doch utilitaristisch? – ethisches Entscheiden für Transformationsprozesse. Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts - Journal, 15, pp. 19-32 Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts e.V..

Conrad, Sarah-Jane; Schmid Giacomini, Corinne; Burato, Martina; Fiechter, Ursula; Gubler, Moritz; Heierle, Daniela; Kipfer, Dunja; Koch, Eva (April 2024). Child’s Rights oriented Teaching and Learning. In: Collaborative Research in Children’s Rights Fostering Dialogue Between Academia and Society. Genf. 25-26 April 2024.

Dobricki, Martin; Rihs, Michael; Shahmoradi, Sina (9 April 2024). EcoVR – A virtual reality for learning eco-friendly food choice. In: A Metaverse for the Good. Barcelona. 9.-10. April 2024. 10.5281/zenodo.10993751

Dubach, Josua (2024). Mit Virtual Reality den Wasserkreislauf begreifen. SCHULEkonkret, 2024 (5), pp. 20-23 KünzlerBachmann Verlag.

Duque, Maria; De Coninck, David; Montero-Zamora, Pablo; Sahbaz, Sumeyra; Bautista, Tara; Ertanir, Beyhan; Garcia, Maria F.; Alpysbekova, Aigerim; Scaramutti, Carolina; Laboy, Madison; Vo, Duyen; Acaf, Yara; Vignoles, Vivian; Schwartz, Seth J. (2024). The spillover effect of implicit immigrant stereotypes and incidental pandemic threat. International Journal of Intercultural Relations, 99, p. 101939. 10.1016/j.ijintrel.2024.101939

Eckstein, Boris; Wettstein, Alexander (2024). Zur Qualität pädagogischer Interaktionen im Unterricht. Eine neue theoretische Konzeptualisierung und eine innovative 2*3*2 Systematik. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (3), pp. 2-9. 10.57161/z2024-03-01

Eckstein, Boris; Wettstein, Alexander; Schwitter, Laura; Jenni, Gabriel (2024). INTAKT-Pilotstudie: Feedbackbericht für Lehrpersonen. Bern und Zürich: PHBern/PH Zürich.

Edelmann, Doris; Schletti, Claudia; Beeler, Kathrin (2024). Kulturelle Passung zwischen Familie und Schule im Kontext von Transitionen im Schuleingangsbereich – Erkenntnisse aus einer qualitativ-ethnografischen Längsschnittstudie über sozial privilegierte Familien. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 46 (2), pp. 118-129. 10.24452/sjer.46.2.3

Fankhauser, Regula; Hangartner, Judith (2024). Zur Machtförmigkeit von schulischen Coachinggesprächen in individualisierten Schul- und Unterrichtssettings (Submitted). Zeitschrift für Pädagogik, 70 (2), pp. 233-250.

Fankhauser, Regula; Hangartner, Judith; Naço, Ditjola (2024). Doing reflexivity in a self-directed learning setting. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (eds.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (pp. 125-140). London: Routledge 10.4324/9781003379676-10

Fiechter, Ursula (2024). „Mein Vater wird im Sommer so richtig schwarz“. Vom Umgang mit (Selbst-)Rassifizierung. journal für lehrerInnenbildung, 24 (4), pp. 114-123 Klinkhardt. 10.35468/jlb-04-2024-08

Fiechter, Ursula; Suter, Simone (2024). Differenzsensible Annäherung an Lebenswelten - das Projekt "Reporter*innen unterwegs". In: Fachdidaktische Zugänge Ethik, Religionen, Gemeinschaft mit Bildung für Nachhaltige Entwicklung. Gemeinschaft (pp. 20-25). Bern: hep

Fiscalini, Sandro (2024). Federn, Farben, Tarnung – Weiterbildung im Tierpark Bern. Berner Schule (3/24), p. 32 Bildung Bern.

Funariu, Natalia (2024). Orange wie Orangensaft, Rot wie Rotwein. Heft (17), pp. 74-79 Publikation des Verbandes der Lehrerinnen und Lehrer für Bildnerische Gestaltung LBG-EAV.

Ganguillet, Simone (2024). Differenzierung im lehrwerkbasierten Französischunterricht. Eine Fallstudie in vier jahrgangsübergreifenden Klassen. (Dissertation, Universität Augsburg, Philosophisch-historische Fakultät)

Ganguillet, Simone; Robin, Jésabel; Zingg, Irene (2024). Articuler mobilité linguistique, institutionnelle et professionnelle : ein Bilingualer Studiengang im Praxisfeld. In: La mobilité dans la formation des enseignant.e.s en Suisse : quelles conceptions scientifiques pour quels défis didactiques ? / Mobilität in der schweizerischen Lehrer:innenbildung: Wissenschaftliches Verständnis und didaktische Herausforderungen (pp. 129-142). Bruxelles, Berlin, Chennai, Lausanne, New York, Oxford: Peter Lang 10.3726/b21622

Geiser, Denise; Risha, Niederberger; Sahli Lozano, Caroline; Zingg, Sabine; Michelle, Willen (2024). Großer Aufwand auf wenigen Schultern: Die Auswirkungen des Fachkräftemangels auf angehende Sonderpädagog*innen in der Schweiz. Zeitschrift für Inklusion, 19 (5), pp. 89-108.

Grgic, Marina; Jutzi, Michelle (2024). Linking School Culture to Successful Curriculum Reform. Education Sciences, 14 (6), pp. 1-16. 10.3390/educsci14060558

Gubler, Moritz (2024). Komplexität erfassen und Handlungsspielräume beurteilen. In: Fachdidaktische Zugänge Ethik, Religionen, Gemeinschaft mit Bildung für Nachhaltige Entwicklung (pp. 37-43). Bern: hep

Gubler, Moritz; Coleman Brantschen, Evelyn; Fischer, Glenn (2024). Stadtklima und Stadtbäume – eine vielschichtige Beziehung. Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen, 175 (5), pp. 230-235. 10.3188/szf.2024.0230

Hagenauer, Gerda; Raufelder, Diana; Ivanova, Mishela; Bach, Andreas; Ittner, Doris (2024). The quality of social relationships with students, mentor teachers and fellow student teachers and their role in the development of student teachers’ emotions in the practicum. European Journal of Psychology in Education, 39 (4), pp. 4067-4089 Springer Nature. 10.1007/s10212-024-00847-0

Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (2024). Introduction: The fabrication of the autonomous learner. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (eds.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (pp. 1-22). London: Routledge 10.4324/9781003379676-1

Hangartner, Judith; Hürzeler, Daniel; Aebli, Noemi (2024). Everyday approaches to platform-mediated personalized learning in secondary schools. Learning, Media and Technology, pp. 1-15. 10.1080/17439884.2024.2367051

Herger, Kirsten; Pfäffli, Madeleine; Zuber, Lisa (12 March 2024). "Nicht die Lehrerin einer Klasse sein, sondern die Lehrerin von 24 Kindern". Einschätzungen zur inneren Differenzierung aus der Sicht angehender Lehrpersonen der Primarstufe. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (2), pp. 15-22. 10.57161/z2024-02-03

Hess, Dominique (2024). ELF in the classroom: Promoting linguistic and cultural variety leading to communicative success. ETAS Journal, 41 (1), pp. 24-25.

Hlosta, Martin; Herzing, Jessica M. E.; Seiler, Simon; Nath, Sukanya; Keller Zai, Florian; Bergamin, Per; Erzinger, Andrea (2024). Analysis of Process Data to Advance Computer-Based Assessments in Multilingual Contexts. In: Assessment Analytics in Education. Designs, Methods and Solutions. Advances in Analytics for Learning and Teaching (AALT) (pp. 207-233). Cham: Springer 10.1007/978-3-031-56365-2

Holliger, Susanna Ursula (2024). Kompetent in Beratung und Begleitung von fachlichen und überfachlichen Kompetenzen. Haushalt in Bildung & Forschung, 13 (1), pp. 39-52 Barbara Budrich. 10.3224/hibifo.v13i1

Ittner, Doris (April 2024). Digital Literacy im Englischunterricht. Gymnasium Helveticum, 24 (2), pp. 18-19 VSG – SSPES – SSISS, Generalsekretariat.

Ittner, Doris (October 2024). Strengthening education through democracy - The Swiss perspective. Research Intelligence, 160, p. 26 Wiley.

Jones, Brett D.; Topuz, Kazim; Sahbaz, Sumeyra (2024). Predicting undergraduate student evaluations of teaching using probabilistic machine learning: The importance of motivational climate. Studies in Educational Evaluation, 81, p. 101353. 10.1016/j.stueduc.2024.101353

Juska-Bacher, Britta (2024). Erwachsene als Adressat*innen historischer Fibeln für Kinder. Beispiele aus der deutschsprachigen Schweiz vom 16. bis zum 19. Jahrhundert. In: Bildungsmedien für Erwachsene. Educational Media for Adults. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung (pp. 181-191). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.35468/6126

Juska-Bacher, Britta; Brugger, Ladina; Lingg, Martina (2024). Wie Drittklässler:innen beim Lesen unbekannte Wörter entschlüsseln oder „einfach schnell geraten“? Thema Sprache – Wissenschaft für den Unterricht: Vol. 38. Bielefeld: wbv.

Kalcsics, Katharina; Dängeli, Michel (2024). Politische Bildung in der Schweiz: Rahmenbedingungen und Diskussionen. In: Politische Bildung im Sachunterricht Potenziale – Positionen – Perspektiven. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts (pp. 50-59). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.25656/01:30407

Kalcsics, Katharina; Moser, Anne-Seline (2024). Früher?! Wann war das? Historisches Denken im Sachunterricht fördern. Grundschulmagazin (6), pp. 2-5 Friedrich Verlag.

Kalcsics, Katharina; Pisall, Verena (2024). Historisches Erzählen als sprachliche Handlung im Sachunterricht. Zur Sprachbildung in der historischen Perspektive. In: Blumberg, Eva; Constanze, Niederhaus; Anne, Mischendahl (eds.) Mehrsprachigkeit in der Schule Sprachbildung im und durch Sachunterricht (pp. 174-192). Stuttgart: W. Kohlhammer

Kansok-Dusche, Julia; Wettstein, Alexander; Fischer, Saskia M.; Wachs, Sebastian; Bilz, Ludwig (2024). Associations between Teachers’ Beliefs and Their Perception of Hate Speech in School: A Study in Germany and Switzerland. Frontiers in Education, 9, pp. 1-11. 10.3389/feduc.2024.1432013

Kempe Preti, Susanne; Winkes, Julia; Ebling, Sarah; Schaller, Pascale (2024). Aktuelle Forschungsprojekte: Digital unterstützte Spontansprachanalyse: DigiSpon 1. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 2024 (2), pp. 141-143. 10.2378/vhn2024.art13d

Kost, Jakob; Mou, Leping; O'Shea, Michael (2024). Contextualizing The Civic Roles Of Postsecondary Institutions With Insights From Different Traditions. In: Annual Review of Comparative and International Education 2023. International Perspectives on Education and Society. International Perspectives on Education and Society: Vol. 48 (pp. 175-196). Emerald 10.1108/S1479-367920240000048010

Kunz, Alexandra (2024). Kunst ist aufrichtig! Wenn Frida Kahlo das sehen könnte. 4bis8 Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2024 (2), pp. 6-7 Schulverlag plus AG.

Kunz, Alexandra (2024). Ohne Frage keine Antwort. In: Bader, Nadia; Schmidt-Wetzel, Miriam (eds.) Wirksamer Kunstunterricht. Unterrichtsqualität: Perspektiven von Expertinnen und Experten (pp. 127-138). Baltmannsweiler: wbv Media

Kühne, Fabienne; Wettstein, Alexander; Jenni, Gabriel; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2024). Teacher Stress in Social Interactions in the Light of Polyvagal Theory. An Ambulatory Assessment Approach to Teachers’ Heart Rate and Heart Rate Variability. Frontiers in Neuroscience, 18 (18), p. 1499229. 10.3389/fnins.2024.1499229

Macias Burgos, Miracle A.; Bautista, Tara G.; Cruz-Carrillo, Yesenia; Cisco, Mia; Sahbaz, Sumeyra; Nehme, Lea; Vo, Duyen; Duque, Maria; Schwartz, Seth J.; Montero-Zamora, Pablo (2024). Investigating the association between discrimination, internalizing symptoms, and alcohol use among Latino/a immigrants in the United States. Front. Psychiatrie, 15. 10.3389/fpsyt.2024.1358648

Martarelli, Corinna; Dubach, Josua; Schelleis, Natalie; Cacchione, Trix; Tempelmann, Sebastian (2024). Virtual reality in primary science education: improving knowledge of the water cycle. Educational technology research and development Springer. 10.1007/s11423-024-10431-4

Mathier, Marion; Ganguillet, Simone (2024). (Meta-)Narrationen – Beschreibend-reflexive Zugänge zu lebensweltlicher Mehrsprachigkeit in der Lehramtsausbildung. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 2 (29), pp. 23-44. 10.48694/zif.3982

Mohr, Lars; Schindler, André (2024). Komplexe Behinderung: Einführung und Grundlagen. In: Schäfer, Holger; Loscher, Thomas; Mohr, Lars (eds.) Unterricht bei komplexer Behinderung. Sonderpädagogischer Schwerpunkt geistige Entwicklung. Schule und Unterricht bei intellektueller Beeinträchtigung: Vol. 3 (pp. 15-30). Stuttgart: Kohlhammer

Montero-Zamora, Pablo; Sahbaz, Sumeyra; Cobb, Cory L.; Scaramutti, Carolina; Alpysbekova, Aigerim; Talavera-Camacho, Eder; Duque, Maria; Bautista, Tara; Ertanir, Beyhan; Garcia, Maria Fernanda; Brown, Eric C.; Schwartz, Seth J. (2024). Effects of cultural stressors and family etiologic factors on behavioral and mental health among Mexican and other Latino/a immigrant parents in the United States. Children and Youth Services Review, 164, p. 107833. 10.1016/j.childyouth.2024.107833

Moser, Anne-Seline; Kalcsics, Katharina (2024). „Es stand einst eine Burg …“ Rekonstruktion von geschichtlichem Wissen am Beispiel von Burgruinen (Inkl. Material: Arbeitsblätter und Wimmelbild). Grundschulmagazin (6), pp. 6-8 Friedrich Verlag.

Niederbacher, Edith; Villiger Hugo, Caroline (2024). Chancengleichheit durch Elterntrainings? Analysen zur Erreichbarkeit von Eltern für einen Elternabend zum Thema Lernbegleitung. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (7), pp. 31-37. 10.57161/z2024-07-05

Nägele, Christof; Stalder, Barbara E. (2024). A research framework to organize and develop VET research. In: Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). VETNET proceedings: Vol. 7 (pp. 164-172). VETNET 10.5281/zenodo.13363158

Odermatt, Corinne; Wälti, Beat (February 2024). Füllt die Zwanzigerfelder! Schule konkret (2/24), pp. 18-21.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika (2024). Come sta la gioventù LGBTQ+ nelle scuole della svizzera tedesca? Sintesi del rapporto di ricerca. Progetto SOGUS – Orientamento sessuale, genere e scuola. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Wie geht es LGBTQ+ Jugendlichen in Deutschschweizer Schulen? Kurzfassung des Forschungsberichts. Projekt SOGUS – Sexuelle Orientierung, Geschlecht und Schule. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). How are LGBTQ+ youth doing in Swiss German schools? Summary of the research report. Project SOGUS – Sexual orientation, gender, and school. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Die Situation von LGBTQ+ Jugendlichen in Deutschschweizer Schulen. Forschungsbericht des Projektes SOGUS – Sexuelle Orientierung, Geschlecht und Schule. Universität Bern, PHBern, PH Zürich. 10.48350/190611

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Comment se portent les jeunes LGBTQ+ dans les écoles suisses alémaniques? Résumé du rapport de recherche. Projet SOGUS – Orientation sexuelle, genre et école. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Pfäffli, Madeleine; Herger, Kirsten (April 2024). Umgang mit Leistungsheterogenität. Berner Schule (2) Bern: Bildung Bern.

Preisig, David; Neuenschwander, Regula (2024). Mindfulness training in Swiss elementary schools: Effectiveness and role of implementation quality in a cluster-randomized trial. Child & Youth Care Forum, online. 10.1007/s10566-024-09810-y

Reber, Brigitte (2024). Integrating machine translation in the lower secondary classroom. IATEFL 2023 Harrogate Conference Selections, pp. 97-101. Faversham: IATEFL

Reber, Corinne (2024). Die Inklusion von Kindern mit Behinderungen unterstützt digitale Chancengerechtigkeit. Ausgewählte Resultate der MEKiSmini-Studie in Schweizer Kindertagesstätten. Frühförderung Interdisziplinär, 2024 (1), pp. 3-17 Reinhardt. 10.2378/fi2024.art01d

Reber, Corinne; Wirthensohn, Andrea; Dirksen, Uwe; Fritschi, Andrea (2024). Labore vernetzen: PHBern bringt Lasercutter und 3D-Drucker ins Klassenzimmer: Erste Erfahrungen mit dem Projekt "LabNet-Anwendungszenarien" von BeLEARN sind positiv. Berner Schule (02), pp. 18-19 Bildung Bern.

Regez, Adrian; Dirksen, Uwe (29 April 2024). Was ist Data Analytics? Bern: PHBern

Rihs, Michael; Steuri, Rahel A.; Aeschlimann, Sarah A.; Mast, Fred W.; Dobricki, Martin (2024). Comparison of teleportation and walking in virtual reality in a declarative learning task. Frontiers in Virtual Reality, 5. 10.3389/frvir.2024.1423911

Robin, Jésabel (2024). De l’habitus monolingue des institutions scolaires en contexte plurilingue : l’exemple de la formation bilingue des enseignant.es à Bern. In: Ferreira da Silva, Brigida Ticiana; Abdallah, Kaouthar Ben; Massaro, Paulo Roberto; Akkari, Abdeljalil (eds.) Educaçao em perspectiva. Contextos politicos, linguisticos e culturais (pp. 79-94). Appris

Robin, Jésabel (2024). Quand la langue d’héritage devient langue étrangère à l'école: quels enjeux pour les francophones en ville de Bern? In: Haque, Shahzaman; Le Lièvre, Françoise (eds.) Politiques linguistiques familiales : Échanges verbaux et transmissions linguistiques / Family Language Policies: Verbal Exchanges and Transmission of Languages (pp. 251-273). Bruxelles: Peter Lang

Robin, Jésabel; Ganguillet, Simone (2024). De la diversité des pratiques institutionnelles: Kontextualisierung und Konzeptualisierung von Mobilitäten. In: La mobilité dans la formation des enseignant.e.s en Suisse : quelles conceptions scientifiques pour quels défis didactiques ? / Mobilität in der schweizerischen Lehrer:innenbildung: Wissenschaftliches Verständnis und didaktische Herausforderungen (pp. 13-29). Bruxelles, Berlin, Chennai, Lausanne, New York, Oxford: Peter Lang 10.3726/b21622

Safi, Netkey; Blum-Giger, Daniela (2024). Monitoring Kontrollprüfung 2024. Bern: PHBern.

Sahbaz, Sumeyra; Cox, Jr., Ronald B.; Montero-Zamora, Pablo; Salas-Wright, Christopher P.; Maldonado-Molina, Mildred M.; Bates, Melissa M.; Pérez-Gómez, Augusto; Mejía-Trujillo, Juliana; Vos, Saskia R.; Scaramutti, Carolina; Perazzo, Patrizia A.; Duque, Maria; Garcia, Maria Fernanda; Brown, Eric C.; Schwartz, Seth J. (2024). Measuring Anxiety Among Latino Immigrant Populations: Within-Country and Between-Country Comparisons. Sage Journals, 31 (7), pp. 1414-1429. 10.1177/10731911231223715

Sahbaz, Sumeyra; Montero-Zamora, Pablo; Alpysbekova, Aigerim; Salas-Wright, Christopher P.; Péréz-Gómez, Augusto; Mejía-Trujillo, Juliana; Vos, Saskia R.; Scaramutti, Carolina; Brown, Eric C.; Maldonado-Molina, Mildred; Bates, Melissa M.; Garcia, Maria Fernanda; Duque, Maria; Piñeros-Leaño, María; Schwartz, Seth J. (2024). Measuring Depressive Symptoms Among Latinos in the US: A Psychometric Evaluation of the CES-D Boston Form. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. https://doi.org/10.1007/s00127-024-02782-3

Sahli Lozano, Caroline; Wüthrich, Sergej; Kullmann, Harry; Knickenberg, Margarita; Sharma, Umesh; Loreman, Tim; Romano, Alessandra; Avramidis, Elias; Woodcock, Stuart; Subban, Pearl (2024). How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’ Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International, 34 (1), pp. 17-41. 10.5206/eei.v34i1.16803

Sahli Lozano, Caroline; Wüthrich, Sergej; Setz, Fabian; Romano, Alessandra; Petruccioli, Rubina (2024). A look across the borders: Swiss vs. Italian future special educationTeachers' perspectives on inclusive education. Journal of Research in Special Educational Needs, pp. 1-15 John Wiley & Sons Ltd. 10.1111/1471-3802.12734

Sahli Lozano, Caroline; Zingg, Sabine; Geiser, Denise; Niederberger, Risha; Willen, Michelle; Bauer, Catherine (2024). Quantitative Längsschnitterhebung StAr: Studienverläufe, Arbeitskontexte und Professionalisierung in der Schulischen Heilpädagogik (2020 - 2022) [Dataset]. FORS 10.48573/3mbm-6h72

Salas-Wright, Christopher P.; Schwartz, Seth J.; Mejía-Trujillo, Juliana; Garcia, Maria F.; Sahbaz, Sumeyra; Bates, Melissa; Andrade, Patricia; Perez-Gomez, Augusto; Maldonado-Molina, Mildred M. (2024). The Crisis Migration Experience Scale: Developing and Validating a Tool for Venezuelan Youth and Adults Residing in Colombia. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy., Advance online publication. 10.1037/tra0001708

Schaller, Pascale; Winkes, Julia; Dobler, Tabea (2024). Lernverlaufsdiagnostik macht Schule: Potenzial und Herausforderung der Lernverlaufsdiagnostik am Beispiel des Lesens und Schreibens. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (4), pp. 35-41. 10.57161/z2024-04-06

Schindler, André; Mohr, Lars (2024). Die Entwicklung von Pädagogik und Unterricht bei komplexer Behinderung: von Förderkonzepten zu Bildungskonzeptionen. In: Schäfer, Holger; Loscher, Thomas; Mohr, Lars (eds.) Unterricht bei komplexer Behinderung. Sonderpädagogischer Schwerpunkt geistige Entwicklung. Schule und Unterricht bei intellektueller Beeinträchtigung: Vol. 3 (pp. 31-49). Stuttgart: Kohlhammer

Schletti, Claudia; Beeler, Kathrin; Edelmann, Doris (2024). Übergänge begleiten. 4bis8 Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2024 (1), pp. 38-39 Schulverlag plus AG.

Schluchter, Thierry; Nagel, Siegfried; Valkanover, Stefan; Eckhart, Michael (2024). Soziale Partizipation im Sportunterricht – Theoretische und empirische Annäherung an das Konstrukt bei Kindern mit und ohne kognitive Beeinträchtigung. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 93 Ernst Reinhardt. 10.2378/vhn2024.art34d

Schuler, Nadine; Villiger Hugo, Caroline; Krauß, Evelyn (2024). Effects of a Teacher-Led Intervention Fostering Self-Regulated Learning and Reading among 5th and 6th Graders—Treatment Integrity Matters. Education Sciences, 14 (7), p. 778. 10.3390/educsci14070778

Schwab, Susanna (2024). Moving away from a one-size-fits-all approach when using prescribed ELT materials. In: IATEFL 2023 - Harrogate Conference Selections (pp. 142-144). IATEFL

Schwartz, Seth J.; Duque, Maria; Sahbaz, Sumeyra; Scaramutti Gladfelter, Carolina; Cisco, Mia; Nehme-Kotocavage, Lea; Vo, Duyen H.; Alpysbekova, Aigerim; Montero-Zamora, Pablo; Ertanir, Beyhan; De Coninck, David; Bogado, Natalia; Schildkraut, Deborah J.; Szapocznik, José (2024). The Immigration-Related Political Ideology Scale: Development, factor structure, and validity evidence. Analyses of Social Issues and Public Policy, 25 (1), pp. 1-27. 10.1111/asap.12429

Schwartz, Seth, J.; Cobb, Cory L.; Meca, Alan; Bautista, Tara; Sahbaz, Sumeyra; Alpysbekova, Aigerim; Watkins, Lawrence; Nehme, Lea; Zamboanga, Byron L.; Montero-Zamora, Pablo; Duque, Maria; Vo, Duyen H.; Acaf, Yara; Szapocznik, José (2024). Cultural stress, personal identity development, and mental health among U.S. Hispanic college students. American Journal of Orthopsychiatry, 94 (5), pp. 518-531. 10.1037/ort0000735

Schwery, Joséphine (2024). Relations between graphomotor self-concept and graphomotor skills: A longitudinal study in early school age [Dataset]. In: Relations between graphomotor self-concept and graphomotor skills: A longitudinal study in early school age.

Siegenthaler, Magdalena; Zaugg, Pascal (March 2024). Meteo selbst gemacht - Kinder vor und hinter der Kamera. 4bis8 (2), pp. 38-39 Schulverlag plus AG.

Sowula, Jakub (2024). Deservingness and Welfare Attitudes Through Young Eyes: The Future of the Swiss Welfare State. Swiss Political Science Review, 30 (3), pp. 280-308. 10.1111/spsr.12606

Sowula, Jakub (10 September 2024). Von wegen zu jung für (Sozial)politik! DeFacto.

Stalder, Barbara E.; Kammermann, Marlise; Michel, Iris; Schönbächler, Marie-Theres (2024). Successful integration of refugees in vocational education and training: Experiences from a new pre-vocational programme. In: Teräs, Marianne; Eliasson, Eva; Osman, Ali (eds.) Migration, Education and Employment - Pathways to Successful Integration. Education Equity Economy: Vol. 10 (pp. 133-154). Springer Nature 10.1007/978-3-031-41919-5

Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (12 March 2024). Starke Brücke in die Berufsbildung. Transfer. Berufsbildung in Forschung und Praxis, 9 (5).

Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (18 March 2024). Un robusto ponte verso la formazione professionale. Transfer. Formazione professionale in ricerca e pratica, 9 (5).

Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (2024). Revisiting the pre-apprenticeship for integration: Who has access, who does not, and why? In: Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 138-143). VETNET 10.5281/zenodo.13237607

Stienen, Angela; Ramírez Osorio, Yolida Yajasiel; Juan Camilo, Estrada Chauta (2024). Dilemas y paradojas de una "escuela inclusiva" en un contexto migratorio complejo. El Cardo (20), pp. 1-28. 10.33255/18511562/1768

Stienen, Angela; Rodríguez Gómez, Hilda Mar (2024). Planetares Lernen in der Migrationsgesellschaft. Eine akademische Kooperation in der Hochschulbildung von Lehrpersonen zwischen der Pädagogischen Hochschule Bern, Schweiz und der Universidad de Antioquia in Medellín, Kolumbien. In: Le Breton, Maritza; Burren, Susanne; Bachmann, Susanne (eds.) Differenzkritische Perspektiven auf Fachhochschulen und Universitäten. Beiträge zur Regional- und Migrationsforschung (pp. 179-207). Springer Nature 10.1007/978-3-658-44988-9_10

Stienen, Angela; Rodríguez Gómez, Hilda Mar (2024). Enfoque crítico de una educación global/planetaria en la formación superior de educadores. Una propuesta desarrollada a partir de una cooperación académica entre Colombia y Suiza. In: Un Mundo Otro (pp. 288-314). Santiago, Chile: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana

Stowasser, Olivia; Bigler, Matthias (2024). Gendersensibler Elektrizitätsunterricht an der Pädagogischen Hochschule Bern. In: Brovelli, Dorothee; Hoesli, Matthias; Elderton, Melanie (eds.) Gendersensibilisierung in der Ausbildung von Natur- und Techniklehrpersonen – Beiträge aus Praxis und Forschung (pp. 198-208). Bern: hep Verlag

Subban, Pearl; Woodcock, Stuart; Bradford, Brent; Romano, Alessandra; Sahli Lozano, Caroline; Kullmann, Harry; Sharma, Umesh; Loreman, Tim; Avramidis, Elias (2024). What does the village need to raise a child with additional needs? Thoughts on creating a framework to support collective inclusion. Teachers and Teaching, 30 (5), pp. 668-683. 10.1080/13540602.2024.2338398

Svaton, Carla; Hangartner, Judith (2024). The Fiction of Reciprocity - or: Searching for Collaborative Encounters with Partners in the Field of Education. In: Schwaller, Corinne; Kobi, Madlen; Jud, Rahel; Imhof, Christoph (eds.) Tausch.Beziehungen. Sozialanthropologische Perspektiven. Exchange.Relations. Perspectives from Social Anthropology. Ethnologie: Forschung und Wissenschaft: Vol. 32 (pp. 111-116). LIT

Tempelmann, Sebastian; Sowula, Jakub; Cacchione, Trix (2024). Intentional water and tired wood: exploring causes for primary teachers’ reference to intuitive construals in science education. International Journal of Science Education, online, pp. 1-20 Taylor & Francis. 10.1080/09500693.2024.2324852

Till, Christoph; Kolb, Jasmin (2024). Die Rollen verschiedener Fachpersonen in der Unterstützung sprachauffälliger Kinder. Eine Fragebogenstudie. Empirische Sonderpädagogik, 16 (1), pp. 103-121. 10.2440/003-0023

Troesch, Larissa Maria; Weiner-Bühler, Jessica Carolyn; Grob, Alexander (2024). Longitudinal Examination of Potential Bilingual Advantage Effects for Selective Attention and Cognitive Functioning in Young Children. Language Learning and Development, 20 (2), pp. 174-193.

Truxius, Lidia; Maurer, Michelle N.; Sägesser, Judith; Roebers, Claudia M. (2024). The internal structure of handwriting proficiency in beginning writers. PLOS ONE, 19 (1), e0296096. 10.1371/journal.pone.0296096

Vitale, Judith (2024). Geoffrey Hunt, Tamar M. J. Antin, and Vibeke Asmussen Frank,eds. Routledge Handbook of Intoxicants and Intoxication.Abingdon, Oxon, and New York: Routledge, 2023. The Social History of Alcohol and Drugs, 38 (1), pp. 144-148. 10.1086/729047

Wachs, Sebastian; Wettstein, Alexander; Bilz, Ludwig; Espelage, Dorothy L.; Wright, Michelle F.; Gámez-Guadix, Manuel (2024). Individual and Classroom-level Correlates of Latent Bystander Profiles toward Racist Hate Speech: A Multilevel Person-centered Approach. Journal of Youth and Adolescence, 53 (6), pp. 1271-1286. 10.1007/s10964-024-01968-x

Weich, Miriam; Göllner, Richard; Stalder, Barbara E. (2024). Subject and time specificity of students' cognitive, behavioral, and emotional engagement at school. Learning and Individual Differences, 114, p. 102511 Elsevier. 10.1016/j.lindif.2024.102511

Wettstein, Alexander (2024). Die Bedeutung sozialer Interaktionen für die Gesundheit von Lehrpersonen. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (3), pp. 15-20. 10.57161/z2024-03-03

Wettstein, Alexander (1 June 2024). Wie können wir verhindern, dass Unterrichtsstörungen die Gesundheit von Lehrpersonen belasten? Schulblatt Thurgau, 2, pp. 16-19.

Wettstein, Alexander; Krähling, Sonja; Jenni, Gabriel; Schneider, Ida; Kühne, Fabienne; grosse Holtforth, Martin; La Marca, Roberto (2024). Teachers’ Heart Rate Variability and Behavioral Reactions in Aggressive Interactions: Teachers Can Downregulate Their Physiological Arousal, and Progesterone Favors Social Integrative Teacher Responses. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 14 (8), pp. 2230-2247. 10.3390/ejihpe14080149

Wettstein, Alexander; Schneider, Ida; Wachs, Sebastian (2024). An ethological perspective on bullying: answering Tinbergen’s four questions. In: Handbook of school violence, bullying, and safety. (pp. 134-149). Edward Elgar Publishing. 10.4337/9781035301362.00019

Winkler, Anja; Conrad, Sarah-Jane; Kolb, Alessandra (2024). Individualisierung und Flexibilisierung in der Lehrpersonenbildung? Herausforderungen der Studiengangsentwicklung am Beispiel der Pädagogischen Hochschule Bern. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 42 (2), pp. 105-118. 10.36950/bzl.42.2.2024.10368

Winkler, Anja; Trösch, Larissa; Bauer, Catherine (2024). Von der bewertungsorientierten zur problemorientierten Bewältigung: Eine qualitative Studie zu Herausforderungen und Bewältigung im Lehramtstudium (In Press). OSF. 10.31219/osf.io/ywnep

Wälti, Beat; Schütte, Marcus; Böckmann, Rachel-Ann; Odermatt, Corinne; Tanner-Oppliger, Alexandra; Simonini-Widmann, Melanie; Ludes-Adamy, Peter (2024). Mathematik kooperativ spielen, üben, begreifen [Textbook]. Mathematik kooperativ spielen, üben, begreifen: Vol. 1a. Hannover: Kallmeyer.

Zeppenfeld, Stefanie; Nussbaum, Marie-Lou (2024). Wissen und Einstellungen zu Trans und Intergeschlechtlichkeit bei Lehrpersonen in Ausbildung: Ein Forschungsbericht mit Empfehlungen für die pädagogische Praxis. Bern: PHBern.

Zingg, Irene (2024). Rezension zu: Florian Hitz, Auf den Spuren der Hugenotten und Waldenser. In 28 Tagen von Genf nach Schaffhausen. Mit einem historischen Überblick von Margrit Wiek-Werder, Pfäffikon (Schwyz)/Bern, Fink Medien AG/Stiftung VIA, 2023, 96 S., ISBN 978-3-905865-30-1. Schweizerische Zeitschrift für Religions- und Kulturgeschichte, 2024 (118), pp. 505-506.

Zingg, Irene (2024). SehWelten: Ein Hin- und Her-Fotoessay. In: Schwaller, Corinne; Kobi, Madlen; Jud, Rahel; Imhof, Christoph (eds.) Tausch.Beziehungen – Sozialanthropologische Perspektiven. Exchange.Relations – Perspectives from Social Anthropology. Ethnologie. Forschung und Wissenschaft: Vol. 32 (pp. 131-137). Münster: LIT

Zingg, Irène; Robin, Jésabel (2024). Im Dritten Raum – Praxisbericht aus einem bilingualen Studiengang/Cursus bilingue. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 29 (2), pp. 103-118. 10.48694/zif.3993

Zingg, Sabine; Sahli Lozano, Caroline (2024). Development of inclusion-related self-efficacy expectations among special education teacher students: Influence of study choice motivation, previous educational training and professional experience. Empirische Sonderpädagogik, 16, pp. 154-168. 10.2440/003-0026

Zingg, Sabine; Willen, Michelle; Sahli Lozano, Caroline; Geiser, Denise; Niederberger, Risha; Bauer, Catherine (2024). Wer studiert Schulische Heilpädagogik? Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (5), pp. 9-14. 10.57161/z2024-05-02

This list was generated on Tue Jan 21 01:45:48 2025 CET.