PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Erwachsene als Adressat*innen historischer Fibeln für Kinder. Beispiele aus der deutschsprachigen Schweiz vom 16. bis zum 19. Jahrhundert

Juska-Bacher, Britta (2024). Erwachsene als Adressat*innen historischer Fibeln für Kinder. Beispiele aus der deutschsprachigen Schweiz vom 16. bis zum 19. Jahrhundert. In: Bildungsmedien für Erwachsene. Educational Media for Adults. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung (pp. 181-191). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.35468/6126

[img] Text
20241028_9783781561267_Andrzejewska_ua_Bildungsmedien_2024.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works (CC-BY-NC-ND).

Download (11MB)

This paper deals with those parts of historical reading primers for children that are addressed to adults. Based on a corpus of 180 Swiss-German primers from the 16th to the 19th century, it shows where this information is placed in the primer and what communicative purpose it serves. The long tradition of double addressing was only broken in the second half of the 19th century, when the first separate companion volumes for teachers appeared and the primer itself was reserved for children.

Item Type:

Book Section (Book Chapter)

PHBern Contributor:

Juska, Britta

ISBN:

978-3-7815-6126-7

Series:

Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung

Publisher:

Julius Klinkhardt

Projects:

[22s 1000 01] Die Entwicklung der Leselehrmethoden in der Deutschschweiz

Language:

German

Submitter:

Britta Juska-Bacher

Date Deposited:

06 Nov 2024 15:53

Last Modified:

11 Nov 2024 19:19

Publisher DOI:

10.35468/6126

Additional Information:

Online zugänglich unter: https://www.klinkhardt.de/verlagsprogramm/2670.html

Uncontrolled Keywords:

Fibeln, Adressierung

PHBern DOI:

10.57694/7556

URI:

https://phrepo.phbern.ch/id/eprint/7556

Actions (login required)

Edit item Edit item