PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Items where Year is 2024

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Creators | Item Type | No Grouping
Jump to: A | B | E | F | G | H | I | J | K | O | P | R | S | T | W
Number of items: 55.

A

Adler, Isabell K.; Fiedler, Daniela; Harms, Ute (2024). About birds and bees, snails and trees: Children's ideas on animal and plant evolution. Science Education. 10.1002/sce.21873

B

Ballmer, Sinja; Greber, Larissa; Juska-Bacher, Britta (2024). Wortschatzerwerb – Wortschatzdidaktik – Wortschatzarbeit: Ein Umsetzungsvorschlag von linguistischem und didaktischem Wissen in einem Deutschschweizer Kindergarten-Lehrmittel. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 2024 (80), pp. 1-33 De Gruyter Mouton. 10.1515/zfal-2024-2001

Becker, Daniela; Bernecker, Katharina (2024). Happy Hour: The association between trait hedonic capacity and motivation to drink alcohol. Addictive Behaviors Reports, 19, p. 100537. 10.1016/j.abrep.2024.100537

Bernecker, Katharina; Becker, Daniela; Weitkamp, Katharina; Wehrli, Fabienne (2024). Trait hedonic capacity correlates with sexual pleasure and motives for sexualized drug use in young adults. Current Psychology. 10.1007/s12144-024-06017-1

Bühler, Caroline; Bascio, Tomas; Bollag, Jessica; Deluigi, Tamara; Hafner, Urs (2024). Stigmatisierung abweichender Familienkonstellationen in Fremdplatzierungsprozessen. In: Schicksale der Fremdplatzierung. Behördenentscheidungen und Auswirkungen auf den Lebenslauf. Nationales Forschungsprogramm «Fürsorge und Zwang»: Vol. 3 (pp. 105-117). Basel: Schwabe Verlag 10.24894/978-3-7965-4883-3

E

Eckstein, Boris; Wettstein, Alexander (2024). Zur Qualität pädagogischer Interaktionen im Unterricht. Eine neue theoretische Konzeptualisierung und eine innovative 2*3*2 Systematik. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (3), pp. 2-9. 10.57161/z2024-03-01

F

Fankhauser, Regula; Hangartner, Judith (2024). Zur Machtförmigkeit von schulischen Coachinggesprächen in individualisierten Schul- und Unterrichtssettings (Submitted). Zeitschrift für Pädagogik, 70 (2), pp. 233-250.

Fankhauser, Regula; Hangartner, Judith; Naço, Ditjola (2024). Doing reflexivity in a self-directed learning setting. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (eds.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (pp. 125-140). London: Routledge 10.4324/9781003379676-10

G

Ganguillet, Simone (2024). Differenzierung im lehrwerkbasierten Französischunterricht. Eine Fallstudie in vier jahrgangsübergreifenden Klassen. (Dissertation, Universität Augsburg, Philosophisch-historische Fakultät)

Ganguillet, Simone; Robin, Jésabel; Zingg, Irene (2024). Articuler mobilité linguistique, institutionnelle et professionnelle : ein Bilingualer Studiengang im Praxisfeld. In: La mobilité dans la formation des enseignant.e.s en Suisse : quelles conceptions scientifiques pour quels défis didactiques ? / Mobilität in der schweizerischen Lehrer:innenbildung: Wissenschaftliches Verständnis und didaktische Herausforderungen (pp. 129-142). Bruxelles, Berlin, Chennai, Lausanne, New York, Oxford: Peter Lang 10.3726/b21622

Grgic, Marina (1 March 2024). Die Rolle der Lehrperson und der Schulkultur im Rahmen von Schulreformen. Eine empirische Untersuchung am Beispiel der Modullehrplaneinführung "Medien und Informatik" in der Schweiz. In: Präsentation zur Defensio (Dissertationsverteidigung). Salzburg, Austria.

Grgic, Marina; Jutzi, Michelle (2024). Linking School Culture to Successful Curriculum Reform. Education Sciences, 14 (6), pp. 1-16. 10.3390/educsci14060558

H

Hagenauer, Gerda; Raufelder, Diana; Ivanova, Mishela; Bach, Andreas; Ittner, Doris (2024). The quality of social relationships with students, mentor teachers and fellow student teachers and their role in the development of student teachers’ emotions in the practicum. European Journal of Psychology in Education Springer Nature. 10.1007/s10212-024-00847-0

Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (2024). Introduction: The fabrication of the autonomous learner. In: Hangartner, Judith; Durler, Héloïse; Fankhauser, Regula; Girinshuti, Crispin (eds.) The fabrication of the autonomous learner. Ethnographies of Educational Practices in Switzerland, France and Germany (pp. 1-22). London: Routledge 10.4324/9781003379676-1

Hangartner, Judith; Hürzeler, Daniel; Aebli, Noemi (2024). Everyday approaches to platform-mediated personalized learning in secondary schools. Learning, Media and Technology, pp. 1-15. 10.1080/17439884.2024.2367051

Herger, Kirsten; Pfäffli, Madeleine; Zuber, Lisa (12 March 2024). "Nicht die Lehrerin einer Klasse sein, sondern die Lehrerin von 24 Kindern". Einschätzungen zur inneren Differenzierung aus der Sicht angehender Lehrpersonen der Primarstufe. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (2), pp. 15-22. 10.57161/z2024-02-03

Hess, Dominique (2024). ELF in the classroom: Promoting linguistic and cultural variety leading to communicative success. ETAS Journal, 41 (1), pp. 24-25.

I

Ittner, Doris (April 2024). Digital Literacy im Englischunterricht. Gymnasium Helveticum, 24 (2), pp. 18-19 VSG – SSPES – SSISS, Generalsekretariat.

Ittner, Doris; Mauch, Ivo (14 May 2024). Optimale Schulraumgestaltung (Sek II) der Zukunft (invited talk). In: Interne Tagung der BiK des Kantons Bern. Bern. 14.05.2024.

J

Juska-Bacher, Britta; Brugger, Ladina; Lingg, Martina (2024). Wie Drittklässler:innen beim Lesen unbekannte Wörter entschlüsseln oder „einfach schnell geraten“? Thema Sprache – Wissenschaft für den Unterricht: Vol. 38. Bielefeld: wbv.

K

Kalcsics, Katharina; Pisall, Verena (2024). Historisches Erzählen als sprachliche Handlung im Sachunterricht. Zur Sprachbildung in der historischen Perspektive. In: Blumberg, Eva; Constanze, Niederhaus; Anne, Mischendahl (eds.) Mehrsprachigkeit in der Schule Sprachbildung im und durch Sachunterricht (pp. 174-192). Stuttgart: W. Kohlhammer

Kempe Preti, Susanne; Winkes, Julia; Ebling, Sarah; Schaller, Pascale (2024). Aktuelle Forschungsprojekte: Digital unterstützte Spontansprachanalyse: DigiSpon 1. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 2024 (2), pp. 141-143. 10.2378/vhn2024.art13d

Kunz, Alexandra (2024). Kunst ist aufrichtig! Wenn Frida Kahlo das sehen könnte. 4bis8 Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2024 (2), pp. 6-7 Schulverlag plus AG.

Kunz, Alexandra (2024). Ohne Frage keine Antwort. In: Bader, Nadia; Schmidt-Wetzel, Miriam (eds.) Wirksamer Kunstunterricht. Unterrichtsqualität: Perspektiven von Expertinnen und Experten (pp. 127-138). Baltmannsweiler: wbv Media

O

Odermatt, Corinne; Wälti, Beat (February 2024). Füllt die Zwanzigerfelder! Schule konkret (2/24), pp. 18-21.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika (2024). Come sta la gioventù LGBTQ+ nelle scuole della svizzera tedesca? Sintesi del rapporto di ricerca. Progetto SOGUS – Orientamento sessuale, genere e scuola. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Wie geht es LGBTQ+ Jugendlichen in Deutschschweizer Schulen? Kurzfassung des Forschungsberichts. Projekt SOGUS – Sexuelle Orientierung, Geschlecht und Schule. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). How are LGBTQ+ youth doing in Swiss German schools? Summary of the research report. Project SOGUS – Sexual orientation, gender, and school. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, Christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Die Situation von LGBTQ+ Jugendlichen in Deutschschweizer Schulen. Forschungsbericht des Projektes SOGUS – Sexuelle Orientierung, Geschlecht und Schule. Universität Bern, PHBern, PH Zürich. 10.48350/190611

Ott, Ad J.; Lüthi, Janine; Kappler, christa; Hofmann, Monika; Amacker, Michèle (2024). Comment se portent les jeunes LGBTQ+ dans les écoles suisses alémaniques? Résumé du rapport de recherche. Projet SOGUS – Orientation sexuelle, genre et école. Universität Bern, PH Bern, PH Zürich.

P

Pfäffli, Madeleine; Herger, Kirsten (April 2024). Umgang mit Leistungsheterogenität. Berner Schule (2) Bern: Bildung Bern.

R

Reber, Brigitte (2024). Integrating machine translation in the lower secondary classroom. IATEFL 2023 Harrogate Conference Selections, pp. 97-101. Faversham: IATEFL

Reber, Corinne (2024). Die Inklusion von Kindern mit Behinderungen unterstützt digitale Chancengerechtigkeit. Ausgewählte Resultate der MEKiSmini-Studie in Schweizer Kindertagesstätten. Frühförderung Interdisziplinär, 2024 (1), pp. 3-17 Reinhardt. 10.2378/fi2024.art01d

Reber, Corinne; Wirthensohn, Andrea; Dirksen, Uwe; Fritschi, Andrea (2024). Labore vernetzen: PHBern bringt Lasercutter und 3D-Drucker ins Klassenzimmer: Erste Erfahrungen mit dem Projekt "LabNet-Anwendungszenarien" von BeLEARN sind positiv. Berner Schule (02), pp. 18-19 Bildung Bern.

Regez, Adrian; Dirksen, Uwe (29 April 2024). Was ist Data Analytics? Bern: PHBern

Robin, Jésabel (2024). De l’habitus monolingue des institutions scolaires en contexte plurilingue : l’exemple de la formation bilingue des enseignant.es à Bern. In: Ferreira da Silva, Brigida Ticiana; Abdallah, Kaouthar Ben; Massaro, Paulo Roberto; Akkari, Abdeljalil (eds.) Educaçao em perspectiva. Contextos politicos, linguisticos e culturais (pp. 79-94). Appris

Robin, Jésabel; Ganguillet, Simone (2024). De la diversité des pratiques institutionnelles: Kontextualisierung und Konzeptualisierung von Mobilitäten. In: La mobilité dans la formation des enseignant.e.s en Suisse : quelles conceptions scientifiques pour quels défis didactiques ? / Mobilität in der schweizerischen Lehrer:innenbildung: Wissenschaftliches Verständnis und didaktische Herausforderungen (pp. 13-29). Bruxelles, Berlin, Chennai, Lausanne, New York, Oxford: Peter Lang 10.3726/b21622

S

Safi, Netkey; Blum-Giger, Daniela (2024). Monitoring Kontrollprüfung 2024. Bern: PHBern.

Sahli Lozano, Caroline; Wüthrich, Sergej; Kullmann, Harry; Knickenberg, Margarita; Sharma, Umesh; Loreman, Tim; Romano, Alessandra; Avramidis, Elias; Woodcock, Stuart; Subban, Pearl (2024). How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’ Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International, 34 (1), pp. 17-41. 10.5206/eei.v34i1.16803

Sahli Lozano, Caroline; Zingg, Sabine; Geiser, Denise; Niederberger, Risha; Willen, Michelle; Bauer, Catherine (2024). Quantitative Längsschnitterhebung StAr: Studienverläufe, Arbeitskontexte und Professionalisierung in der Schulischen Heilpädagogik (2020 - 2022) [Dataset]. FORS 10.48573/3mbm-6h72

Schaller, Pascale; Winkes, Julia; Dobler, Tabea (2024). Lernverlaufsdiagnostik macht Schule: Potenzial und Herausforderung der Lernverlaufsdiagnostik am Beispiel des Lesens und Schreibens. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (4), pp. 35-41. 10.57161/z2024-04-06

Schiesser, Alexandra; Schaller, Pascale (2024). «Wie kann ich die grossen Ungleichheiten ausgleichen?» Ansichten und Einsichten angehender Lehrpersonen zu Sprachen und Varietäten im Unterricht. In: Jahrestagung VALS-ASLA. Bern. 12.2.2024.

Schwab, Susanna (2024). Moving away from a one-size-fits-all approach when using prescribed ELT materials. In: IATEFL 2023 - Harrogate Conference Selections (pp. 142-144). IATEFL

Schwery, Joséphine (2024). Relations between graphomotor self-concept and graphomotor skills: A longitudinal study in early school age [Dataset]. In: Relations between graphomotor self-concept and graphomotor skills: A longitudinal study in early school age.

Siegenthaler, Magdalena; Zaugg, Pascal (March 2024). Meteo selbst gemacht - Kinder vor und hinter der Kamera. 4bis8 (2), pp. 38-39 Schulverlag plus AG.

Stalder, Barbara E.; Kammermann, Marlise; Michel, Iris; Schönbächler, Marie-Theres (2024). Successful integration of refugees in vocational education and training: Experiences from a new pre-vocational programme. In: Teräs, Marianne; Eliasson, Eva; Osman, Ali (eds.) Migration, Education and Employment - Pathways to Successful Integration. Education Equity Economy: Vol. 10 (pp. 133-154). Springer Nature 10.1007/978-3-031-41919-5

Stienen, Angela; Ramírez Osorio, Yolida Yajasiel; Juan Camilo, Estrada Chauta (2024). Dilemas y paradojas de una "escuela inclusiva" en un contexto migratorio complejo. El Cardo (20), pp. 1-28. 10.33255/18511562/1768

Stowasser, Olivia; Bigler, Matthias (2024). Gendersensibler Elektrizitätsunterricht an der Pädagogischen Hochschule Bern. In: Brovelli, Dorothee; Hoesli, Matthias; Elderton, Melanie (eds.) Gendersensibilisierung in der Ausbildung von Natur- und Techniklehrpersonen – Beiträge aus Praxis und Forschung (pp. 198-208). Bern: hep Verlag

Subban, Pearl; Woodcock, Stuart; Bradford, Brent; Romano, Alessandra; Sahli Lozano, Caroline; Kullmann, Harry; Sharma, Umesh; Loreman, Tim; Avramidis, Elias (2024). What does the village need to raise a child with additional needs? Thoughts on creating a framework to support collective inclusion. Teachers and Teaching, pp. 1-16. 10.1080/13540602.2024.2338398

T

Tempelmann, Sebastian; Sowula, Jakub; Cacchione, Trix (2024). Intentional water and tired wood: exploring causes for primary teachers’ reference to intuitive construals in science education. International Journal of Science Education, online, pp. 1-20 Taylor & Francis. 10.1080/09500693.2024.2324852

Troesch, Larissa Maria; Weiner-Bühler, Jessica Carolyn; Grob, Alexander (2024). Longitudinal Examination of Potential Bilingual Advantage Effects for Selective Attention and Cognitive Functioning in Young Children. Language Learning and Development, 20 (2), pp. 174-193.

Truxius, Lidia; Maurer, Michelle N.; Sägesser, Judith; Roebers, Claudia M. (2024). The internal structure of handwriting proficiency in beginning writers. PLOS ONE, 19 (1), e0296096. 10.1371/journal.pone.0296096

W

Wettstein, Alexander (2024). Die Bedeutung sozialer Interaktionen für die Gesundheit von Lehrpersonen. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (3), pp. 15-20. 10.57161/z2024-03-03

Winkler, Anja; Trösch, Larissa; Bauer, Catherine (2024). Von der bewertungsorientierten zur problemorientierten Bewältigung: Eine qualitative Studie zu Herausforderungen und Bewältigung im Lehramtstudium (In Press). OSF. 10.31219/osf.io/ywnep

Wälti, Beat; Schütte, Marcus; Böckmann, Rachel-Ann; Odermatt, Corinne; Tanner-Oppliger, Alexandra; Simonini-Widmann, Melanie; Ludes-Adamy, Peter (2024). Mathematik kooperativ spielen, üben, begreifen [Textbook]. Mathematik kooperativ spielen, üben, begreifen: Vol. 1a. Hannover: Kallmeyer.

This list was generated on Wed Jul 3 01:45:43 2024 CEST.