PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Items where Year is 2019

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Creators | Item Type | No Grouping
Jump to: A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | V | W | Z
Number of items: 150.

A

Adamina, Marco (2019). Wie sich Kompetenzen von Lernenden der Primarstufe zur räumlichen Orientierung entwickeln und was dies für die Unterrichtsentwicklung und die Professionalität der Lehrpersonen bedeutet. In: Hemmer, Michael; Lindau, Anne-Kathrin; Peter, Carina; Schrüfer, Gabriela (eds.) Lehrerprofessionalität und Lehrerbildung im Fokus von Theorie, Empirie und Praxis: Ausgewählte Tagungsbeiträge zum HGD-Symposium 2018 in Münster. Geographiedidaktische Forschungen: Vol. 72 (pp. 165-176). Münster: Hochschulverband für Geographiedidaktik

Adamina, Marco (2019). Lernen begutachten und beurteilen. In: Labudde, Peter; Metzger, Susanne (eds.) Fachdidaktik Naturwissenschaft, 1.-9. Schuljahr. UTB (pp. 197-212). Bern: Haupt Verlag

Adamina, Marco (2019). Lernen unterstützen - adaptiv-konstruktiv lehren. In: Labudde, Peter; Metzger, Susanne (eds.) Fachdidaktik Naturwissenschaft, 1.-9. Schuljahr. UTB (pp. 183-196). Bern: Haupt Verlag

Adamina, Marco (2019). Mit Lernaufgaben Kompetenzen fördern. In: Hild, Pitt (ed.) Fachdidaktik Naturwissenschaft. 1.-9. Schuljahtr. UTB (pp. 119-134). Bern: Haupt Verlag

Aebersold, Ursula (2019). Fachdidaktische Rahmung einer Bachelorarbeit. In: Peters, Maria; Kunz, Ruth (eds.) Der professionalisierte Blick: Forschendes Studieren in der Kunstpädagogik (pp. 16-20). München: kopaed

Aebersold, Ursula; Junger, Susanne (2019). Malend Bilder wagen: Farben erleben – mit Farben gestalten. ART EDUCATION RESEARCH, eJournal der SFKP (Schweizerische Fachgesellschaft für Kunstpädagogik), 2019 (16).

Aebersold Seydoux, Ursula; Junger, Susanne (2019). How Does Learning in the Art Classroom Become Visible? In: Novák, Géza Máté (ed.) Participation and Cooperation in Arts Education (pp. 121-128). Budapest: Eötvös Loránd University (ELTE)

Angelone, Domenico; Keller, Florian; Leutwiler, Linda; Epars, Florence; Lindauer, Thomas; Moretti, Alessandra; Lenz, Peter; Aeppli, Thomas; Karges, Katharina; Wiedenkeller, Eva; Verner, Martin (2019). Überprüfung des Erreichens der Grundkompetenzen in der Schulsprache und in der ersten Fremdsprache im 8. Schuljahr: Konzeption und Durchführung. In: Konsortium, ÜGK (ed.) Überprüfung der Grundkompetenzen: Nationaler Bericht der ÜGK 2017: Sprachen 8. Schuljahr (pp. 17-58). Bern / Genf: EDK und SRED 10.18747/PHSG-coll3/id/385

Angelone, Domenico; Keller Zai, Florian; Linneweber-Lammerskitten, Helmut; Verner, Martin (2019). Überprüfung des Erreichens der Grundkompetenzen im Fach Mathematik im 11. Schuljahr: Konzeption und Durchführung. In: Konsortium, ÜGK (ed.) Überprüfung der Grundkompetenzen. Nationaler Bericht der ÜGK 2016: Mathematik 11. Schuljahr. (pp. 17-34). Bern / Genf: EDK und SRED 10.18747/PHSG-coll3/id/386

Angelone, Domenico; Keller Zai, Florian; Verner, Martin (2019). Unterrichtszeit und Erreichen der Grundkompetenzen in Mathematik. In: Konsortium, ÜGK (ed.) Überprüfung der Grundkompetenzen. Nationaler Bericht der ÜGK 2016: Mathematik 11. Schuljahr (pp. 73-78). Bern / Genf: EDK und SRED 10.18747/PHSG-coll3/id/386

Argast, Regula (2019). Swiss Eugenics and its Impact on Nazi Racial Hygiene. In: Bailer, Brigitte; Wetzel, Juliane (eds.) Mass Murder of People with Disabilities and the Holocaust. IHRA series, vol. 5 (pp. 38-48). Berlin: Metropol Verlag & International Holocaust Remembrance Alliance

Argast, Regula (2019). Power and Weakness of Civic Nationalism in Switzerland 1848–2014. In: Trautsch, Jaspar M. (ed.) Civic Nationalisms in Global Perspective. Routledge Studies in Modern History (pp. 30-53). London: Routledge

B

Bauer, Catherine; Bieri Buschor, Christine; Bürgler, Beatrice (2019). Quereinstieg: Berufswechsel in den Lehrberuf in der Schweiz. journal für lehrerInnenbildung, 2019 (2), pp. 14-27. 10.35468/jlb-02-2019_01

Bauer, Catherine Eve; Safi, Netkey (2019). Zusammenfassung und Ausblick: Aktuelle Forschung zum Lehrberuf. In: Safi, Netkey; Bauer, Catherine Eve; Kocher, Mirjam (eds.) Lehrberuf: Vorbereitung, Berufseinstieg, Perspektiven. Beiträge aus der Professionsforschung. Professionsforschung zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Vol. 3 (pp. 217-222). Bern: hep

Bauer, Catherine Eve; Troesch, Larissa Maria (2019). Der Lehrberuf als Zweitberuf: Herausforderungen, Bewältigung und Berufsausstieg. Zeitschrift für Bildungsforschung, 9 (3), pp. 289-307. 10.1007/s35834-019-00253-3

Baumann, Doris; Ruch, Willibald; Margelisch, Katja; Gander, Fabian; Wagner, Lisa (2019). Character strengths and life satisfaction in later life: an analysis of different living conditions. Applied Research in Quality of Life, 15 (2), pp. 329-347. 10.1007/s11482-018-9689-x

Baumgartner, Adrian; Jost, Kathrin (2019). Flexibel, praxisnah, individualisiert: Der Masterpilotstudiengang Sekundarstufe I. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 37 (1), pp. 83-95. 10.25656/01:19107

Beeler, Kathrin; Richner, Sereina; Ritz, Adrian (2019). Regierungsaufgaben und Anforderungen an Regierungsmitglieder. In: Ritz, Adrian; Haldemann, Theo; Sager, Fritz (eds.) Blackbox Exekutive: Regierungslehre in der Schweiz. Politik und Gesellschaft in der Schweiz (pp. 429-450). Zürich: NZZ Libro

Beeli-Zimmermann, Sonja (2019). Extending belief research to adult basic education: an exploration of some adult educators’ beliefs about numeracy and its teaching. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung (42), pp. 357-377.

Beeli-Zimmermann, Sonja; Nydegger, Annegret (2019). The usefulness of "Maths Histories" as (part of) a holistic assessment tool. In: Kelly, Beth; Dalby, Diane; Kaye, David; Stacey, Jenny (eds.) Proceedings of the 25th International Conference of Adults Learning Maths – A Research Forum (ALM) (pp. 28-34). London: UCL Institute of Education

Beerenwinkel, Anne; Berset, Thomas; Durrer, Kathrin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Stettler, Andreas (2019). Prisma 1: Natur und Technik mit Physik, Chemie, Biologie: Digitale Ausgabe für Schülerinnen und Schüler [Textbook]. Prisma 1. Baar: Klett und Balmer.

Beerenwinkel, Anne; Berset, Thomas; Durrer, Kathrin; Herger, Hannes; Iten, Marcel; Stettler, Andreas (2019). Prisma 1: Natur und Technik mit Physik, Chemie, Biologie: Digitale Ausgabe, Begleitband [Textbook]. Prisma 1. Baar: Klett und Balmer.

Benzing, Valentin; Schmidt, Mirko; Jäger, Katja; Egger, Fabienne; Conzelmann, Achim; Roebers, Claudia (2019). A classroom intervention to improve executive functions in late primary school children: Too 'old' for improvements? The British Journal of Educational Psychology, 89 (2), pp. 225-238. 10.1111/bjep.12232

Bietenhard, Sophia; Bleisch, Petra; Fawer Caputo, Christine; Heinzen, Samuel (2019). Die Philo-Kinder: Zehn grosse Fragen zum gemeinsamen Nachdenken über das gute Leben. Ein kinderphilosophisches Lehrmittel für das sozialkundliche und ethische Lernen im Kindergarten und auf der Unterstufe (Zyklus 1) [Textbook]. Lausanne / Bern: Les Éditions Agora / schulverlag plus AG.

Bietenhard, Sophia; Juska-Bacher, Britta (2019). Ich mit dir und ihr mit uns: Beziehungen erleben und ausdrücken [Edited Textbook]. Dossier 4bis8. Bern: Schulverlag plus AG.

Blaser, Jolanda; Farago-Brülisauer, Karin; Sahli Lozano, Caroline (2019). Der Nachteilsausgleich in der Schulpraxis: Zwei Fallbeispiele aus dem Kanton Bern. Bern: Edition SZH/CSPS.

Bollag, Jessica; Bühler, Caroline; Clerc, Isabelle; Ducommun, Mira; Schär, Sonja (2019). Auf dem Weg zu einer gendergerechten Informatikdidaktik. In: Makarova, Elena (ed.) Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl. Beiträge aus Forschung und Praxis (pp. 164-181). Bern: hep Verlag

Brönnimann, Stefan; Franke, Jörg; Nussbaumer, Samuel U.; Zumbühl, Heinz J.; Steiner, Daniel; Trachsel, Mathias; Hegerl, Gabriele C.; Schurer, Andrew; Worni, Matthias; Malik, Abdul; Flückiger, Julian; Raible, Christoph C. (2019). Last phase of the Little Ice Age forced by volcanic eruptions. Nature Geoscience, 12 (8), pp. 650-656. 10.1038/s41561-019-0402-y

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 5|6 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 3|4 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 1|2 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Bühler, Caroline; Pflanzl, Barbara (2019). Editorial: Quereinsteiger*innen. journal für lehrerInnenbildung, 19 (2), pp. 7-12. 10.35468/jlb-02-2019_edi

Bürki, Gisela (2019). Textreproduktion als Grundlage des Schreibens. In: Wymann, Christian (ed.) Praxishandbuch Schreibdidaktik: Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen (pp. 152-157). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

C

Carigiet, Tamara (2019). Forschungsprojekt «Erfolgreich in die Schule»: Erste Ergebnisse und Rückmeldung an die Teilnehmenden. Bern: PHBern, Institut Vorschulstufe und Primarstufe.

Conk, Caroline Sibel (2019). Förderung von fachspezifischem Wortschatz im Unterricht Bildnerisches Gestalten: Eine fachdidaktische Entwicklungsarbeit für die kunstpädagogische Berufspraxis. In: Peters, Maria; Kunz, Ruth (eds.) Der professionalisierte Blick: Forschendes Studieren in der Kunstpädagogik. (pp. 430-443). München: kopaed

Conrad, Sarah-Jane (2019). ‚Warum arbeiten wir?’ – Antworten am Beispiel der Schülerfirma. In: Kalcsics, Katharina; Wilhelm, Markus (eds.) Weiterbildung. Grundlagen und Planungsbeispiele. Lernwelten Natur – Mensch – Gesellschaft. (pp. 112-144). Bern: Schulverlag Plus

Conrad, Sarah-Jane (2019). Grunderfahrungen, Werte und Normen begründen und reflektieren: Didaktische Rekonstruktion des Kompetenzbereichs 11 als Grundlage zur Entwicklung von Lernarrangements. Bern: Schulverlag Plus.

Conrad, Sarah-Jane (2019). Umsetzungsvorschläge: Ideenset für die 4. bis 6. Primarschule. Bern: PHBern

Conrad, Sarah-Jane (2019). Lernphasen: ‘ausgegrenzt und weggesperrt’. Ideenset für die 4. bis 6. Primarschule. Bern: PHBern

Conrad, Sarah-Jane (2019). Didaktische Überlegungen zur Unterrichtseinheit: ‘ausgegrenzt und weggesperrt’. Ideenset für die 4. bis 6. Primarschule. Bern: PHBern

Conrad, Sarah-Jane; Cassidy, Claire; Figueiroa-Rego, Maria José (2019). Research with children: a philosophical, rights-based approach. International Journal of Research & Method in Education, 43 (1), pp. 38-52. 10.1080/1743727X.2018.1563063

D

Dängeli, Michel; Kalcsics, Katharina (2019). «Wenn wir alle gleicher Meinung wären…» Politische Bildung im Sachunterricht. Grundschulmagazin (5), pp. 7-10.

de Zordo, Lea; Bühler, Caroline; Guidon, Irene; Kalcsics, Katharina; Steiner, Daniel (2019). Neue Formen und individuelle Lernverläufe: Das Pilotprojekt "Studienbegleitender Berufseinstieg" (SBBE) an der PHBern. (Abstractband). 3. Internationaler Kongress der Internationalen Gesellschaft für Schulpraktische Professionalisierung (IGSP).

E

Edelmann, Doris; Beeler, Kathrin; Krienbühl, Miriam; Schletti, Claudia; Bertschinger, Fabienne (2019). Der Eintritt in die Schule - eine Chance für alle Kinder: Eine Studie im Auftrag der Jacobs Foundation. Bern: Pädagogische Hochschule Bern.

Egger, Fabienne; Benzing, Valentin; Conzelmann, Achim; Schmidt, Mirko (2019). Boost your brain, while having a break! The effects of long-term cognitively engaging physical activity breaks on children’s executive functions and academic achievement. PLoS ONE, 14 (3), pp. 1-20. 10.1371/journal.pone.0212482

Egger, Jan (2019). Häuser machen Schule: Eine architektursoziologische Analyse gebauter Bildung. Rekonstruktive Bildungsforschung: Vol. 27. Wiesbaden: Springer VS. 10.1007/978-3-658-26653-0

Eichelberger, Elisabeth (2019). Die Teilhabe Jugendlicher im Designprozess der Lehramtsstudierenden: Forschungsergebnisse als Entwicklungspotenzial für eine Kollektion verstehen. In: Kunz, Ruth; Peters, Maria (eds.) Forschen im Lehramtsstudium der Kunstpädagogik: Der professionalisierte Blick. München: kopaed

Eichelberger, Elisabeth; Holliger, Susanna (2019). SchülerInnenfirma Repair Café – Kompetenzen entwickeln und anwenden. Haushalt in Bildung & Forschung, 8 (4), pp. 47-60.

F

Fankhauser, Regula; Kaspar, Angela (2019). Teacher’s professional development and the transformation of habitus. Zeitschrift für Qualitative Forschung, 20 (1), pp. 175-190. 10.3224/zqf.v20i1.13

Fankhauser, Regula; Kaspar, Angela (2019). Wenn Gesten stören: Zur Wahrnehmung und Interpretation widerständiger Gesten im Unterricht. Pädagogische Rundschau, 73 (3), pp. 241-252. 103726/PR032019.0023

Freisler-Mühlemann, Daniela (2019). Koller, Hans-Christoph (2018). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Swiss Journal of Educational Science, 41 (1), pp. 246-247. 10.24452/sjer.41.1.16

Freisler-Mühlemann, Daniela; Schafer, Yves (2019). Kompetent und motiviert in den Lehrberuf. In: Safi, Netkey; Bauer, Catherine; Kocher, Martina (eds.) Lehrberuf: Vorbereitung, Berufseinstieg, Perspektiven. Beiträge aus der Professionsforschung (pp. 129-140). Bern: Hep Verlag

G

Gasser, Luciano; Dammert, Yvonne (2019). Ein Prozessmodell zur Entwicklung und Erforschung moral-pädagogischer Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 37 (3), pp. 322-337. 10.25656/01:21763

Gasser, Nathalie (2019). Einen Weg finden. Bildungsbiografien junger Musliminnen in der Deutschschweiz im Kontext des gegenwärtigen Islamdiskurses (Unpublished). (Dissertation, Universität Luzern, Religionswissenschaftliches Seminar)

Gasser, Nathalie (2019). „Frau Ibrahimi, was sagt der Islam dazu?“ Die Differenzkategorie „Muslimin“ als soziale Deutungspraxis im pädagogischen Kontext. Zeitschrift für Religionskunde, 2019 (7), pp. 7-17.

Grossmann, Therese (2019). "Die fertige Lehrperson" ist ein Mythos: Die PHBern kann die Studierenden zwar auf die vielen Aufgaben im Lehrberuf vorbereiten, aber nicht abschliessend: Ein Gespräch mit Beat Spirgi. profil (1), pp. 24-26.

Gubler, Moritz (2019). Unterricht zum Klimawandel - eine Frage der Distanz? GeoAgenda, 5, pp. 19-23.

Gubler, Moritz; Brügger, Adrian; Eyer, Marc (2019). Adolescents’ Perceptions of the Psychological Distance to Climate Change, Its Relevance for Building Concern About It, and the Potential for Education. In: Filho, Walter Leal; Hemstock, Sarah (eds.) Climate Change and the Role of Education. Climate Change Management (pp. 129-147). Cham: Springer 10.1007/978-3-030-32898-6_8

Gumpert, Andrea; Zaugg, Pascal (2019). Fit für den Lehrplan 21 – Wie Klassenlehrpersonen auf den Informatikunterricht vorbereitet werden (können). In: Pasternak, Arno (ed.) Informatik für alle (pp. 201-210). Bonn: Gesellschaft für Informatik 10.18420/infos2019-c5

H

Hangartner, J. (2019). Praktiken der Durchlässigkeit als Ausdruck einer spezifischen Selektionskultur. In: Sieber Egger, A.; Unterweger, G.; Jäger, M.; Kuhn, M.; Hangartner, J. (eds.) Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten: Ethnografische Beiträge aus der Schweiz. Kinder, Kindheiten und Kindheitsforschung: Vol. 20 (pp. 133-150). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-23238-2_7

Hangartner, Judith (2019). Doing governance - eine praxistheoretische Perspektive auf Governance im Bildungswesen. In: Langer, Roman; Brüsemeister, Thomas (eds.) Handbuch Educational Governance Theorien. Educational Governance: Vol. 43 (pp. 309-326). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-22237-6_15

Hangartner, Judith (2019). Control of teachers under conditions of low-stakes accountability. On Education, 2 (5). 10.17899/on_ed.2019.5.4

Hangartner, Judith; Kaspar, Angela; Fankhauser, Regula (2019). Autonomy as Anticipation of the World of Work at School. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 45 (3), pp. 299-316. 10.2478/sjs-2019-0014

Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schmid, Jürg; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried (2019). Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family. International Review for the Sociology of Sport, 54 (2), pp. 182-198. 10.1177/1012690217702525

Heinzer, Markus (2019). Milizpolitik bringts! Ein Hoch auf die Laien in der kommunalen Politik. Schweizer Gemeinde (5), pp. 42-43.

Huber, Verena (2019). Auf den Kopf gestellt: Kleider für eine verkehrte Welt. In: Wyss, Barbara; Stuber, Thomas (eds.) Technik und Design - 1. Zyklus: Handbuch für Lehrpersonen. Technik und Design: Vol. 2 (pp. 220-231). Bern: hep Verlag

I

Ittner, Doris; Hagenauer, Gerda; Hascher, Tina (2019). Swiss principals' emotions, basic needs satisfaction and readiness for change during curriculum reform. Journal of Educational Change, 20 (2), pp. 165-192. 10.1007/s10833-019-09339-1

Ittner, Doris; Hascher, Tina; Hagenauer, Gerda (2019). Die Governance der Lehrplaneinführung – Prädiktoren der Innovationsakzeptanz von Schulleiterinnen und Schulleitern. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 41 (1), pp. 136-159. 10.24452/sjer.41.1.10

J

Juska-Bacher, Britta (2019). Deutschschweizer Fibeln im Spannungsfeld von sprachlicher Regionalität und Internationalität (1900 bis Gegenwart). In: Augschöll Blasbichler, Annemarie; Matthes, Eva; Schütze, Sylvia (eds.) Europa und Bildungsmedien. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuch- und Bildungsmedienforschung (pp. 250-263). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Jutzi, Michelle; Windlinger, Regula (2019). Neue Studie "Arbeitsplatz Tagesschule". Lachen der Kinder motiviert Mitarbeitende. vpod bildungspolitik. Zeitschrift für Bildung, Erziehung und Wissenschaft (210), pp. 4-8.

K

Kalcsics, K.; Pisall, V. (2019). Sprachaufmerksames Forschen: Historisches Lernen sprachsensibel geplant. In: Knörzer, M.; Förster, L.; Hartinger, A.; Franz, U. (eds.) Forschendes Lernen im Sachunterricht. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts (pp. 89-95). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt

Kalcsics, Katharina (2019). Zeitreise: Von Wandel und Dauer erzählen: Betrachten, fragen, darstellen ... Kommentierte Unterrichtsplanung für die 3./4. Klasse. In: Kalcsics, Katharina; Wilhelm, Markus (eds.) LERNWELTEN Natur – Mensch – Gesellschaft: WEITERBILDUNG: Grundlagen und Planungsbeispiele Zyklus 1. und 2 (pp. 68-89). Bern: Schulverlag plus

Kalcsics, Katharina (2019). Gestern - heute - morgen: Wie lebten die Menschen vor 100 Jahren?. Beschreiben, vergleichen, vermuten ... Kommentierte Unterrichtsplanung für die 1.und 2. Klasse. In: Kalcsics, Katharina; Wilhelm, Markus (eds.) LERNWELTEN Natur – Mensch – Gesellschaft, WEITERBILDUNG, Grundlagen und Planungsbeispiele Zyklus 1. und Zyklus 2 (pp. 46-67). Bern: Schulverlag plus

Keller Zai, Florian (2019). Subjektiver Laufbahnerfolg ehemaliger Sonderklassenschüler. In: Huber, Stephan Gerhard (ed.) Young Adult Survey Switzerland, Band 2: Junge Erwachsene heute. Young Adult Survey Switzerland: Vol. 2 (pp. 43-49). Bern: CH-X

Kizilhan, Jan Ilhan; Friedl, Nadine; Steger, Florian; Rüegg, Nina; Zaugg, Pascal; Moser, Christian Thomas; Hautzinger, Martin (2019). Trauma Workbook for Psychotherapy Students and Practitioners [Textbook]. Lengerich: Pabst Science Publishers.

Klostermann, Claudia; Hayoz, Christelle; Nagel, Siegfried; Schlesinger, Torsten (2019). Relevance of sport-related attitudes and interpretations for the sports activity of adolescents and young adults with and without migrant background. German Journal of Exercise and Sport Research, 49 (2), pp. 188-200. 10.1007/s12662-019-00568-3

Kolb, Gila (2019). Ephemere Praktiken: Das Forschungsprojekt "The Art Educator’s Walk": Handeln und Haltung von Kunstvermittler*innen zeitgenössischer Kunst am Beispiel der documenta 14 in Kassel. ART EDUCATION RESEARCH, eJournal der SFKP (Schweizerische Fachgesellschaft für Kunstpädagogik), 10 (16), pp. 1-22.

Kolb, Gila (2019). Was können wir heute von Johannes Ittens Übung des beidhändigen Zeichnens lernen? In: Wiedemeyer, Nina; Holländer, Friederike (eds.) original bauhaus: Übungsbuch (pp. 26-33). München: Prestel

Kolb, Gila; Sternfeld, Nora (2019). „Glauben Sie mir. Kein Wort.“ Die Entwicklung der Kunstvermittlung zwischen dX und d14. Documenta studien (6), pp. 1-14.

Kost, Jakob (2019). David F. Labaree: A Perfect Mess: An Entertaining and Illuminating History of American Higher Education. International Journal for the Historiography of Education, 9 (2), pp. 279-281.

Kost, Jakob (2019). Möglichkeiten und Grenzen, das Feld pädagogischer Ratgeber zu systematisieren. In: Schmid, Michaela; Sauerbrey, Ulf; Großkopf, Steffen (eds.) Ratgeberforschung in der Erziehungswissenschaft: Grundlagen und Reflexionen (pp. 17-28). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Kost, Jakob (2019). Bildungsaufstiege in durchlässigen Bildungssystemen. In: Stamm, Margrit (ed.) Arbeiterkinder und ihre Aufstiegsangst: Probleme und Chancen von jungen Menschen auf dem Weg nach oben (pp. 30-46). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

Kost, Jakob (2019). Durchlässigkeit im Schweizer Berufsbildungssystem. In: Hemkes, Barbara; Wilbers, Karl; Heister, Michael (eds.) Durchlässigkeit zwischen beruflicher und hochschulischer Bildung (pp. 515-530). Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung

Kuhl, Matthias (2019). Impulse für den Unterricht – Anregungen zum Film «Selfies». [Software & Other Digital Items]

Kuhl, Matthias; Gfeller, Sarah (2019). Aufgabenset "Offene Kirche Bern – en Route". Dialogue en Route.

Kunz Heim, Doris; Sandmeier, Anita; Hänggi, Yves; Safi, Netkey; Cina, Annette (2019). Training zum Umgang mit Unterrichtsstörungen: Effekte auf die Gesundheit von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22 (4), pp. 925-944. 10.1007/s11618-019-00900-5

L

Lems, Annika; Oester, Kathrin; Strasser, Sabine (2019). Children of the crisis: ethnographic perspectives on unaccompanied refugee youth in and en route to Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46 (2), pp. 315-335. 10.1080/1369183X.2019.1584697

Loepfe, Myriam; Keusen, Franziska (2019). Spielen, Agieren, Inszenieren. 4bis8: Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe (5), pp. 27-29.

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E. (2019). Who stays – who moves? How core self-evaluations are linked to changing resources in the workplace and school. In: Stalder, Barbara E.; Nägele, Christof (eds.) Trends in vocational education and training research, Vol. II: Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 259-268). Bern: VETNET 10.5281/zenodo.337757

Lüthi, Fabienne; Stalder, Barbara E. (2019). Work- and school-related profiles of apprentices’ learning resources. In: Deissinger, Thomas; Hauschildt, Ursel; Gonon, Philipp; Fischer, Silke (eds.) Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations. Proceedings of the Eight Research Conference of the International Network for Innovative Apprenticeships (pp. 92-95). Konstanz: LIT Verlag

M

Magnin, Chantal; Rychner, Marianne (2019). Sterndeutung als Symptom. vpod Bildungspolitik, 42 (214), p. 19.

Molinari, Vera; Catillaz, Manuela; Grossrieder, Gallus (2019). Kompetenzorientierter Bewegungs- und Sportunterricht: Fachdidaktische Grundlagen und methodische Umsetzung. sportunterricht, 68 (11), pp. 499-503. 10.30426/SU-2019-11-4

Montefiori, Nadia (2019). Produktionssicherheit in Dialekt und Hochdeutsch von L2-Kindern im Bereich der Präpositionalphrase. In: Barras, Malgorzata; Karges, Katharina; Studer, Thomas; Wiedenkeller, Eva (eds.) IDT 2017. Band 2: Sektionen (pp. 131-136). Berlin: Erich Schmidt Verlag

Moser, Anne-Seline (2019). Teachers and researchers as co-designers? A design-based research on reading comprehension instruction in primary education. Educational Design Research, 3 (3), pp. 1-2.

N

Neumann, Sascha; Kuhn, Melanie; Hekel, Nicole; Brandenberg, Kathrin; Tinguely, Luzia (2019). Der institutionelle Sinn der Partizipation. Befunde einer ethnografischen Studie in schweizerischen Kindertageseinrichtungen. In: Sieber Egger, Anja; Unterweger, Gisela; Jäger, Marianna; Kuhn, Melanie; Hangartner, Judith (eds.) Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten. Ethnografische Beiträge aus der Schweiz. Kinder, Kindheiten und Kindheitsforschung: Vol. 20 (pp. 321-342). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-23238-2_16

Nussbaum, Marie-Lou (2019). Geschlechtsinkongruenz im Kindes- und Jugendalter: Theoretische Erkenntnisse und Praxishilfen für Diagnostik und Therapie. Psychologie und Erziehung, 45 (1), pp. 46-53.

Nydegger, Annegret (2019). Kriteriengeleites Arbeiten - ein Aufgabenformat zur Förderung von selbstreguliertem Lernen im Mathematikunterricht. In: Büchter, Andreas; Glade, Matthias; Herold-Blasius, Raja; Klinger, Marcel; Schacht, Florian; Scherer, Petra (eds.) Vielfältige Zugänge zum Mathematikunterricht. Konzepte und Beispiele aus Forschung und Praxis. Springer-Spektrum (pp. 91-103). Heidelberg: Springer 10.1007/978-3-658-24292-3_7

Nägele, C.; Stalder, B. E. (2019). Motivation and Engagement of Learners in Organizations. In: McGrath, S.; Mulder, M.; Papier, J.; Suart, R. (eds.) Handbook of Vocational Education and Training (pp. 1-15). Basel: Springer 10.1007/978-3-319-49789-1_106-1

O

Oester, Kathrin; Lems, Annika (2019). Recht auf Bildung? Unbegleitete Minderjährige zwischen Inklusion und Exklusion. In: Sieber Egger, Anja; Unterweger, Gisela; Jäger, Marianna; Kuhn, Melanie; Hangartner, Judith (eds.) Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten. Ethnografische Beiträge aus der Schweiz. Kinder, Kindheiten, Kindheitsforschung: Vol. 20 (pp. 239-258). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-23238-2_12

P

Pahl, Angelika (2019). Versuche rund ums Meerwasser: Physikalische Eigenschaften von Salzwasser erforschen. Grundschulunterricht Sachunterricht, 2019 (2), pp. 38-45.

Pahl, Angelika; Berchtold, Christoph (2019). Problemlösen im naturwissenschaftlichen Unterricht: Die Methode des Experimentierens. In: Stadler-Altmann, Ulrike; Pahl, Angelika (eds.) MINT-Didaktik und Allgemeine Didaktik im Gespräch: Problemlösen und Differenzieren als Planungsprinzipien (pp. 47-78). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

Pahl, Angelika; Stadler-Altmann, Ulrike (2019). Planungsprinzipien im didaktischen Diskurs: Perspektiven der MINT-Didaktik und der Allgemeinen Didaktik. In: Stadler-Altmann, Ulrike; Pahl, Angelika (eds.) MINT-Didaktik und Allgemeine Didaktik im Gespräch: Problemlösen und Differenzieren als Planungsprinzipien (pp. 9-16). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

Probst, Matthias; Gubler, Moritz (2019). Klimawandel und Klimapolitik: Lernmedium für die Sekundarstufe II und Informationen für Lehrpersonen. Bern: éducation21.

Q

Quesel, Carsten (2019). Schlusswort. Schulentwicklung als Patchwork. In: Safi, Netkey; Quesel, Carsten (eds.) Schulentwicklung im Spannungsfeld von Daten und Taten: Standortbestimmungen und Perspektiven in der Schweiz. (pp. 324-329). Bern: hep Verlag

Quesel, Carsten; Mahler, Sara; Safi, Netkey; Schweinberger, Kirsten (2019). Von der Krisendiagnose zum Turnaround: Schulentwicklung im Anschluss an kritische Evaluationen. In: Quesel, Carsten; Safi, Netkey (eds.) Schulentwicklung im Spannungsfeld von Daten und Taten: Standortbestimmungen und Perspektiven in der Schweiz (pp. 155-183). Bern: hep Verlag

R

Rennert, Christian; Rüger, Stella; Beeli-Zimmermann, Sonja (2019). Mixed Methods in erziehungswissenschaftlichen Studiengängen. In: Lüdemann, Jasmin; Otto, Ariane (eds.) Triangulation und Mixed-Methods: Reflexionen theoretischer und forschungspraktischer Herausforderungen. Studien zur Schul- und Bildungsforschung: Vol. 76 (pp. 287-328). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-24225-1_10

Ritzer, Nadine (2019). 1968 in German-speaking Switzerland: Controversies and Interpretations. In: Christophe, Barbara; Gautschi, Peter; Thorp, Robert (eds.) Teaching the Cold War: International Perspectives on Memory practices in Educational Media and in the Classroom (pp. 289-315). London: Palgrave 10.1007/978-3-030-11999-7_14

Robin, Jésabel (2019). Deux langues premières et deux plans d’études: le modèle des «Classes bilingues de la ville de Berne». Actes du colloque "Didactiques Disciplinaires" avril 2019, Swissuniversities, pp. 108-109.

Robin, Jésabel (2019). La Recherche-Action-Formation: Entre posture scientifique et approches méthodologiques. Babylonia, 2019 (2), pp. 30-35.

Robin, Jésabel (2019). On the necessity to focus more on the attitude towards French than on linguistic competence. Foreign Language Learning and Teaching Research / Etudes en Didactique des Langues (32), pp. 63-72.

Rychner, Marianne; Glauser, Andrea (2019). Wo die Gäste zu Sterntools greifen und die Könige sich nicht immer wie solche benehmen: Hotels und ihr Personal im digitalen Kundenvisier. In: Dröge, Kai; Glauser, Andrea (eds.) Digitalisierung der Wissensarbeit: Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien (pp. 217-232). Frankfurt am Main: Campus Verlag

S

Sahli Lozano, Caroline (2019). Haltung von Lehrpersonen gegenüber schulischer Inklusion. Berner Schule, 152 (5), pp. 26-27.

Sahli Lozano, Caroline (2019). Unterwegs zu guten Schulen für alle. schulpraxis, 3 (18), pp. 18-19.

Sahli Lozano, Caroline; Vetterli, Richard; Wyss, Annika (2019). Sur la voie de l’inclusion scolaire: Fondements théoriques et exemples issus de la pratique. Bern: PHBern.

Schafer, Yves; Freisler-Mühlemann, Daniela (2019). Bereit für die Praxis? Eine berufsbiografische Studie zum Berufseinstieg von Lehrpersonen: Forschungsbericht zur dritten Erhebung. Bern: PHBern.

Schafer, Yves; Freisler-Mühlemann, Daniela (2019). Bereit für die Praxis? Eine berufsbiografische Studie zum Berufseinstieg von Lehrpersonen: Forschungsbericht zur zweiten Erhebung. Bern: Pädagogische Hochschule Bern.

Schafer, Yves; Freisler-Mühlemann, Daniela; Bauer, Catherine (2019). Auf dem zweiten Berufsweg zum Lehrberuf: Personale und soziale Ressourcen am Studienende. journal für lehrerInnenbildung, 19 (2), pp. 40-49. 10.35468/jlb-02-2019_03

Scherzinger, Marion; Roth, Benjamin; Wettstein, Alexander (2019). Soziale Interaktionen in pädagogischen Beziehungen: Erfassung mit State Space Grids. In: Ehmke, Timo; Kuhl, Poldi; Pietsch, Marcus (eds.) Lehrer. Bildung. Gestalten: Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung (pp. 314-324). Weinheim: Beltz Juventa

Scherzinger, Marion; Wettstein, Alexander (2019). Classroom disruptions, the teacher-student relationship and classroom management from the perspective of teachers, students and external observers: a multimethod approach. Learning Environment Research, 22 (1), pp. 101-116. 10.1007/s10984-018-9269-x

Schwab, Susanna (2019). Differentiation in English language teaching coursebooks for primary schools in Switzerland. Babylonia - Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2019 (1), pp. 88-94.

Schwab, Susanna (2019). Current trends in teaching vocabulary - Guidelines, principles, and playful activities for vocabulary teaching and learning. ETAS Journal, 36 (2), pp. 42-44.

Schweinberger, Kirsten; Safi, Netkey (2019). Lehrpersonen unterrichten – Oder nicht? Berufspläne von Quereinsteigenden im Vergleich zu Regelstudierenden: Wege in den Lehrberuf. In: Safi, Netkey; Bauer, Catherine Eve; Kocher, Mirjam (eds.) Lehrberuf: Vorbereitung, Berufseinstieg, Perspektiven: Beiträge aus der Professionsforschung. Professionsforschung zur Lehrerinnen und Lehrerbildung (pp. 167-179). Bern: hep Verlag

Schüpbach, Sabrina; Schönbächler, Marie-Theres (2019). Innovative Bildungsprojekte und -programme als Antwort auf den digitalen Wandel: Entwicklung 2018 - 2019: Eine Dokumentation. Bern: PHBern.

Seele, Katrin; Seele, Peter (2019). Das Ende des Einen, der Neuanfang des Anderen - Ethische Aspekte der Transplantationsmedizin anhand einer Folge der US-amerikanischen Arztserie Dr. House. In: Peters, Martina; Peters, Jörg (eds.) Philosophieren mit Filmen. Methoden im Philosophie- und Ethikunterricht: Vol. 1 (pp. 167-181). Hamburg: Felix Meiner

Sieber Egger, Anja; Unterweger, Gisela; Jäger, Marianna; Kuhn, Melanie; Hangartner, Judith (2019). Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten: Ethnografische Beiträge aus der Schweiz. In: Sieber Egger, Anja; Unterweger, Gisela; Jäger, Marianna; Kuhn, Melanie; Hangartner, Judith (eds.) Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten. Ethnographische Beiträge aus der Schweiz. Kinder, Kindheiten und Kindheitsforschung: Vol. 20 (XVII-XXXVIII). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-23238-2

Spirgi, Beat Urs (2019). Es braucht eine gemeinsame Idee von guter Erziehung. schulpraxis, 109 (1), pp. 30-31.

Stadler-Altmann, Ulrike; Pahl, Angelika (2019). Problemlösen und Differenzieren: Zwischen Aufgabe, Methode und Planungsprinzip. In: Stadler-Altmann, Ulrike; Pahl, Angelika (eds.) MINT-Didaktik und Allgemeine Didaktik im Gespräch: Problemlösen und Differenzieren als Planungsprinzipien (pp. 217-238). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

Stalder, B.E. (2019). Opportunities for learning and career development after IVET: A latent profile analysis. In: Pedagogical concerns and market demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET conference, Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 15-20). Valencia: VETNET 10.5281/zenodo.2641918

Stalder, B.E.; Templer, F.; Weich, M.; Lüthi, F. (2019). Am Ende der GYM1: Ergebnisse zur zweiten Befragung 2018 [MEGY-Info 02]. (MEGY-Info 02). Bern: PHBern.

Stalder, Barbara E.; Nägele, Christof (2019). Trends in Vocational Education and Training Research, Vol. II. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). Bern: VETNET. 10.5281/zenodo.3358906

Stalder, Barbara E.; Schönbächler, Marie-Theres (2019). Start ins Pilotprogramm gelungen. Panorama, 2019 (6), pp. 19-21.

Stalder, Felix (2019). Mit Erfolg durchs Gymnasium. Education. Amtliches Schulblatt des Kantons, 5 (19), pp. 60-61.

Stettler, Andreas (2019). Der Armleuchter. In: Kruse, Stefan; Mathis, Christian (eds.) Erforschendes und entdeckendes Lernen in Technikwochen (102 - 110). Stuttgart: Klett MINT GmbH

Stettler, Andreas; Käser, Andreas; Zbinden, Johannes (2019). Automatisierung an einem schulischen Beispiel aus Bern. In: Binder, Martin; Wiesmüller, Christian (eds.) Lernen in der schönen neuen Technikwelt: Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Technische Bildung e. V. vom 21.09. – 22.09.2018 in Magdeburg (122–144). Offenbach a. M.: BE:ER-Konzept

Stuber, Thomas (2019). Lernheft Technik und Design [Textbook]. Lehrmittelreihe Technik und Design. Bern: Hep Verlag.

T

Tanner, Rolf Peter (2019). Die Verkehrslandschaft am Gotthardpass im europäischen Kontext. Siedlungsforschung. Archäologie – Geschichte – Geographie, 36, 261–278.

Troesch, Larissa Maria; Aksoy, Dilan; Bauer, Catherine Eve (2019). Motiviert für den Berufswechsel: Spielt der frühere berufliche Status eine Rolle? In: Safi, Netkey; Bauer, Catherine Eve; Kocher, Mirjam (eds.) Lehrberuf: Vorbereitung, Berufseinstieg, Perspektiven (pp. 21-33). Bern: hep Verlag

V

Vetter, Peter; Gerteis, Markus; Moroni, Sandra (2019). Kompetenzbereich "Forschungsmethoden": Was sollen angehende Lehrpersonen am Ende ihrer Ausbildung aus der Sicht von in der Forschungsausbildung tätigen Dozierenden können? Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 37 (2), pp. 160-176. 10.25656/01:18269

Villiger, Caroline; Périsset, Danièle; Losa, Stefano (2019). La conversione della nostra rivista alla pubblicazione Open Access e alla digitalizzazione completa. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 41 (1), pp. 1-4. 10.24452/sjer.41.1.1

Villiger Hugo, Caroline; Hauri, Silke; Tettenborn, Annette; Hartmann, Erich; Naepflin, Catherine; Hugener, Isabelle; Niggli, Alois (2019). Effectiveness of an extracurricular program for struggling readers: A comparative study with parent tutors and volunteer tutors. Learning and Instruction, 60, pp. 54-65. 10.1016/j.learninstruc.2018.11.004

Vogel, Anja; Gfeller, Sarah; Kuhl, Matthias (2019). Aufgabenset "Museum für Kommunikation Bern – en Route".

W

Weich, Miriam; Stalder, Barbara E. (2019). Mathematik, Engagement und Leistung am Gymnasium: Eine Mixed-Method-Studie bei Lehrpersonen sowie Schülerinnen und Schülern an gymnasialen Maturitätsschulen. Bern: PHBern. 10.5281/zenodo.3581988

Wettstein, Alexander; Scherzinger, Marion (2019). Unterrichtsstörungen verstehen und wirksam vorbeugen. Brennpunkt Schule. Stuttgart: Kohlhammer.

Wilkins, Andrew; Collet-Sabé, Jordi; Gobby, Brad; Hangartner, Judith (2019). Translations of New Public Management: A decentred approach to school governance in four OECD countries. Globalisation, Societies and Education, 17 (2), pp. 147-160. 10.1080/14767724.2019.1588102

Windlinger, Regula; Warwas, Julia; Hostettler, Ueli (2019). Dual effects of transformational leadership on teacher efficacy in close and distant leadership situations. School Leadership & Management, 40 (1), pp. 64-87. 10.1080/13632434.2019.1585339

Windlinger, Regula; Züger, Laura (2019). Arbeitsplatz Tagesschule: Drückt der Schuh? Bildung Schweiz, 163 (12), pp. 34-35.

Wyler, Sara (2019). Monitoringbericht zur Kontrollprüfung 2019. Bern: PHBern.

Wyler, Sara; Michel, Iris; Schönbächler, Marie-Theres (2019). Teams für starke Lern- und Lehrbeziehungen: Evaluation des Schulversuchs im Kanton Bern. Bern: PHBern, Zentrum für Bildungsevaluation.

Z

Zingg, Irène (2019). Reflektierende Praxis einer forschenden Lehre. Babylonia. Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 2019 (2), pp. 22-25.

Zingg, Irène (2019). LANGUAGE - POWER - EDUCATION: Decolonial Perspectives on Plurilingualism. Tsantsa, Zeitschrift der Ethnologischen Gesellschaft, 24, pp. 58-66.

This list was generated on Wed Dec 7 01:45:33 2022 CET.