PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Tempelmann, Sebastian

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 31.

Journal Article

Tempelmann, Sebastian; Sowula, Jakub (2021). Naturwissenschaftsdidaktische Kompetenzen von Primarlehrpersonen fördern: Beispiel für die forschungsbasierte Planung einer Ausbildungsveranstaltung. Progress in Science Education (PriSE), 4 (2), pp. 52-62. https://doi.org/10.25321/prise.2021.1147

Gretscher, Heinz; Tempelmann, Sebastian; Haun, Daniel; Liebal, Katja; Kaminski, Juliane (2017). Prelinguistic human infants and great apes show different communicative strategies in a triadic request situation. PLoS ONE, 12 (4), pp. 1-21. 10.1371/journal.pone.0175227

Reinfried, Sibylle; Aeschbacher, Urs; Kienzler, Peter; Tempelmann, Sebastian (2015). The model of educational reconstruction – a powerful strategy to teach for conceptual development in physical geography: the case of water springs. International Research in Geographical and Environmental Education, 24 (3), pp. 237-257. 10.1080/10382046.2015.1034459

Tempelmann, Sebastian; Kaminski, Juliane; Tomasello, Michael (2014). Do Domestic Dogs Learn Words Based on Humans’ Referential Behaviour? PLoS ONE, 9 (3), e91014. 10.1371/journal.pone.0091014

Reinfried, Sibylle; Tempelmann, Sebastian (2014). The Impact of Secondary School Students' Preconceptions on the Evolution of their Mental Models of the Greenhouse effect and Global Warming. International Journal of Science Education, 36 (2), pp. 304-333. 10.1080/09500693.2013.773598

Reinfried, Sibylle; Tempelmann, Sebastian (2014). Wie Vorwissen das Lernen beeinflusst: Eine Lernprozessstudie zur Wissenskonstruktion des Treibhauseffekt-Konzepts. Zeitschrift für Geographiedidaktik, pp. 31-56.

Tempelmann, Sebastian; Kaminski, Juliane; Liebal, Katja (2013). When apes point the finger: Three great ape species fail to use a conspecific's imperative pointing gesture. Interaction Studies: Social Behaviour and Communication in Biological and Artificial Systems, 14 (1), pp. 7-23. 10.1075/is.14.1.02tem

Gasser, Luciano; Chilver-Stainer, Jennifer; Tempelmann, Sebastian (2013). Das Verständnis von geistiger und körperlicher Behinderung: Zusammenhänge mit Alter, Kontakt und Einstellungen. Empirische Sonderpädagogik, 5, pp. 361-373.

Reinfried, Sibylle; Aeschbacher, Urs; Kienzler, Peter; Tempelmann, Sebastian (2013). Mit einer didaktisch rekonstruierten Lernumgebung Lernerfolge erzielen – das Beispiel Wasserquellen und Gebirgshydrologie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, pp. 259-286.

Tempelmann, Sebastian; Liebal, Katja (2012). Spontaneous use of gesture sequences in orangutans: A case for strategy? Gesture Studies, 6, pp. 73-92. 10.1075/gs.6.05tem

Reinfried, Sibylle; Tempelmann, Sebastian; Aeschbacher, Urs (2012). Addressing secondary school students' everyday ideas about freshwater springs in order to develop an instructional tool to promote conceptual reconstruction. Hydrology and Earth System Sciences, 16 (5), pp. 1365-1377. 10.5194/hess-16-1365-2012

Tempelmann, Sebastian; Kaminski, Juliane; Liebal, Katja (2011). Focus on the essential: All great apes know when others are being attentive. Animal Cognition, 14, pp. 433-439.

Tennie, Claudio; Glabsch, Eileen; Tempelmann, Sebastian; Bräuer, Juliane; Kaminski, Juliane; Call, Josep (2009). Dogs, Canis familiaris, fail to copy intransitive actions in third-party contextual imitation tasks. Animal Behaviour, 77 (6), pp. 1491-1499. 10.1016/j.anbehav.2009.03.008

Kaminski, Juliane; Tempelmann, Sebastian; Call, Josep; Tomasello, Michael (2009). Domestic dogs comprehend human communication with iconic signs. Developmental Science, 12 (6), pp. 831-837. 10.1111/j.1467-7687.2009.00815.x

Tempelmann, Sebastian; Liebal, Katja (2009). The Use of Gesture-Sequences in Orang-Utans. Folia Primatologica, pp. 144-145.

Book Section

Dubach, Josua; Schelleis, Natalie; Bölsterli, Katrin; Cacchione, Trix; Martarelli, Corinna; Probst, Matthias; Tempelmann, Sebastian (2022). Unzugängliche Welten für das erfahrungsbasierte Lernen erschließen. Immersive Virtuelle Realität im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. In: Becher, Andrea; Blumberg, Eva; Goll, Thomas; Michalik, Kerstin; Tenberge, Claudi (eds.) Sachunterricht in der Informationsgesellschaft. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 32 (pp. 147-154). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 10.25656/01:24211

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (2021). Die Ausbildung im Fach NMG an Schweizer Hochschulen: Professionalisierung durch Austausch. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz (pp. 11-17). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (2021). Standortbestimmung zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13 (pp. 219-236). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Tempelmann, Sebastian; Baumgartner, Markus; Bäumler, Esther; Favre, Pascal (2021). Das Fach NMG unterrichten lernen: Die Ausbildung von Primarlehrpersonen an der Pädagogischen Hochschule FHNW. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13 (pp. 29-46). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Tempelmann, Sebastian; Cacchione, Trix (2021). Intuitive Didaktik? Der Gebrauch intuitiver Erklärungsmuster in der naturwissenschaftlichen Unterrichtssprache von Lehrpersonen. In: Franz, Ute; Giest, Hartmut; Haltenberger, Melanie; Hartinger, Andreas; Kantreiter, Julia; Michalik, Kerstin (eds.) Sache und Sprache. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 31 (pp. 115-123). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Wilhelm, Markus; Kalcsics, Katharina; Bättig, Matthias; Helbling, Dominik; Adamina, Marco (2021). Der Masterstudiengang Fachdidaktik NMG+NE der Pädagogischen Hochschule Bern und der Pädagogischen Hochschule Luzern. In: Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) Natur, MensCH, GesellsCHaft (NMG): Standortbestimmung zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz (pp. 193-206). Baltmannsweiler/Hohengehren: Schneider

Tempelmann, Sebastian; Abbas, Laura; Bäumler, Esther; Favre, Pascal (2017). Schulisches Lernen im Naturpark - Evaluation einer konzeptbasierten exemplarischen Lernumgebung. In: Tänzer, Sandra; Giest, Hartmut; Hartinger, Andreas (eds.) Vielperspektivität im Sachunterricht. Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts: Vol. 27 (pp. 134-142). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Tempelmann, Sebastian; Abbas, Laura; Bäumler, Esther; Favre, Pascal (2016). Konzeptbasierte Entwicklung von schulischem Unterricht in einem Naturpark. In: Giest, Hartmut; Goll, Thomas; Hartinger, Andreas (eds.) Sachunterricht – zwischen Kompetenzorientierung, Persönlichkeitsentwicklung, Lebenswelt und Fachbezug (pp. 175-183). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Cacchione, Trix; Tempelmann, Sebastian (2013). Die Entwicklung von Alltagskonzepten zur Erfassung der natürlichen Umwelt im Kindesalter. In: Abenteuer, Natur und frühe Bildung (pp. 75-96). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich 10.2307/j.ctvdf0hmq.7

Book

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) (2021). Natur, MensCH, Gesellschaft (NMG): Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13. Baltmannsweiler: Scheider-Hohengehren.

Breitenmoser, Petra; Mathis, Christian; Tempelmann, Sebastian (eds.) (2020). Natur, MensCH, GesellsCHaft unterrichten. Standortbestimmungen zu den sachunterrichtsdidaktischen Studiengängen der Schweiz. Kinder. Sachen. Welten. Dimensionen des Sachunterrichts.: Vol. 13. Baltmannsweiler / Hohengehren: Schneider Verlag.

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 5|6 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 3|4 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Bölsterli Bardy, Katrin; Brugger, Patric; Brückmann, Maja; von Fischer, Eva; Flory, Thomas; Jakober, Maria; Metzger, Susanne; Möschler, Lorenz; Müller, Nicole; Tempelmann, Sebastian (2019). NaTech 1|2 [Textbook]. Bern: Schulverlag.

Favre, Pascal; Bäumler, Esther; Abbas, Laura; Tempelmann, Sebastian (2017). parkstark. Bildungsverantwortliche von Naturpärken entwickeln Unterrichtseinheiten [Textbook]. Pädagogische Hochschule FHNW.

Tempelmann, Sebastian (2012). Origins of Intentional and Referential Communication. Berlin: Freie Universität Berlin.

This list was generated on Tue Feb 21 05:21:44 2023 CET.