PHBern

REPO PHBern
Open Access Repository Bern University of Teacher Education

Oester, Kathrin

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 62.

Journal Article

Lems, Annika; Oester, Kathrin; Strasser, Sabine (2019). Children of the crisis: ethnographic perspectives on unaccompanied refugee youth in and en route to Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46 (2), pp. 315-335. 10.1080/1369183X.2019.1584697

Oester, Kathrin; Lems, Annika (2017). Zwischen Inklusion und Exklusion: Zur Bildungssituation unbegleiteter jugendlicher Asylsuchender. Bildungspolitik. Zeitschrift für Bildung, Erziehung und Wissenschaft (203), pp. 6-8.

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2015). Jean Rouch Back in School: Teaching and research as a parallel process through media projects with adolescents in Switzerland. Visual Ethnography, 4 (1), pp. 5-23. 10.12835/ve2015.1-0042

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2015). Echanges de dons en ligne et hors ligne: Les productions vidéo de jeunes comme points de départ d’une théorie anthropologique des médias sociaux. ethnographiques.org (30).

Oester, Kathrin (2014). „Couples Domino“: Schwarz-weisse Paare – schwarze-weisse Denkmuster? Terra Cognita. Schweizerische Zeitschrift zu Integration und Migration (24), pp. 30-32.

Oester, Kathrin (2013). Anthropologie des médias: Objets, épistémologies et perspectives. Tsantsa: Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, 18, pp. 4-22.

Brunner, Bernadette; Oester, Kathrin (2013). Ethnofiction im Klassenzimmer – Audiovisuelle Selbstrepräsentation als Methode der Bildungsforschung. Kuckuck. Notizen zur Alltagskultur, 2 (13), pp. 34-38.

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2012). Performance Ethnografie: Jugendliche Selbstrepräsentationen im Kontext von Jean Rouchs partizipativem Forschungsstil. Tsantsa, Zeitschrift der Schweizerischen Ethnoligischen Gesellschaft, 17, pp. 28-37.

Oester, Kathrin; Boller, Boris (2011). Ausländer nein – Ausländer raus: Zwei Kampagnen im politischen Diskurs der Schweiz. Tangram 27, Politischer Diskurs, Bulletin der Eidgenössischen Kommission gegen Rassismus, pp. 89-93.

Oester, Kathrin (2011). Medienanthropologie heute – Wissen anders vermitteln oder etwas Anderes vermitteln? Megaphon. Schwerpunkt Norient, 1, pp. 16-17.

Oester, Kathrin (2009). Rezension zu: Pink, Sarah (Hrsg.) (2007). Visual Interventions. Applied Visual Anthropology. New York: Berghahn Books. Antrhopos (2), p. 104.

Oester, Kathrin (2009). Integrative und leistungsfähige Schulen – ein Widerspruch? QUIMS Nachrichten, 1 (9), pp. 10-13.

Oester, Kathrin (2009). Filmische Bilder als Erkenntnismittel. Research@film: Forschung zwischen Kunst und Wissenschaft, pp. 22-33 Zürich: Zürcher Hochschule der Künste.

Oester, Kathrin; Boller, Boris; Kappus, Elke-Nicole (2007). Gasteditorin der Themennummer "Schulen in transnationalen Lebenswelten. Forderungen für Forschung und Lehre": Einführung zum gleichnamigen Dossier. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3, pp. 325-344.

Fiechter, Ursula; Oester, Kathrin (2007). Schule in transnationalen Lebenswelten. e-ducation, 7 (6), pp. 26-27.

Oester, Kathrin (2007). Stienen, Angela (2007). Integrationsmaschine Stadt? Interkulturelle Beziehungsdynamiken am Beispiel von Bern. Bern: Haupt Verlag. Tsantsa, Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, pp. 170-171.

Oester, Kathrin (2007). Buchbesprechung: Integrationsmaschine Stadt? Interkulturelle Beziehungsdynamiken am Beispiel von Bern. Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft (12), pp. 170-171.

Oester, Kathrin (2007). Fokussierte Ethnographie: Möglichkeiten und Grenzen in der Schulforschung. ph Akzente, 2, pp. 12-16.

Oester, Kathrin; Spang, Thomas (2006). Mehr Sinn für Realität entwickeln. Terra Cognita: Schweizerische Zeitschrift zu Integration und Migration (9), pp. 12-16.

Oester, Kathrin; Kappus, Elke-Nicole (2005). Schule – Nation – Migration/Ecole – société – globalisation: Einleitung zum gleichnamigen Dossier von Tsantsa. Tsantsa: Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, 10, pp. 20-34.

Oester, Kathrin (2004). Learning by Doing: Übungsfeld oder Ernstfall? Ilb präsent (1).

Oester, Kathrin (2003). Ansteckende Wörter: Repräsentatioinen von Aids. AIDS. Das Magazin der Aids Info Docu Schweiz, 15.

Oester, Kathrin (2002). Le tournant ethnographique. La production de textes ethnographiques au regard du montage cinématographique. Ethnologie française, 32 (2), pp. 345-355.

Oester, Kathrin (2001). Der autonome Künstler: Zur Künstlerexistenz von Mercurius Weisenstein und Joseph Beuys von Bethi Blaser: Eine Buchbesprechung. Tsantsa, Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, pp. 192-194.

Oester, Kathrin (2001). Fatmawati's Wedding. Visual Anthropology, 14, pp. 441-442.

Oester, Kathrin (2000). Das ethnographische Dokument im Zeitalter seiner Virtualisierbarkeit. Tsantsa, Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, 5, pp. 28-39.

Oester, Kathrin (1999). Sindiran – oder die Effizienz des poetischen Sprachgebrauchs. Rebus. Blätter zur Psychoanalyse, 15, pp. 163-170.

Oester, Kathrin (1999). Virtuelle Ikone – Begegnung mit der vierten Art. Impuls, Zeitschrift des Gottlieb Duttweiler-Instituts, pp. 12-20.

Oester, Kathrin (1998). Beyond Scholarly Disciplines and Gender-Essentialism: A Book-Review. Indonesia. Southeast Asia Program, Cornell University. New York: Ithaca.

Oester, Kathrin (1998). "Aku cinta kamu – Harapan tahun 2000". Zur Entstehung eines Films. Tsantsa, Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft, p. 3.

Oester, Kathrin (1995). Viele Werberappen für die Landwirtschaft. Montagna, die Zeitschrift für das Berggebiet, 8, pp. 14-16.

Oester, Kathrin (1995). Der Körper als "neue Heimat". Rote Revue, Zeitschrift für Politik, Wirtschaft und Kultur, 3, pp. 16-20.

Oester, Kathrin (1995). "Que sera sera, whatever will be will be". Hitchcocks Mut zur antimythologischen Filmsprache. Rebus. Blätter zur Psychoanalyse, 7, pp. 14-26.

Oester, Kathrin (1994). "Wer im Jahre 2001 kein AIDS hat, hat nicht gelebt". Zur Dialektik von Sicherheitsstreben und Intesitätssuche in der Industriegesellschaft. Ethnologica Helvetica, pp. 249-267.

Oester, Kathrin (1993). AIDS: die Lust an der Angst. Körper, Krankheit und Kultur. Ethnopsychoanalyse, 3, pp. 214-235.

Oester, Kathrin (1990). Das Milka-Dispositiv: ein fiktives Gespräch mit der "zartesten und profitabelsten Versuchung, seit es Schokolade gibt". Images de la Suisse – Schauplatz Schweiz, Ethnologica Helvetica, 13, pp. 127-147.

Oester, Kathrin (1988). "Die Jungen müssen lernen, dass Milch kein Kuh-Getränk ist". ED. Entwicklung, Développement (26).

Oester, Kathrin (1985). Flüchtlinge in der Schweiz: Aspekte der Integration 1945-1985. CARITAS Schweiz Dokumentation (2).

Oester, Kathrin (1985). Aspekte der schweizerischen Asylpolitik 1945-1985. CARITAS Schweiz Dokumentation (4).

Book Section

Oester, Kathrin; Lems, Annika (2019). Recht auf Bildung? Unbegleitete Minderjährige zwischen Inklusion und Exklusion. In: Sieber Egger, Anja; Unterweger, Gisela; Jäger, Marianna; Kuhn, Melanie; Hangartner, Judith (eds.) Kindheit(en) in formalen, nonformalen und informellen Bildungskontexten. Ethnografische Beiträge aus der Schweiz. Kinder, Kindheiten, Kindheitsforschung: Vol. 20 (pp. 239-258). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-658-23238-2_12

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2017). L’ethnographie de la performance comme production de savoir : autoreprésentation dans le style des films de Jean Rouch (traduit de l'allemand). In: Müller, Bernard; Pasqualino, Caterina; Schneider, Arnd (eds.) Le Terrain comme mise en scène. Nouvelles écritures de l’anthropologie (pp. 157-171). Lyon: Presses universitaires de Lyon

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette; Fiechter, Ursula (2015). Selektionskulturen – Die Strategien dreier Berner Schulen im Umgang mit residenzieller Segregation. In: Fölker, Laura; Hertel, Thorsten; Pfaff, Nicolle (eds.) Brennpunkt(-)Schule: Zum Verhältnis von Schule, Bildung und urbaner Segregation (pp. 87-103). Opladen / Berlin / Toronto: Verlag Barbara Budrich

Brunner, Bernadette; Oester, Kathrin; Fiechter, Ursula (2014). Bern West – ein Sozialraum aus Sicht der Jugendlichen. In: Bäschlin, Elisabeth; Mayer, Heike; Hasler, Martin (eds.) Bern – Beiträge zu Stadt und Region (pp. 95-117). Bern: Geographica Bernensia

Oester, Kathrin (2008). Fokussierte Ethnographie: Überlegungen zu den Kernansprüchen der Teilnehmenden Beobachtung. In: Hünersdorf, Bettina; Maeder, Christoph; Müller, Burkhard (eds.) Ethnographie und Erziehungswissenschaft (pp. 233-243). Weinheim: Juventus

Oester, Kathrin (2005). Wieder der Methodenzwang: Auf Tuchfühlung mit der teilnehmenden Beobachtung. In: Beck, Charlotte (ed.) Fremde Freunde: Gewährsleute der Ethnologie (pp. 74-91). Wuppertal: Peter Hammer

Oester, Kathrin (1992). Man sehnt sich nicht mehr nach dem Ferrari, sondern nach der Kuh. In: Leimgruber, Walter; Christen, Gabriela (eds.) Sonderfall? Die Schweiz zwischen Réduit und Europa. Zürich: Geographica Bernensia

Oester, Kathrin (1992). Das Sexuelle verstehen – ein Witz? In: Heinemann, E.; Kraus, G. (eds.) Der Spiegel des Fremden (pp. 64-76). Nürnberg: ISKA

Oester, Kathrin (1989). 'Natürlichkeit'. Die Kuh als Metapher für Weiblichkeit und Landleben im technologischen Zeitalter. In: Sosoe, Lukas (ed.) Identität: Evolution oder Differenz. Fribourg: Universitätsverlag

Oester, Kathrin; Beda, Marthy (1984). Zur Integration von Indochinaflüchtlingen in der Schweiz. In: Huber, Hugo (ed.) Asiatische Flüchtlinge in der Schweiz. Fragen zur Integration. Studia Ethnographica Friburgensia 12. Fribourg: Universitätsverlag

Book

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2015). Von Kings und Losern: Eine Performance-Ethnografie mit Schülerinnen und Schülern im transnationalisierten Stadteil Bern West. Digitale Kultur und Kommunikation: Vol. 5. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 10.1007/978-3-658-09339-6

Oester, Kathrin (2011). Ramadan im Regenwald: Aufzeichnungen aus einer matrilinearen Gesellschaft Zentralsumatras. Wuppertal: Peter Hammer.

Oester, Kathrin; Fiechter, Ursula; Kappus, Elke-Nicole (2008). Schulen in transnationalen Lebenswelten: Integrations- und Segregationsprozesse am Beispiel von Bern West. Schriften zur sozialen Frage, Band 3. Zürich: Seismo.

Oester, Kathrin; Fiechter, Ursula; Kappus, Elke-Nicole (2006). Schulen in der Transnationalen Gesellschaft: Segregations- und Integrationsprozesse am Beispiel Bern West. Schriften zru Sozialen Frage: Vol. 3. Zürich: Seismo.

Oester, Kathrin (1996). Unheimliche Idylle. Zur politischen Rhetorik heimatlicher Bilder. Köln: Böhlau.

von Aarburg, Hans-Peter; Oester, Kathrin (1990). Zur Dialektik von Intimität und Öffentlichkeit. Studia Ethnographica Friburgensia 16. Fribourg: Universitätsverlag.

Report

Oester, Kathrin; Brunner, Bernadette (2011). Selbstdarstellungen Jugendlicher in transnationalen Lebenswelten: Performance Ethnografie als Forschungspartnerschaft und medienpädagogisches Lernarrangement. Bern: PHBern, Zentrum für Forschung und Entwicklung.

von Aarburg, Hans-Peter; Oester, Kathrin (1994). Risikolust AIDS. Eine ethnopsychoanalytische Studie der Angstlust im (jugendlichen) Risikoverhalten. Bern: Schweizerischer Nationalfonds (NFP 26).

Oester, Kathrin (1991). Die Schweizer Kuh – ihre zeichen- und symbolhafte Bedeutung in der Industriekultur. Basel: Nationales Forschungsprogramm 21.

Audiovisual Material & Event

Oester, Kathrin (2018). Out of Passion: Educational Activists in West Papua [Movie]. Bern: artefakt word+image

Oester, Kathrin (2017). Out of Passion: Educational Activists in West Papua: Part III_D [Movie]. Oester, Kathrin; Stienen, Angela (eds.) Bern: artefakt word+image

Oester, Kathrin (2017). Out of Passion: Educational Activists in West Papua: Part I_D [Movie]. Oester, Kathrin; Stienen, Angela (eds.) Bern: artefakt word+image

Oester, Kathrin (2017). Out of Passion: Educational Activists in West Papua. A film in three parts: Intro_D [Movie]. Oester, Kathrin; Stienen, Angela (eds.) Bern: artefakt word+image

This list was generated on Wed May 22 06:38:22 2024 CEST.